25/08/2025
"BEN IK BTW-PLICHTIG?"
Op LinkedIn plaatste OkiOki een interessante post: "10 mythes over e-facturatie".
Héél handig voor wie door de bomen het bos nog niet ziet.🔥
Vandaag wil ik graag inzoomen 🔎op hun mythe 7: “Alleen grote bedrijven moeten dit doen.”. 🏢 🏭
Wanneer er over de verplichte e-facturatie geschreven en gesproken wordt, geeft men telkens aan dat dit verplicht is voor alle Belgische Btw-plichtige ondernemingen. Ik merk echter dat er verwarring is rondom het begrip “Btw-plichtige”.
Onlangs kwam ik namelijk in contact met een zelfstandige ondernemer in bijberoep die meende dat hij niet Btw-plichtig was. Hij had het dan over het feit dat hij een btw-vrijstelling had aangevraagd omdat zijn jaaromzet niet hoger is dan 25.000,00 Euro. Een Btw-vrijstelling hebben betekent echter nog iets anders dan niet Btw-plichtig zijn. 💡
📌 Met deze post wil ik daar nu duidelijkheid in scheppen. 📌
🔣 99% van alle vennootschappen en eenmanszaken is Btw-plichtig en heeft ook een Btw-nummer.
🔣 Slechts 1% is dus niet Btw-plichtig. Enkel als je bepaalde activiteiten uitoefent die vermeld staan in artikel 44 van het Btw-wetboek ben je niet Btw-plichtig. Denk bvb. aan beroepen in de medische- en zorgsector, de sociaal-culturele sector, de financiële sector, het onderwijs,…
💡 🔎 De gemakkelijkste manier om te zien of je Btw-plichtig bent? 🔎 💡
Consulteer de Kruispuntbank ondernemingen (KBO) en geef in de zoekbalk je ondernemings- of vestigingseenheidsnummer in. Indien je onderneming Btw-plichtig is vind je dat terug onder de rubriek “Hoedanigheden”. Indien je Btw-plichtig bent zal er staan “Onderworpen aan btw – sinds xx/xx/###x”.
💡 Een andere tip is volgende:
Je kunt de tool van de overheid gebruiken om te bepalen of je dient te voldoen aan de verplichte e-facturatie. Zie: https://efactuur.belgium.be/nl/tool
Gebruik dus zeker bovenstaande tips en kijk tijdig even na of je je dient voor te bereiden op de verplichte e-facturatie vanaf 01.01.2026, 99% kans van wel 😉 !
Is deze post verhelderend? Of missen jullie nog bepaalde informatie? Laat het me in de commentaren weten!