05/08/2018
Geluk, gezondheid en rijkdom.
Het zijn de drie hoofdstukken in het leven die iedereen nastreeft. Willen we allemaal niet SUPER-GELUKKIG zijn met de juiste mensen om ons heen? De mensen die van ons houden om wie wij zijn en waar wij zelf veel van houden?
Ik wil het nu hebben over geluk en hoe je dat zelf in de hand hebt.
Geluk bepaal, of creëer je zelf!
Wat doet het met jou als ik zeg dat je dit ZELF in de hand hebt, dat je zelf je geluk kunt creëren?! Hoe komt dat op jou over? Denk je nu (wat ik waarschijnlijk ook zou denken als ik het een eerste keer zou lezen) “Yeah sure, tuurlijk Son, jij wel. Wat een onzin kraam je uit want geluk is afhankelijk van zoveel factoren en echt niet alleen van mijzelf! Ik heb nog steeds niet het geluk gehad om mijn droombaan te vinden en ik ben nog steeds niet de gelukkige winnaar van de loterij.”
Dan is het interessant om eens verder te lezen.
Is het mens-eigen om altijd meer te willen hebben? Op zich is het niet direct een slechte eigenschap, maar begin met de kleine dingen. Kun jij genieten van de kleine dingen die het leven jou biedt? Zie en voel jij die kleine geluksmomentjes?
Als ik in mijn tuin loop en zie hoe de vlinders en de bijen rondfladderen opzoek naar die heerlijk geurende bloemen, word ik daar intens blij van. Ik kan daar oprecht van genieten. Of als mijn hond mij keer op keer enthousiast begroet als ik maar even uit haar zicht ben geweest. Zij is altijd blij, hoe heerlijk is dat? En wat een voorbeeld kan ze zijn voor velen…
Hoe gelukkig ik kan worden van het zien van bomen, mooie grote sterke bomen die altijd blijven groeien en bloeien. Ze maken behoorlijk wat tegenslagen mee. Jaar in en jaar uit verliezen ze hun blaadjes en toch elk jaar gaan ze er weer volledig voor om nieuwe blaadjes te creëren. Ze doorstaan elk weerstype; hagel, zon, extreme droogte, regen, sneeuw, ijzel en wind. Soms heel veel wind, storm dus. Zo af en toe wint de wind, maar over het algemeen niet. Als de wind wint en een boom omgaat, zie je vaak dat er ook een heel stuk aarde mee gaat. De boom houdt haar wortels vast alsof het haar kinderen zijn, wat een doorzettingsvermogen!
Hoe meer je kunt genieten van de kleine dingen om je heen, hoe groter je geluksmomenten worden. Het is een energie die jij uitstraalt en die ook weer in meervoud bij je terugkomt, want;
“Wat je geeft krijg je terug”
Ik merk dat bij mezelf heel erg. Als ik niet lekker in mijn vel zit en eigenlijk gewoon chagrijnig ben, dan bots ik nogal eens met de mensen die dicht bij mij staan. Mijn kinderen hebben dan een grote mond en zijn brutaal, met als gevolg dat ik weer flink chagrijnig zit te foeteren en zij een nog grotere mond opzetten. Op het moment dat ik me dat realiseer en even terug ga in mezelf en zoek naar de kleine geluksmomentjes, zie ik weer wat voor fantastische knapen het zijn gewoon zoals ze zijn.
WAT BEN IK TOCH ONTZETTEND BLIJ EN GELUKKIG MET MIJN KINDEREN!