21/11/2025
Ondernemen is niet glitter & glamour…
het is sloten koffie, latte's en Nalu's , slapeloze nachten en vloeken tegen een spreadsheet, achter je geld aanzitten soms (of vaak)...
Vandaag, op de Dag van de Ondernemer, krijg je van mij, zoals elke random dag eigenlijk een real & raw momentje.
Ondernemen kan zwaar zijn. Soms eenzaam. Soms voelt het alsof alles tegenzit. We klagen, we huilen, we vloeken. En ja, soms denken we: waarom doe ik dit ook alweer?
Maar weet je wat? Wij doen het niet omdat het makkelijk is. Wij doen het omdat we voelen dat er iets anders voor ons is. Omdat we niet passen in het traditionele "huisje-boompje-kindje-vaste job" dat anderen of de maatschappij van ons verwachten.
Wij wachten niet op een gouden plateau dat iemand anders ooit aanreikt. Want die plateau, dat presenteerblaadje, dat komt er niet. Niets komt vanzelf. Wij zetten die eerste stap en de volgende, wij vinden onszelf continu opnieuw uit. Wij durven.
We werken hard. Ja. Net als eender wie in loondienst.
Maar we genieten minstens even hard van de vrijheid, de chaos, het vloeken en de keuzes die we zelf maken. We zouden het niet anders willen.
Ondernemen is niet voor hen die graag in hun gouden kooi blijven.
Ondernemen is voor de durvers, voor de doeners, voor iedereen die liever leeft volgens hun eigen voorwaarden in plaats van die van een ander.
Dus als je gelooft dat het ondernemerschap je glitter en glamour brengt, met fancy etentjes en klanten die continu op een presenteerplaatje als bij wonder verschijnen… dan ga ik je teleurstellen: dat is het niet.
Ja, het is zwaar, en onze dierbaren zien liever een ander pad voor ons. Maar juist daarom is het ondernemerschap het avontuur van ons leven – en alleen daarom zouden we het voor geen geld van de wereld willen missen.
Dus ik klink vandaag op jou, op alle ondernemers die er staan, die niet opgeven, die hun eigen grootste criticus zijn en toch kiezen voor zichzelf. Want dat is ondernemen: kiezen voor jezelf.
Cheers, schol, santé – maak er een mooie dag van. 🥂