17/08/2020
NYE TANKER OM ENSOMHET: Per Christian Østeby sitter i 16-dages innreisekarantene på hotell i Bangkok og venter på å få dra på jobb igjen som diakonal medarbeider ved Sjømannskirken i Pattaya. Her har han sittet siden lørdag, inne på rommet 22,5 timer hver dag(!) Etter alle timene alene har han gjort seg noen tanker som blir nyttige i arbeidshverdagen.
- Det er en del nordmenn, også i Thailand, som sliter med ensomhet. Å sitte her nesten hele døgnet har gitt meg innsikt. Jeg har fått en ny forståelse for hvordan det er å sitte alene dag etter dag, sier Østeby som daglig er i kontakt med nordmenn fra hotellrommet.
- Daglig har jeg flere samtaler med nordmenn som trenger støtte og noen å snakke med, både her i Thailand og nordmenn som er i Norge, men som pleier å være i Thailand. Det er også en del tunge saker med folk med et vanskelig liv. Det er godt å kunne være tilgjengelig for dem, også når man ikke kan møtes sier Østeby.
I Thailand er koronasmitten lav, og Sjømannskirken i Pattaya er blant dem som har en tilnærmet normal drift med åpne dører fem dager i uken.
- Det er interessant å se at vi har et høyere antall nordmenn som kommer til kirken denne sommeren, sammenlignet med tidligere år. Det viser at vår tilstedeværelse er viktig!, sier Østeby.