Asbf Melaka

Asbf Melaka Personal Finance Consultant��
Asb financing � Personal Loan � Housing Loan � Anything can whatsapp me at 0169565290.

20/07/2022

*KIRA-KIRA TEKNIK COMPOUNDING*

Bagi sesiapa yang ada matlamat jangka masa pendek seperti berkahwin, beli rumah, beli kereta dan lain-lain perlu menyimpan secara konsisten setiap bulan. Jadi teknik yang sesuai adalah compounding. Jangan usik dividen supaya duit dapat dikumpul dengan cepat. Jom kita buat kira-kira.

*BERAPA SAYA DAPAT KALAU SIMPAN SELAMA 5 TAHUN?*

⚠️ *Teknik Compounding* - Simpan setiap bulan tanpa usik dividen.

Kiraan based on;

👉Dividen 5.5%
👉Kadar Keuntungan Bank 3.95%
👉Tempoh pembiayaan 40 tahun
👉Berhenti selepas 5 tahun

*ASBF 200K - Bulanan RM830*

_*Dividen*_

Tahun 1 - 5.5% x 200,000 = 11,000
Tahun 2 - 5.5% x 211,000 = 11,605
Tahun 3 - 5.5% x 222,605 = 12,243
Tahun 4 - 5.5% x 234,848 = 12,916
Tahun 5 - 5.5% x 247,764 = 13,627

Jumlah Dividen Terkumpul = RM61,391

Baki hutang selepas 5 tahun = RM188,735 (Rujuk Loan Calculator)

Maka Pulangan Prinsipal (Surrender Value) = 200,000 - 188,735 = RM11,265

Jumlah Simpanan:
61,391 + 11,265 = *RM72,656* ✓

So dah faham kan cara kiraannya?
Untuk kiraan nilai sijil yang berbeza amaun, kita dah tak perlu buat kiraan baru. Untuk jimatkan masa, kita boleh work smart. Tak perlu kira satu-satu.

📌Gunakan kaedah nisbah sahaja, bandingkan dengan hasil simpanan sijil 200K.

⚠️ *ASBF 150K - BULANAN RM623*

👉150/200 x 72,656 = RM54,492✓

⚠️ *ASBF 100K - BULANAN RM415*

👉100/200 x 72,656 = RM36,328✓

⚠️ *ASBF 50K - BULANAN RM208*

👉50/200 x 72,656 = RM18,164✓

Senang je kan??? So boleh dah buat kira-kira yang sesuai dengan bajet dan target korang.

📌 *Ada yang kata 5 tahun lama sangat. Diorang nak capai target dalam masa 3 tahun je. Jadi kiraan di bawah saya buat khas untuk game plan selama 3 tahun.*

*BERAPA SAYA DAPAT KALAU SIMPAN SELAMA 3 TAHUN?*

*ASBF 200K*

_*Dividen*_
Tahun 1 - 5.5% x 200,000 = 11,000
Tahun 2 - 5.5% x 211,000 = 11,605
Tahun 3 - 5.5% x 222,605 = 12,243

Jumlah dividen terkumpul = RM34,848

Baki hutang selepas 3 tahun = RM193,545 (Rujuk Loan Calculator)

Maka Pulangan Prinsipal (Surrender Value) = 200,000 - 193,545 = RM6,455

Jumlah Simpanan:
34,848 + 6,455 = *RM41,303* ✓

📌Gunakan kaedah nisbah sahaja, bandingkan dengan hasil simpanan sijil 200K

⚠️ *ASBF 150K - BULANAN RM623*

👉150/200 x 41,303 = RM30,977✓

⚠️ *ASBF 100K - BULANAN RM415*

👉100/200 x 41,303 = RM20,651✓

⚠️ *ASBF 50K - BULANAN RM208*

👉50/200 x 41,303 = RM10,325✓

*Pengiraan adalah berdasarkan Dividen 5.5% dan Kadar Keuntungan Bank 3.95%. Hasil sebenar mungkin berbeza.*

Harap kira-kira ringkas di atas dapat membantu untuk korang tentukan matlamat dan bajet korang. Bila ada matlamat ni, lebih mudah kita nak menyimpan sebab kita nampak apa yang kita nak.

Kalau dah ready nak menyimpan, boleh wasap saya segera. Saya bantu proses submission A to Z. Klik je link di bawah;

wasap.my/60169565290/submission2022

*COVER 1 MALAYSIA* 🇲🇾

Segala urusniaga ASB ditangguhkan bermula 23/12/2021 sehingga tahun hadapan. Semoga ada KHABAR GEMBIRA buat semua penyim...
09/12/2021

Segala urusniaga ASB ditangguhkan bermula 23/12/2021 sehingga tahun hadapan. Semoga ada KHABAR GEMBIRA buat semua penyimpan ASB dan ASB Financing. ✨💐✨

Buka akaun ASB secara online tanpa perlu ke cawangan atau mana-mana ejen ASB.Untuk sesiapa yang masih belum ada akaun AS...
01/12/2021

Buka akaun ASB secara online tanpa perlu ke cawangan atau mana-mana ejen ASB.

Untuk sesiapa yang masih belum ada akaun ASB, boleh buka dulu.

Link rujukan seperti dibawah.

*FORCE SAVING @ SIMPANAN PAKSA*Isteri: Abang ni hisap rokok membazir je. Sehari hisap sekotak RM17. Sebulan 17 x 30 = RM...
01/11/2021

*FORCE SAVING @ SIMPANAN PAKSA*

Isteri: Abang ni hisap rokok membazir je. Sehari hisap sekotak RM17. Sebulan 17 x 30 = RM510. Setahun 510 x 12 = RM6120. Kalau lah abang tak hisap rokok, 5 tahun dah boleh kumpul RM30,600 tau.

Suami: Awak hisap rokok tak?

Isteri: Mestilah tak.

Suami: So selama 5 tahun ni dah kumpul RM30K ke?

Isteri: Krik krik krik...

Kenapa si isteri tetap tak ada simpanan RM30K walaupun tidak merokok? Jawapannya adalah sebab gagal buat simpanan paksa. Sesetengah orang mengamalkan konsep belanja dahulu baru simpan. Jadi setiap bulan, mereka hanya menyimpan baki duit selepas dibelanjakan. Mungkin ada baki, mungkin tidak.

Konsep belanja dahulu sebelum menyimpan agak bahaya kerana zaman sekarang peluang untuk kita berbelanja sangat mudah. Semuanya hanya dihujung jari. Jika gagal mengawal perasaan, pasti duit gaji setiap bulan habis dibelanja. Ada je benda yang nak dibeli walaupun bukan satu keperluan.

Konsep yang sebaiknya adalah simpan dahulu sebelum belanja. Jadi setiap bulan kita tetapkan berapa jumlah simpanan kita. Sebagai contoh tetapkan simpanan sebanyak RM400 setiap bulan. Dengan bajet bulanan RM400, kita boleh buat ASBF 100K. Bulanan RM385 je. Maka setiap bulan kita dipaksa buat bayaran semula kepada bank. Dengan cara ini, kita akan menjadi lebih berdisiplin untuk menyimpan.

Lepas dah menyimpan, barulah kita atur perbelanjaan kita. Ya memang duit untuk dibelanjakan semakin berkurang. Jadi kita akan ada pilihan untuk;

1. Jimatkan belanja. Elak berbelanja untuk barang-barang bukan keperluan. Utamakan barang yang betul-betul perlu sahaja.

atau;

2. Belanja seperti biasa, tapi kita usaha untuk tambah pendapatan sampingan. Zaman sekarang ni banyak peluang untuk cari side income.

Jadi pilihlah kaedah yang mana sesuai dengan kita. Yang penting, kita perlu menyimpan dahulu sebelum berbelanja supaya dapat digunakan untuk masa hadapan atau ketika mengharungi detik-detik s**ar seperti pandemik Covid-19. Ingat, wang bukan segala-galanya. Tetapi segala keperluan hidup memerlukan wang.

📌 Bagi sesiapa yang nak mulakan simpanan, boleh terus wasap saya di;

wasap.my/60169565290/SimpananASBF

WhatsApp Messenger: More than 2 billion people in over 180 countries use WhatsApp to stay in touch with friends and family, anytime and anywhere. WhatsApp is free and offers simple, secure, reliable messaging and calling, available on phones all over the world.

*4 HARI SAHAJA LAGI ‼️*Salam semua...Promosi ASBF rate 3.45% bagi bulan Oktober 2021 hanya tinggal 4 HARI sahaja lagi.  ...
26/10/2021

*4 HARI SAHAJA LAGI ‼️*

Salam semua...Promosi ASBF rate 3.45% bagi bulan Oktober 2021 hanya tinggal 4 HARI sahaja lagi.

⚠️ _*Apply sekarang dan mulakan simpanan pada bulan 12.*_

Detail seperti dibawah;

✅ *Islamic Financing*
✅ *Tiada lock in period - Boleh terminate anytime.*
✅ *Takaful optional - Boleh pilih. Kalau nak, boleh tambah.*
✅ *Tempoh maksimum 40 tahun, sehingga umur 70 maksimum. Boleh guna formula 70 - umur sekarang.*
✅ *CCRIS PTPTN boleh lulus*
✅ *CTOS Kurang daripada RM3000 boleh lulus*
✅ *High komitmen boleh lulus kalau ada cash untuk bayaran 12 bulan.*
✅ *Kelulusan segera*

*Rate 3.45%*

200K - RM769
190K - RM731
180K - RM692
170K - RM654
160K - RM616
150K - RM577
140K - RM539
130K - RM500
120K - RM462
110K - RM423
100K - RM385
90K - RM346
80K - RM308
70K - RM270
60K - RM231
50K - RM193

*Rate 3.7%*

40K - RM160
30K - RM120
20K - RM80
10K - RM40

👉Bagi sesiapa yang berminat untuk buat simpanan boleh wasap saya segera.

👉Mulakan simpanan pada bulan 12 2021.

🇲🇾 *Cover satu Malaysia.*

📌 High commitment boleh lulus kalau ada cash untuk bayar setahun terus. Tak semua bank boleh buat macam ni.

📌 CCRIS PTPTN saya boleh tolong luluskan.

📌 Gaji minimum RM1,000 dah boleh apply.

📌 Tiada slip gaji boleh apply.

📌 Kalau dah pernah apply tapi kena reject, boleh cuba submit. Kita guna document dan cara yang betul.

Klik je link di bawah untuk submit document;

wasap.my/60169565290/SubmissionOkt2021

WhatsApp Messenger: More than 2 billion people in over 180 countries use WhatsApp to stay in touch with friends and family, anytime and anywhere. WhatsApp is free and offers simple, secure, reliable messaging and calling, available on phones all over the world.

*Last Call*Last call untuk sesiapa yang nak cuba dapatkan dividen bermula bulan 11, tapi start simpanan bulan 12. - Subm...
21/10/2021

*Last Call*

Last call untuk sesiapa yang nak cuba dapatkan dividen bermula bulan 11, tapi start simpanan bulan 12.

- Submit sekarang, jangkaan sijil disburse dlm akaun ASBF hujung bulan 10.

- Dividen dikira bermula bulan 11.

- Start bayar awal bulan 12.

- Maka untuk tahun 2021, dividen dapat untuk 2 bulan (11 & 12), tapi bayaran hanya 1 bulan (12 sahaja).

Bagi sesiapa yang nak grab peluang ni boleh submit permohonan segera. Kita cuba yang terbaik.

wasap.my/60169565290/ASBFAdvanceDividen

WhatsApp Messenger: More than 2 billion people in over 180 countries use WhatsApp to stay in touch with friends and family, anytime and anywhere. WhatsApp is free and offers simple, secure, reliable messaging and calling, available on phones all over the world.

*FREE DIVIDEN 1 BULAN?**Soalan:*Saya dengar ada orang cakap ASBF boleh dapat dividen free 1 bulan. Contohnya bayar 1 bul...
13/10/2021

*FREE DIVIDEN 1 BULAN?*

*Soalan:*

Saya dengar ada orang cakap ASBF boleh dapat dividen free 1 bulan. Contohnya bayar 1 bulan, tapi dapat dividen untuk 2 bulan. Betul ke?

*Jawapan:*

Ya, memang boleh dapat dividen untuk 2 bulan dengan hanya bayar 1 bulan. Tapi bukanlah free. Bank profit tetap dikira bermula dari hari pertama duit disburse ke dalam akaun ASB kita. Cuma waktu bayaran sahaja yang memainkan peranan.

Caranya begini,

1. Apply ASBF *sekarang pada pertengahan bulan Oktober*. Proses permohonan biasanya ambil masa 1-2 minggu untuk diluluskan dan disburse, jika document complete dan tiada masalah.

2. Jika permohonan lulus dan pembiayaan disburse ke dalam akaun ASB antara 21-31 Oktober 2020, tarikh mula buat bayaran adalah *5/12/2021*.

3. Disebabkan duit dah masuk akaun ASB pada bulan 10, dividen akan mula dikira bermula bulan *11/2020*.

4. Jadi, anda layak untuk dapat 2 bulan dividen iaitu untuk bulan 11 & 12 tahun 2021. Sedangkan bayaran hanya sekali sahaja untuk bulan 12.

5. Jika dividen diumumkan sebanyak 5%, bermakna dividen untuk sijil 200K adalah sebanyak RM10,000.

6. Jika dipuratakan untuk 2 bulan simpanan (bulan 11 & 12 sahaja), RM10,000 ÷ 12 x 2 = *RM1,666*.

7. Maka, pada 1/1/2022 anda akan dapat dividen sebanyak RM1,666.

8. Bayaran untuk sebulan hanya RM770 sahaja (bergantung kepada umur).

Maka, dapatlah 2 bulan dividen untuk tahun 2021 walaupun baru bayar hanya 1 bulan. Kira advance 1 bulan dividen la.

📌 Bagi sesiapa yang nak mulakan simpanan, boleh wasap saya segera. Kita cuba dapatkan advance dividen 1 bulan. Mungkin ada rezeki tuan/puan.

wasap.my/60169565290/SubmissionAdvanceDiv

📌 *Cover 1 Malaysia*

WhatsApp Messenger: More than 2 billion people in over 180 countries use WhatsApp to stay in touch with friends and family, anytime and anywhere. WhatsApp is free and offers simple, secure, reliable messaging and calling, available on phones all over the world.

*BAGUS KE SIMPAN EMAS?*Ramai yang pm saya tanya pendapat tentang simpanan emas. Simpanan emas adalah bagus kerana emas a...
06/10/2021

*BAGUS KE SIMPAN EMAS?*

Ramai yang pm saya tanya pendapat tentang simpanan emas. Simpanan emas adalah bagus kerana emas adalah alat penyimpan nilai. Jika ada duit lebihan, belilah emas untuk kekalkan kekayaan kita.

Cuma pada pendapat saya, simpanan emas tak sesuai untuk "matlamat berjangka masa". Contohnya, kita target lagi 3 tahun nak kahwin. Atau lagi 10 tahun nak gunakan emas sebagai modal perniagaan. Ini kerana sifat harga emas yang "volatile", iaitu boleh naik dan turun.

Harga emas memang akan naik dalam jangka masa yang panjang. Tapi sepanjang pendakian, selalunya ada gaung dan lurah yang dalam. Masalah akan timbul jika perjalanan kita terhenti di kawasan lurah dan gaung.

Boleh tengok contoh graf harga emas di bawah. Harga emas pada tahun 2011-2012 lebih kurang sama dengan harga emas sekarang. Jika kita beli pada waktu tersebut, selepas 10 tahun masih belum untung. Kalau kita nak guna duit dan jual semula antara tahun 2013-2019, terus rugi.

Sebaliknya, jika kita beli pada tahun 2013-2019, kita ada keuntungan sebabnya pada waktu tersebut harga emas rendah. So ia lebih kepada NASIB. Kalau nak ala-ala Islamik dan tunggang agama boleh guna ayat "rezeki" atau "semua itu ketentuan Allah". Ya betul semuanya dah ditakdirkan. Cuma sebagai manusia, kita ada pilihan untuk pilih cara yang sesuai dengan matlamat kita.

📌 *Sesuai ke kalau beli sekarang?*

Sesuai jika kita beli bertujuan semata-mata nak simpan emas untuk kekalkan kekayaan. Simpan untuk long term.

Tapi kalau untuk kegunaan nak buat duit kahwin, deposit rumah dan lain-lain dalam masa beberapa tahun lagi, sangat tak sesuai. Sebab kita tak tahu berapa harga emas pada waktu kita nak guna duit nanti. Boleh jadi naik, boleh jadi makin turun. Kalau naik, belum tentu untung sebab jual emas ada susut nilai. Kalau turun, confirm rugi.

📌 *Pajak Ar-Rahnu*

Ramai juga yang s**a pajak emas di Ar-Rahnu. Bila pajak emas, sekarang akan masuk dalam rekod CCRIS. Katakan kita pajak emas dengan nilai RM20,000. Dalam rekod CCRIS, komitmen kita automatik akan jadi RM20,000 sebulan. Pajakan ni pelik sikit dia punya rekod dalam CCRIS.

Jadi nak apply apa-apa L0AN pun susah sebab komitmen jadi tinggi. Bank juga beranggapan kita tak mampu, sebab itulah kita pajak emas untuk dapatkan duit. Walaupun sebenarnya kita mampu je, cuma saja s**a-s**a nak simpan emas kt Ar-Rahnu sebab rasa lebih selamat. Jadi perlu tebus semula untuk clearkan rekod CCRIS.

📌 *Kesimpulan*

▪️Simpan emas bagus tapi biarlah kena dengan matlamat simpanan. Kalau boleh, diversify (pelbagaikan) pelaburan.

▪️Katakan sebulan mampu simpan RM1000, buat ASBF 200K - bulanan RM770. Balance RM230, maybe boleh dapat 1gram emas setiap bulan.

▪️Simpanan ASBF untuk target jangka masa pendek dan sederhana. Manakala emas untuk simpanan hari tua. Barulah seimbang.

Melaburlah dengan bijak. 😎✌️

*_Ini hanyalah pendapat peribadi. Mungkin orang lain mempunyai pendapat yang berbeza._*

Nak rate murah service tiptop Melaka boleh whatsapp FARHANA sekarang! 🤩Buat *SEKARANG* , Januari dah dapat dividen.⚡️💰⚡️...
02/10/2021

Nak rate murah service tiptop Melaka boleh whatsapp FARHANA sekarang! 🤩

Buat *SEKARANG* , Januari dah dapat dividen.⚡️💰⚡️

BERBALOI BALOI 💰💰💰

APA TUNGGU LAGI?! Dm cepat. 📞📞📞

wasap.my/60169565290/asbfOCT

*PERMOHONAN ASBF PERNAH KENA REJECT❓❓*Bagi sesiapa yang pernah kena reject permohonan ASBF dengan bank, saya boleh tolon...
25/09/2021

*PERMOHONAN ASBF PERNAH KENA REJECT❓❓*

Bagi sesiapa yang pernah kena reject permohonan ASBF dengan bank, saya boleh tolong dapatkan special approval.

*Sebab reject:*

1. Komitmen tinggi
- Boleh lulus kalau ada cash dan nak bayar lump sum untuk setahun terus.

2. CCRIS Tak bayar PTPTN
- Boleh lulus. Easy je.

3. CTOS
- Boleh lulus jika jumlah tunggakan kurang daripada RM3,000.

4. Document tak strong.
- Tiada caruman KWSP
- Tiada payslip
- Gaji CASH
- Tiada bank statement
- Cuma dapat payment voucher
- Kerja makan komisen
*Semua ada cara untuk dapatkan approval.*

⚠️Bagi sesiapa yang nak cuba submit melalui cara yang betul, boleh klik link di bawah. Kita dapatkan special approval.

wasap.my/60169565290/SPECIALAPPROVAL2021

WhatsApp Messenger: More than 2 billion people in over 180 countries use WhatsApp to stay in touch with friends and family, anytime and anywhere. WhatsApp is free and offers simple, secure, reliable messaging and calling, available on phones all over the world.

Address

Bukit Baru Melaka
Melaka

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Asbf Melaka posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Shortcuts

Share