09/04/2022
سفارت افغانستان در مسکو به امارت اسلامی تحویل داده شد
وزارت امور خارجۀ امارت اسلامی اعلام کرده که سفارت افغانستان در مسکو، پایتخت روسیه به دیپلمات اعزامی امارت اسلامی تحویل داده شده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه، امروز در توییترش نوشته است که این وزارت از حکومت روسیه بهخاطر اعطای اعتبارنامه به دیپلمات امارت اسلامی، برای تأمین روابط میان دو طرف قدردانی میکند.
آقای بلخی گفته است امارت اسلامی بهعنوان یک «دولت مشروع» حق دارد که مدیریت نمایندهگی سیاسی افغانستان در بیرون از کشور را برعهده بگیرد و بهطور مسئولانه با جهان تعامل داشته باشد.
این در حالیست که با گذشت بیش از هشت ماه از رویکارآمدن دوبارۀ امارت اسلامی، هنوز هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشناخته است و روابط رسمی دیپلماتیک با امارت اسلامی ندارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، چندی پیش گفته بود که جامعۀ جهانی باید فعالانه با امارت اسلامی افغانستان همکاری کند و اقداماتی را برای به رسمیتشناختن این حکومت انجام دهد.
وزیر امور خارجۀ روسیه افزوده بود مسکو متقاعد شده است که جامعۀ جهانی باید فعالانه با «حکومت جدید افغانستان همکاری کند.» سرگئی لاوروف همچنان تأکید کرده بود که همهشمولیت باید یک عنصر کلیدی در حکومت افغانستان باشد.
از سویی هم، به تازهگی چین نیز با حضور دیپلمات امارت اسلامی در سفارت افغانستان در بیجینگ موافقت کرده است. امارت اسلامی به سفارتهای افغانستان در اوزبیکستان و پاکستان نیز دیپلماتهای خود را اعزام کرده است.