17/06/2026
💸 🪙 FRIVILLIGE BESTYRELSESMEDLEMMER RISIKRER STOR PERSONLIG GÆLD
I går blev en retssag indledt ved Retten i Odense. Her er seks tidligere frivillige bestyrelsesmedlemmer i en forening stævnet af Odense Kommune for at have svindlet sig til 7,7 millioner kroner i uretmæssige medlemstilskud.
Tidligere i år blev foreningens direktør idømt fængselsstraf for at svindle med medlemslisterne, der dannede grundlag for de medlemstilskud, som ifølge kommunen ikke burde have været udbetalt.
Retssagen stiller spørgsmål ved det ansvar et frivilligt og ulønnet bestyrelsesmedlem i en folkeoplysende forening har for både foreningens løbende drift, men også for det ansvar, man har i forhold til foreningens ansatte.
Som forening bør man følge med i udviklingen i retssagen - og især følge med i, hvilken afgørelse retten kommer frem til - da den kan få meget stor betydning for, hvordan man er stillet fremover.
Under alle omstændigheder bør man som forening have gjort det klart, hvad man stiller af krav til sine ansatte - og hvordan man kontrollerer dette løbende.
Har du og din forening brug for hjælp til det, så ræk ud til Dansk KlubAdministration og få en uforpligtende snak om det.
Vil du vide mere om retssagen i Odense, så læs med her:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2026-06-14-frivillig-i-bestyrelse-risikerer-oekonomisk-ruin