23/11/2022
Veel mensen kennen de cirkel van invloed uit trainingen en workshops. Hoe vaak pas jij die cirkel precies op jezelf toe?
Hoe autonoom, zelfverzekerd en zelfregulerend ik mezelf ook zie………. Ik vergeet soms wel eens om in mijn eigen cirkel van invloed te blijven. En ik zie de mensen om me heen ook veel en vaak ageren en reageren op alles wat over hun hoofd heen gebeurd en waarop dus vrijwel geen invloed is uit te oefenen.
Hoe vaak stap jij mopperend buiten omdat het wéér regent en zit jij dan ook wel eens met het stoom uit je oren te vloeken op al die andere niet rijdende auto’s in de file?
Hoe vaak heb jij je afgelopen week geërgerd aan iets wat een collega, vriend of partner deed of juist niet deed. Heb je wel eens zitten wachten (hunkeren?) naar een compliment of blijk van waardering wat maar niet kwam. En eerlijk, werd je toen heel boos omdat die ander je niet gaf waar je behoefte aan had?
Heb jij ook terug zitten praten naar Sylvana Simons toen ze uit haar panty vloog tijdens het vragenuurtje? Vind je dat ze gelijk heeft of juist niet? Ik vind er iets van en ik ventileer mijn mening, volstrekt zinloos, tegen mijn tv.
Laat je de oplopende kosten op je af komen en praat je continu over alle zorgen die dat met zich mee brengt?
Er zijn nog veel meer voorbeelden te geven van situaties waarin je buiten je eigen cirkel van invloed stapt en gaat werken in de cirkel van betrokkenheid. Er is geen fout en geen goed. Je bent alleen een stuk effectiever in je cirkel van invloed dan in de cirkel van betrokkenheid. Het weer, problemen van een ander, de toekomst en de economie…………je kunt er iets van vinden. Je kunt er ook van wakker liggen en je kunt er over praten. Je kunt er van alles mee, maar verandering ga je niet aanbrengen. Je bent betrokken, maar invloed heb je niet.
Als je terug stapt in je cirkel van invloed, ga je de regie voeren over jouw gedachten, gevoelens, beslissingen en je gedrag. De oplopende kosten van gas, elektriciteit en boodschappen hebben we als individu niet in de hand. Wat ik wel kan doen is mijn totale kostenplaatje in beeld brengen en dat afzetten tegen mijn inkomsten. Misschien kan ik ergens anders op besparen of moet ik zorgen dat er meer inkomsten komen. Ook hier geen goed of fout, maar ik ben in elk geval wel zelf de regie in handen aan het nemen van iets wat me overkomt.
In de loopbaanbegeleiding is de cirkel van invloed een vast terugkerend onderwerp. Natuurlijk is een respectloze werkgever, een té dure opleiding en een verkeerd gekozen carriere pad onderwerp van gesprek tijdens loopbaancoaching. Maar de ultieme vraag die je jezelf uiteindelijk mag gaan stellen en waarop je zelf ook écht het antwoord vinden kan is: ‘en wat kan en ga ik daar zelf aan doen’.
Wat mij betreft dekt dat de lading van de zin ‘regie nemen over je eigen loopbaan’.
Het werken in je cirkel van invloed maakt je krachtiger als mens. Ook prettiger in de omgang voor anderen, want de ander hoeft de schuld niet te krijgen van wat jou overkomt. De ander is en blijft verantwoordelijk voor wat hij tegen jou zegt en hoe hij of zij dat verwoord. Maar of jij daar boos of gekwetst door raakt is je eigen keuze.
Zo opgeschreven klinkt het logisch en bijna makkelijk. En het is alles behalve makkelijk om steeds je eigen invloed aan te wenden. En het kan ook gewoon een keuze zijn om een keer te vloeken op de regen en je te ergeren aan de file. En eerlijk is eerlijk……..het is gewoon heel menselijk om de verantwoordelijkheid af te schuiven.
“alles is gewoon zo verschrikkelijk duur”
“hij doet altijd zo vreselijk onaardig tegen me”
“het regent hier echt altijd”
“mijn leidinggevende luistert niet eens naar me”
Het zijn gedachten en gevoelens die niet fout gerekend hoeven te worden. Het kan alleen wel verhelderend zijn om je te realiseren dat dit soort gedachten en gevoelens je niet verder helpen.
Wil je regie over je eigen loopbaan en wil je dat écht? Dan is het zinnig om daar te gaan regisseren waar je invloed hebt. Regie over je eigen loopbaan nemen betekent verantwoordelijkheid nemen over je eigen gedachten, gevoelens, beslissingen en op je gedrag.
Dat is niet makkelijk, wel verhelderend, helpend en effectief. Bel gerust als je een keer met me wil sparren.
YpsiliX Beyond Movement
Judith Laros
06-44332603