07/08/2023
Ik vraag niet makkelijk even echt de aandacht of om een bericht te delen, maar dit keer wil ik dat wel even vragen. Het gaat om iets wat me zeer nauw aan het hart ligt. Probeer even de tekst volledig door te nemen. Meer kan ik nu nog niet vragen.
Afgelopen april zijn we met Abebe, mijn zoon, afgereisd naar Ethiopië om zijn biologische familie daar te ontmoeten. Het werd een prachtige reis door een zeer mooi land vol warme, gastvrije mensen. De hereniging van Abebe met zijn familie was eveneens onbeschrijfelijk. Tranen komen in de ogen wanneer ik er hier nog maar over schrijf ...
Want naast prachtig mooi, was het ook enorm confronterend te zien in welke extreme mate van armoede deze mensen moeten leven zonder enige kans hier ooit iets aan te veranderen. Generatie na generatie blijft het uitzichtloos. Elke dag opnieuw ... Ik werd echt kwaad op de wereld. Een wereld waarin dit onrecht kan bestaan. En zij zijn slechts enkele van velen die hun lot delen.
Daarom dat we hebben besloten dat we niet zomaar aan de kant mogen staan en dit mogen laten gebeuren. Ook al horen we langs alle kanten dat het maar een druppel op een hete plaat zou zijn, kunnen wij niet in goed geweten de kans laten liggen te proberen iets te betekenen voor hen en de gemeenschap waarin zij (over)leven.
Op 28 september blazen de Kolonisten dit jaar tien kaarsjes uit en we willen die gelegenheid aangrijpen om inderdaad stil te staan bij hoe goed wij het hier niet hebben en te kijken of we niet iets kunnen betekenen voor de mensen ginds.
We kondigen dan ook bij deze aan dat we het feestweekend voor het tienjarig bestaan volledig in het teken willen stellen van een benefiet voor Ethiopië. Op 23 en 24 september zullen we allerhande zaken op poten zetten in de hoop massaal geld in te zamelen waarmee ikzelf persoonlijk in 2024 opnieuw richting Ethiopië trek om met de mensen aldaar te kijken op welke structurele manier we hun levenskwaliteit kunnen verbeteren. Elke ingezamelde eurocent gaat dus rechtstreeks naar de mensen die het nodig hebben ginds.
Naast het nodige geld voor onmiddellijke verbetering hopen we voldoende bij elkaar te zamelen zodat we ook toekomstgericht kunnen werken en op termijn een spaarpot te kunnen opstarten waarmee steeds meer en meer mensen die het lot van de familie delen te kunnen betrekken. Die druppel op een hete plaat, we willen daar een steen in een vijver van maken die een ripple effect heeft die velen kan bereiken en kan laten zien dat we niet aan de kant blijven staan kijken. Dat we iets deden. Samen. Voor hun, met hun.
De komende dagen, weken en maanden gaat er regelmatig iets bekend gemaakt worden over wat het weekend juist in gaat houden, hierbij hebben jullie alvast een eerste voorsmaakje met de affiche.
Nogmaals, ik vraag het niet vaak, maar deze keer moet ik het vragen omdat het enorme onrecht dat in deze wereld bestaat plots zo dicht bij kwam en we als mensheid daar bij stil moeten staan. Deel dit bericht alsjeblieft. Praat erover met mensen die geen Facebook hebben. Post het in fora waar je actief bent. Pak de agenda's en kom massaal af tijdens het weekend. Kom iets drinken, eten, spelen, quizzen, verkopen, ... Maakt niet uit wat, maar doe iets. Alsjeblieft.
In naam van Tilanesh, Ehtnat, Rekik en Birhan: አመሰግናለሁ ("bedankt" in het Amhaars)!