FOA Nordjylland

FOA Nordjylland Kontaktoplysninger, kart og anvisninger, kontaktformular, åbningstider, tjenester, stjerner, fotos, videoer og meddelelser fra FOA Nordjylland, Arbejdsplads og kontor, Rendsburggade 6, Aalborg.

18/06/2026
⏰ 𝐒𝐢𝐝𝐬𝐭𝐞 𝐜𝐡𝐚𝐧𝐜𝐞!𝐇𝐚𝐫 𝐝𝐮 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐞𝐭 𝐩𝐚̊ 𝐝𝐞𝐥𝐭𝐢𝐝 𝐨𝐠 𝐭𝐚𝐠𝐞𝐭 𝐞𝐤𝐬𝐭𝐫𝐚 𝐭𝐢𝐦𝐞𝐫? Så kan deltidsdommen være relevant for dig.Hvis du ikk...
18/06/2026

⏰ 𝐒𝐢𝐝𝐬𝐭𝐞 𝐜𝐡𝐚𝐧𝐜𝐞!
𝐇𝐚𝐫 𝐝𝐮 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐞𝐭 𝐩𝐚̊ 𝐝𝐞𝐥𝐭𝐢𝐝 𝐨𝐠 𝐭𝐚𝐠𝐞𝐭 𝐞𝐤𝐬𝐭𝐫𝐚 𝐭𝐢𝐦𝐞𝐫? Så kan deltidsdommen være relevant for dig.
Hvis du ikke allerede har registreret dig, skal du gøre det senest 22. juni for at sikre, at et muligt krav om efterbetaling ikke forældes, mens sagen bliver afklaret.

𝐎𝐯𝐞𝐫 𝟒𝟎.𝟎𝟎𝟎 𝐅𝐎𝐀-𝐦𝐞𝐝𝐥𝐞𝐦𝐦𝐞𝐫 𝐡𝐚𝐫 𝐚𝐥𝐥𝐞𝐫𝐞𝐝𝐞 𝐫𝐞𝐠𝐢𝐬𝐭𝐫𝐞𝐫𝐞𝐭 𝐬𝐢𝐠.

👉 𝐑𝐞𝐠𝐢𝐬𝐭𝐫𝐞́𝐫 𝐝𝐢𝐠 𝐬𝐞𝐧𝐞𝐬𝐭 𝟐𝟐. 𝐣𝐮𝐧𝐢
Har du spørgsmål, så kontakt os i FOA Nordjylland.
↗️ 𝐃𝐞𝐥 𝐠𝐞𝐫𝐧𝐞 𝐨𝐩𝐬𝐥𝐚𝐠𝐞𝐭

💬 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
📞 Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

👏 𝗘𝘁 𝘀𝘁𝗼𝗿𝘁 𝘁𝗶𝗹𝗹𝘆𝗸𝗸𝗲 𝘁𝗶𝗹 𝗮𝗺𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻𝗰𝗲𝗯𝗲𝗵𝗮𝗻𝗱𝗹𝗲𝗿 𝗞𝗮𝗿𝗶𝗻𝗮 𝗝𝗲𝗻𝘀𝗲𝗻 med valget som ny fagpolitisk leder blandt andet med ansvar for...
17/06/2026

👏 𝗘𝘁 𝘀𝘁𝗼𝗿𝘁 𝘁𝗶𝗹𝗹𝘆𝗸𝗸𝗲 𝘁𝗶𝗹 𝗮𝗺𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻𝗰𝗲𝗯𝗲𝗵𝗮𝗻𝗱𝗹𝗲𝗿 𝗞𝗮𝗿𝗶𝗻𝗮 𝗝𝗲𝗻𝘀𝗲𝗻 med valget som ny fagpolitisk leder blandt andet med ansvar for serviceområdet i FOA Nordjylland

Karina Jensen overtager det politiske hverv efter Peter Ottosen.

𝗩𝗶 𝗴𝗹æ𝗱𝗲𝗿 𝗼𝘀 𝘁𝗶𝗹 𝘀𝗮𝗺𝗮𝗿𝗯𝗲𝗷𝗱𝗲𝘁 𝗼𝗴 ø𝗻𝘀𝗸𝗲𝗿 𝗞𝗮𝗿𝗶𝗻𝗮 𝗵𝗲𝗹𝗱 𝗼𝗴 𝗹𝘆𝗸𝗸𝗲 𝗶 𝗱𝗲𝗻 𝗻𝘆𝗲 𝗿𝗼𝗹𝗹𝗲.🌹



👓 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
❓Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

🎉𝗦𝗸𝗼𝗹𝗲𝗯𝗲𝘀ø𝗴 𝗺𝗲𝗱 𝘀𝘁𝗼𝗿 𝘀𝘂𝗰𝗰𝗲𝘀 𝗽𝗮̊ 𝗩𝗘𝗩𝗢 𝗦𝗸𝗼𝗹𝗲𝗻! 🎉For nylig var FOA Nordjylland på besøg på Vevoskolen , og det blev et godt...
16/06/2026

🎉𝗦𝗸𝗼𝗹𝗲𝗯𝗲𝘀ø𝗴 𝗺𝗲𝗱 𝘀𝘁𝗼𝗿 𝘀𝘂𝗰𝗰𝗲𝘀 𝗽𝗮̊ 𝗩𝗘𝗩𝗢 𝗦𝗸𝗼𝗹𝗲𝗻! 🎉
For nylig var FOA Nordjylland på besøg på Vevoskolen , og det blev et godt besøg med masser af 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝘀𝗻𝗮𝗸𝗸𝗲 𝗼𝗴 𝗴𝗹𝗮𝗱𝗲 𝗲𝗹𝗲𝘃𝗲𝗿.
Ved FOA-fiskedammen var der rift om solbriller, badehåndklæder, regnslag – og selvfølgelig is. 😎🍦

Vi havde også fornøjelsen af at have fællestillidsrepræsentant 𝗔𝗻𝗻𝗲 𝗠𝗮𝗿𝗶𝗲 𝗞𝘂𝘀𝗸 med. Det gav eleverne mulighed for at få svar på en masse faglige spørgsmål og tage en god snak om arbejdsliv, rettigheder og medlemskab.

𝗘𝗻 𝘀𝘁𝗼𝗿 𝘁𝗮𝗸 𝘁𝗶𝗹 𝗔𝗻𝗻𝗲 𝗠𝗮𝗿𝗶𝗲 𝗳𝗼𝗿 𝗵𝗲𝗻𝗱𝗲𝘀 𝗲𝗻𝗴𝗮𝗴𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗼𝗴 𝘃æ𝗿𝗱𝗶𝗳𝘂𝗹𝗱𝗲 𝗶𝗻𝗽𝘂𝘁. 🙏
𝗩𝗶 𝗴𝗹æ𝗱𝗲𝗿 𝗼𝘀 𝗮𝗹𝗹𝗲𝗿𝗲𝗱𝗲 𝘁𝗶𝗹 𝗻æ𝘀𝘁𝗲 𝗯𝗲𝘀ø𝗴!



💬 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
📞 Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

𝗙𝗛 𝗠𝗮𝗿𝗶𝗮𝗴𝗲𝗿𝗳𝗷𝗼𝗿𝗱 𝗹ø𝗯 𝗳𝗼𝗿 𝗳æ𝗹𝗹𝗲𝘀𝘀𝗸𝗮𝗯𝗲𝘁 – 𝗼𝗴 𝗴𝗮𝘃 𝗽𝗿æ𝗺𝗶𝗲𝗻 𝘃𝗶𝗱𝗲𝗿𝗲 🫴Fagbevægelsens Hovedorganisation Mariagerfjord deltog ige...
15/06/2026

𝗙𝗛 𝗠𝗮𝗿𝗶𝗮𝗴𝗲𝗿𝗳𝗷𝗼𝗿𝗱 𝗹ø𝗯 𝗳𝗼𝗿 𝗳æ𝗹𝗹𝗲𝘀𝘀𝗸𝗮𝗯𝗲𝘁 – 𝗼𝗴 𝗴𝗮𝘃 𝗽𝗿æ𝗺𝗶𝗲𝗻 𝘃𝗶𝗱𝗲𝗿𝗲 🫴
Fagbevægelsens Hovedorganisation Mariagerfjord deltog igen i år med stor succes i Fyrkatløbet i Hobro. Endnu en gang havde FH det største hold på startlisten og modtog derfor præmien: et gavekort til to timers gratis adgang til svømmehal og sauna i Hobro Idrætscenter.

𝗙𝗮𝗴𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝘀𝗸 𝗹𝗲𝗱𝗲𝗿 𝗣𝗲𝘁𝗲𝗿 𝗕𝗲𝗰𝗵 𝗖𝗵𝗿𝗶𝘀𝘁𝗲𝗻𝘀𝗲𝗻 i FOA Nordjylland valgte straks at give præmien videre til Hobro Krisecenter, hvor leder 𝗚𝗶𝘁𝘁𝗲 𝗠𝗮𝗿𝗰𝗸𝗺𝗮𝗻𝗻 𝗼𝗴 𝗯𝗲𝗯𝗼𝗲𝗿𝗻𝗲 𝗻𝘂 𝗸𝗮𝗻 𝗳𝗮̊ 𝗴𝗹æ𝗱𝗲 𝗮𝗳 𝗱𝗲𝗻 𝗳æ𝗹𝗹𝗲𝘀 𝗼𝗽𝗹𝗲𝘃𝗲𝗹𝘀𝗲.
Samtidig blev Fyrkatløbet endnu en god oplevelse for deltagerne. Trods truende regn holdt vejret tørt under hele løbet, og alle deltagere var med til at skabe den gode stemning, som kendetegner arrangementet.
𝗧𝗮𝗸 𝘁𝗶𝗹 𝗮𝗹𝗹𝗲, 𝗱𝗲𝗿 𝗱𝗲𝗹𝘁𝗼𝗴 𝗼𝗴 𝗴𝗷𝗼𝗿𝗱𝗲 𝗱𝗮𝗴𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗲𝗻 𝘀𝘂𝗰𝗰𝗲𝘀. 🏃‍♀️🏃‍♂️


💬 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
📞 Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

👉 𝐃𝐞𝐥𝐭𝐢𝐝𝐬𝐝𝐨𝐦𝐦𝐞𝐧 𝐟𝐢𝐤 𝐊𝐢𝐚 𝐭𝐢𝐥 𝐚𝐭 𝐯æ𝐥𝐠𝐞 𝐟æ𝐥𝐥𝐞𝐬𝐬𝐤𝐚𝐛𝐞𝐭Efter næsten 11 år med kun a-kasse i Det Faglige Hus tog 30-årige Kia J...
14/06/2026

👉 𝐃𝐞𝐥𝐭𝐢𝐝𝐬𝐝𝐨𝐦𝐦𝐞𝐧 𝐟𝐢𝐤 𝐊𝐢𝐚 𝐭𝐢𝐥 𝐚𝐭 𝐯æ𝐥𝐠𝐞 𝐟æ𝐥𝐥𝐞𝐬𝐬𝐤𝐚𝐛𝐞𝐭
Efter næsten 11 år med kun a-kasse i Det Faglige Hus tog 30-årige Kia Jensen springet og meldte sig ind i FOA. Deltidsdommen blev et wakeupcall - og en påmindelse om, at det er rart at have nogen i ryggen, hvis stormvejret en dag rammer.

𝐴𝑓: 𝐼𝑛𝑔𝑒-𝑀𝑎𝑟𝑖𝑒 𝐾𝑟ø𝑖𝑒𝑟
- 𝐉𝐞𝐠 𝐭æ𝐧𝐤𝐭𝐞, 𝐚𝐭 𝐣𝐞𝐠 𝐡𝐞𝐥𝐥𝐞𝐫𝐞 𝐦𝐚̊𝐭𝐭𝐞 𝐛𝐥𝐢𝐯𝐞 𝐯𝐨𝐤𝐬𝐞𝐧

I mange år klarede Kia Jensen sig med en a-kasse. Hun arbejdede, passede sit job og regnede med, at hun nok skulle kunne håndtere eventuelle problemer selv.

Men under sin seneste barsel begyndte tankerne at ændre sig.

- Jeg har altid tænkt, at jeg selv kunne klare mine sager, hvis jeg kom i problemer. Men efterhånden tænkte jeg, at jeg hellere måtte have nogle fagligt kompetente mennesker i ryggen. Jeg tænkte simpelthen, at jeg måtte blive voksen, siger Kia med et smil.

Den 30-årige social- og sundhedshjælper arbejder i Poppelhuset i Jammerbugt Kommune, hvor hun og kollegerne hjælper borgere med både fysiske og psykiske handicap. Arbejdet er meningsfuldt, men også komplekst, og mens Kia var på barsel, kom der både ny ledelse og nye udfordringer på arbejdspladsen.

Det satte tanker i gang om tryghed og faglig opbakning.

Tankerne blev også næret af både tillidsrepræsentanten Lisbeth Jensen på arbejdspladsen og Kias mor, der selv arbejder som social- og sundhedsassistent og er tillidsrepræsentantsuppleant i FOA.

- Hun har sagt det mange gange gennem årene. Når hun havde talt med FOA, fortalte hun ofte om den hjælp eller viden, hun havde fået.

De mange historier om hjælp og sparring fra FOA plantede langsomt et frø hos Kia.

𝐃𝐞𝐥𝐭𝐢𝐝𝐬𝐝𝐨𝐦𝐦𝐞𝐧 𝐛𝐥𝐞𝐯 ø𝐣𝐞𝐧𝐚̊𝐛𝐧𝐞𝐫𝐞𝐧
Den afgørende anledning kom, da Kia hørte om FOAs arbejde med Deltidsdommen.

Som mange andre har hun altid været deltidsansat på papiret, men arbejdet langt flere timer i praksis.

- Jeg er ansat på 32 timer, men jeg har altid taget ekstra vagter. Da jeg hørte om Deltidsdommen, tænkte jeg, at det jo kunne være mig. Samtidig kunne jeg se, at det kræver en stærk fagforening at føre sådan en sag. Det gjorde indtryk på mig.

Deltidsdommen betyder, at mange deltidsansatte kan have krav på efterbetaling for ekstra timer, der gennem årene er blevet afregnet forkert. Og netop den sag blev for Kia et konkret eksempel på forskellen mellem en billig løsning og en fagforening, der forhandler overenskomster og fører sager på medlemmernes vegne.

𝐌𝐞𝐫𝐞 𝐞𝐧𝐝 𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐭𝐚𝐥𝐢𝐧𝐠 𝐯𝐢𝐚 𝐏𝐁𝐒
Kia lægger ikke skjul på, at økonomien tidligere spillede en stor rolle.

Som yngre og ansat i vikariater var prisen afgørende, og derfor blev det den billigste løsning.

I dag ser hun anderledes på det.

- Jeg ved godt, at FOA koster mere. Men jeg kan også se, hvad man får for pengene. Dem, der forhandler overenskomsterne og kæmper de store sager, er også dem, der har de bedste kompetencer til at hjælpe medlemmerne.

Hun har derfor skiftet a-kasse ud med et fuldt medlemskab af FOA.

- Jeg ville ikke gøre det halvt længere. Nu gør jeg det ordentligt. Jeg har meldt mig ind i den rigtige fagforening.

𝐄𝐭 𝐫𝐚̊𝐝 𝐭𝐢𝐥 𝐚𝐧𝐝𝐫𝐞 𝐝𝐞𝐥𝐭𝐢𝐝𝐬𝐚𝐧𝐬𝐚𝐭𝐭𝐞
Ifølge fagpolitisk leder Anne-Grethe Sveistrup viser Kias historie noget, FOA Nordjylland oplever fra tid til anden.

- En del har i årevis valgt den billigste løsning. Men når de ser, hvad en overenskomstbærende fagforening faktisk kan flytte – som med Deltidsdommen – begynder de at se medlemskab som en investering i tryghed og indflydelse frem for en udgift, siger Anne-Grethe.

Kia håber, at andre deltidsansatte undersøger, om de kan være omfattet af Deltidsdommen.

- Hvis du har arbejdet på deltid og taget ekstra vagter, så få det undersøgt. Der kan være penge at hente. Og hvis du ikke allerede er medlem, så er det måske værd at tænke over, hvem der skal hjælpe dig, hvis du en dag får brug for det.

Læs mere om, hvordan du registrerer dig via link i kommentarsporet. 👇👇👇
𝐒𝐢𝐝𝐬𝐭𝐞 𝐦𝐮𝐥𝐢𝐠𝐡𝐞𝐝 𝐟𝐨𝐫 𝐚𝐭 𝐫𝐞𝐠𝐢𝐬𝐭𝐫𝐞𝐫𝐞 𝐬𝐢𝐠 𝐞𝐫 𝟐𝟐. 𝐣𝐮𝐧𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟔

🤝𝗗𝗶𝗮𝗹𝗼𝗴 𝗲𝗿 𝗵𝗮𝗻𝘀 𝘀𝘁æ𝗿𝗸𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗼𝗿𝘁 𝗽å hånden 🤝Efter mange år som fagpolitisk leder går Peter Ottosen på pension. Hans vigtig...
11/06/2026

🤝𝗗𝗶𝗮𝗹𝗼𝗴 𝗲𝗿 𝗵𝗮𝗻𝘀 𝘀𝘁æ𝗿𝗸𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗼𝗿𝘁 𝗽å hånden 🤝
Efter mange år som fagpolitisk leder går Peter Ottosen på pension. Hans vigtigste redskab har aldrig været den hårde forhandling, men evnen til at lytte, skabe tillid og få mennesker til at tale sammen.

𝐴𝑓: 𝐼𝑛𝑔𝑒-𝑀𝑎𝑟𝑖𝑒 𝐾𝑟ø𝑖𝑒𝑟
Gennem et langt arbejdsliv har han forhandlet med direktører, lyttet til medlemmer i krise og fundet løsninger, hvor andre så låste positioner. For Peter har mennesker altid været vigtigere end paragraffer.

𝗠𝗲𝗻𝗻𝗲𝘀𝗸𝗲𝗿 𝗳ø𝗿 𝘀𝘆𝘀𝘁𝗲𝗺𝗲𝗿 𐦂𖨆𐀪𖠋
Nogle mennesker efterlader et tomrum, når de går. Ikke fordi de råbte højest eller fyldte mest. Men fordi de havde en særlig evne til at få andre til at føle sig hørt.

Sådan er det med Peter Ottosen.

Han startede sin karriere i beredskabet, hvor evnen til at bevare roen og skabe tillid ofte er afgørende. Men de vigtigste kompetencer lærte han ikke på et kursus eller i en lærebog.

Det lærte han i mødet med mennesker.

- Mit bedste kort på hånden er at være lyttende. De skal lyttes til lige så meget, som de skal lytte til mig, siger Peter.

Det lyder enkelt. Men i en tid, hvor mange taler for at få ret, har Peter gennem årtier insisteret på først at forstå.

𝗔𝘁 𝗹𝘆𝘁𝘁𝗲 𝗺𝗲𝗹𝗹𝗲𝗺 𝗹𝗶𝗻𝗷𝗲𝗿𝗻𝗲 🧏🏻‍♀️
Som fagpolitisk leder har han mødt tusindvis af medlemmer. Nogle vrede. Nogle frustrerede. Nogle bekymrede for deres job eller fremtid.

Når telefonen ringede, handlede det sjældent kun om løn, arbejdstid eller regler.

Det handlede om mennesker.

- Jeg lytter også til det, der står skrevet mellem linjerne. Og jeg læser på kropssproget, hvordan folk har det. Men man må aldrig misbruge det. Hvis folk er nervøse eller pressede, skal man hjælpe dem videre - ikke udnytte situationen.

Den tilgang har gjort ham til en respekteret sparringspartner for både medlemmer, tillidsvalgte, ledere og arbejdsgivere.

𝗗𝗲𝗿 𝘀𝗸𝗮𝗹 𝗮𝗹𝘁𝗶𝗱 𝘁𝗼 𝘁𝗶𝗹 𝘁𝗮𝗻𝗴𝗼 💃🏻🕺🏽
Peter har aldrig været bange for en hård forhandling. Men han har heller aldrig været interesseret i at vinde for enhver pris.

For ham er den bedste forhandling ikke den, hvor den ene part vinder, og den anden taber. Det er den, hvor mennesker med forskellige interesser finder en løsning, de begge kan leve med.

For Peter har arbejdsgiveren aldrig været en modstander. Arbejdsgiveren, medlemmet og fagforeningen er en del af det samme arbejdsfællesskab. Opgaven er ikke at skabe flere fronter, men at bygge bro mellem dem.

Han fortæller om de mange gange, hvor et medlem har manglet løn eller et tillæg. Her har relationerne ofte gjort forskellen.

I stedet for at starte med en anklage har han spurgt:

Hvad gik der galt her?

En enkel sætning. Men også en invitation til dialog.

For Peter begynder løsninger nemlig sjældent med, at man placerer skyld. De begynder med nysgerrighed og en oprigtig interesse i at forstå, hvad der er sket. Det gælder, uanset om man sidder over for et medlem, en tillidsvalgt eller en arbejdsgiver.

Derfor er måden, man går ind i en samtale på, ofte lige så vigtig som det, man siger.

- Pas på din attitude. Den kan ødelægge enhver dialog.

𝗔𝗿𝘃𝗲𝗻 𝗲𝗳𝘁𝗲𝗿 𝗣𝗲𝘁𝗲𝗿 ⭐
Hvis hans efterfølger tror, at jobbet først og fremmest handler om overenskomster, lovgivning og regler, venter der en overraskelse.

Selvfølgelig skal man kunne sit fag. Men det er ikke nok.

Man skal kunne møde mennesker, hvor de er. Man skal kunne rumme tvivl, frustration og uenighed. Og man skal kunne skabe tillid, også når parterne står langt fra hinanden.

Når Peter ser tilbage, er det ikke nødvendigvis sejrene, han husker bedst.

Det er samtalerne.

Menneskerne.

Og de gange, hvor dialogen skabte en vej frem.

Mange vil ønske, at Peter Ottosen blev lidt længere. Ikke fordi hans efterfølger ikke bliver dygtig. Men fordi mennesker som Peter er sjældne.

De minder os om at fagforeningsarbejde i sidste ende ikke handler om paragraffer.

𝗗𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗹𝗲𝗿 𝗼𝗺 𝗺𝗲𝗻𝗻𝗲𝘀𝗸𝗲𝗿. 𐦂𖨆𐀪𖠋

↩️ 𝗗𝗲𝗹 𝗴𝗲𝗿𝗻𝗲 𝗮𝗿𝘁𝗶𝗸𝗹𝗲𝗻 𝗼𝗺 𝗣𝗲𝘁𝗲𝗿
💬 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
📞 Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

𝗧𝗮𝗸 𝗳𝗼𝗿 𝗶𝗻𝗱𝘀𝗮𝘁𝘀𝗲𝗻, 𝗣𝗲𝘁𝗲𝗿! 👏FOA Nordjylland inviterer medlemmer, kolleger og samarbejdspartnere til afskedsreception for ...
10/06/2026

𝗧𝗮𝗸 𝗳𝗼𝗿 𝗶𝗻𝗱𝘀𝗮𝘁𝘀𝗲𝗻, 𝗣𝗲𝘁𝗲𝗿! 👏
FOA Nordjylland inviterer medlemmer, kolleger og samarbejdspartnere til afskedsreception for Peter Ottosen, fagpolitisk leder, som fratræder sit politiske hverv.
📅 𝗙𝗿𝗲𝗱𝗮𝗴 𝗱𝗲𝗻 𝟭𝟮. 𝗷𝘂𝗻𝗶 𝟮𝟬𝟮𝟲
🕐 𝗞𝗹. 𝟭𝟯.𝟬𝟬 – 𝟭𝟱.𝟬𝟬
📍 𝗙𝗢𝗔 𝗡𝗼𝗿𝗱𝗷𝘆𝗹𝗹𝗮𝗻𝗱, 𝗥𝗲𝗻𝗱𝘀𝗯𝘂𝗿𝗴𝗴𝗮𝗱𝗲 𝟲, 𝗔𝗮𝗹𝗯𝗼𝗿𝗴

Kom forbi og vær med til at sige tak for Peters store indsats gennem årene.

Tilmelding er ikke nødvendig.

Med venlig hilsen
Kristian Gaardsøe
Formand, FOA Nordjylland

💬 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
📞 Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

𝐄𝐟𝐭𝐞𝐫 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐟𝐚𝐥𝐝 𝐨𝐠 𝐬𝐯𝐢𝐠𝐭: 𝐌𝐞𝐝𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐞𝐫𝐧𝐞 𝐬𝐤𝐚𝐥 𝐯𝐢𝐝𝐞, 𝐚𝐭 𝐝𝐞 𝐢𝐤𝐤𝐞 står 𝐚𝐥𝐞𝐧𝐞 🤗Når medarbejdere går på arbejde i retspsykiatri...
09/06/2026

𝐄𝐟𝐭𝐞𝐫 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐟𝐚𝐥𝐝 𝐨𝐠 𝐬𝐯𝐢𝐠𝐭: 𝐌𝐞𝐝𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐞𝐫𝐧𝐞 𝐬𝐤𝐚𝐥 𝐯𝐢𝐝𝐞, 𝐚𝐭 𝐝𝐞 𝐢𝐤𝐤𝐞 står 𝐚𝐥𝐞𝐧𝐞 🤗
Når medarbejdere går på arbejde i retspsykiatrien, skal de kunne regne med, at sikkerheden er i orden, og at hjælpen kommer, når der er brug for den. Søndagens alvorlige overfald på retspsykiatrisk afdeling i Hospitalsbyen har rystet mange medarbejdere – og med god grund.

𝐴𝑓: 𝐹𝑎𝑔𝑝𝑜𝑙𝑖𝑡𝑖𝑠𝑘 𝑙𝑒𝑑𝑒𝑟 𝑜𝑔 𝑎𝑟𝑏𝑒𝑗𝑑𝑠𝑚𝑖𝑙𝑗ø𝑎𝑛𝑠𝑣𝑎𝑟𝑙𝑖𝑔 𝐿𝑒𝑖𝑓 𝑉𝑒𝑠𝑡𝑏𝑗𝑒𝑟𝑔-𝑁𝑖𝑒𝑙𝑠𝑒𝑛, 𝐹𝑂𝐴 𝑁𝑜𝑟𝑑𝑗𝑦𝑙𝑙𝑎𝑛𝑑
🔸Først og fremmest går vores tanker til de medarbejdere, der blev ramt, og til deres kolleger, som efterfølgende skal møde på arbejde med oplevelsen frisk i hukommelsen.

Blå mærker forsvinder med tiden. Utryghed gør ikke nødvendigvis.

Derfor skal der nu findes holdbare løsninger. Ikke kun her og nu, men også på lang sigt. Ingen medarbejdere skal være i tvivl om, at hjælpen kommer, når alarmen går.

🔸Retspsykiatrien løfter en vigtig samfundsopgave. Det kræver erfaring, relationer, faglighed og et arbejdsmiljø, hvor medarbejdere kan arbejde sikkert og forsvarligt. Vikarer kan være nødvendige i pressede situationer, men de kan ikke erstatte den erfaring og kontinuitet, som opbygges i en fast medarbejdergruppe.

Derfor skal der arbejdes målrettet for at tiltrække og fastholde flere fastansatte medarbejdere. Det er afgørende for både medarbejdernes tryghed og patienternes behandling.

🔸FOA Nordjylland bakker op om medlemmerne i retspsykiatrien – og om alle andre medlemmer, der står i lignende situationer, hvor arbejdsmiljøet er under pres. Man skal kunne gå på arbejde uden at være utryg for, om sikkerheden holder, når det gælder.

🔸Der er taget skridt i den rigtige retning, men der er stadig et stykke vej igen. FOA Nordjylland vil fortsat stå tæt på de tillidsvalgte og medarbejderne og arbejde for løsninger, der holder – også når hverdagen bliver svær.

I FOA Nordjylland ved vi, at mange medarbejdere møder på arbejde hver dag og løfter en meget krævende opgave med stor faglighed og stort engagement. Det fortjener respekt. Derfor skal de også vide, at de har en fagforening, som står skulder ved skulder med dem, når arbejdsmiljøet bliver udfordret.

𝐕𝐢 𝐬𝐞𝐫 𝐣𝐞𝐫. 𝐕𝐢 𝐡ø𝐫𝐞𝐫 𝐣𝐞𝐫. 𝐎𝐠 𝐯𝐢 𝐛𝐚𝐤𝐤𝐞𝐫 𝐣𝐞𝐫 𝐨𝐩.

Bemærk: FOA Nordjylland har sendt indlægget til medierne for at bidrage til debatten og sætte fokus på behovet for trygge og holdbare løsninger på retspsykiatrisk afdeling i Hospitalsbyen. Det blev bl.a. bragt i Nordjyske den 6. juni 2026.

💬 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
📞 Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

𝟒𝟏 𝐚̊𝐫 𝐢 𝐝𝐚𝐠𝐩𝐥𝐞𝐣𝐞𝐧: 𝐈𝐧𝐠𝐞𝐫 𝐛𝐞𝐠𝐲𝐧𝐝𝐭𝐞 𝐦𝐞𝐝 𝟓𝟔 𝐭𝐢𝐦𝐞𝐫𝐬 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐬𝐮𝐠𝐞56 timer om ugen. Seks arbejdsdage. Og ingen løn. Sådan så vi...
08/06/2026

𝟒𝟏 𝐚̊𝐫 𝐢 𝐝𝐚𝐠𝐩𝐥𝐞𝐣𝐞𝐧: 𝐈𝐧𝐠𝐞𝐫 𝐛𝐞𝐠𝐲𝐧𝐝𝐭𝐞 𝐦𝐞𝐝 𝟓𝟔 𝐭𝐢𝐦𝐞𝐫𝐬 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐬𝐮𝐠𝐞
56 timer om ugen. Seks arbejdsdage. Og ingen løn. Sådan så virkeligheden ud, da Inger begyndte som dagplejer. Nu siger hun farvel efter 41 år med børn på skødet, jord under neglene og arbejdsglæde i hjertet.

𓉘 𝐼𝑛𝑔𝑒𝑟 er det første tidligere 𝐹𝑂𝐴 𝑀𝑎𝑟𝑖𝑎𝑔𝑒𝑟𝑓𝑗𝑜𝑟𝑑-𝑚𝑒𝑑𝑙𝑒𝑚, vi portrætterer i FOA Nordjyllands nyhedsbrev – men bestemt ikke den sidste. 𓉝

𝐴𝑓: 𝐼𝑛𝑔𝑒-𝑀𝑎𝑟𝑖𝑒 𝐾𝑟ø𝑖𝑒𝑟
𝐃𝐞𝐧𝐠𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐚𝐠𝐩𝐥𝐞𝐣𝐞 𝐢𝐤𝐤𝐞 𝐯𝐚𝐫 𝐞𝐭 𝐫𝐢𝐠𝐭𝐢𝐠𝐭 𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐞
Hvis nogen tror, at dagpleje altid har været et anerkendt fag med læreplaner, dokumentation og digitale systemer, så skal de tage en snak med Inger Rasmussen fra Hobro.

Da hun startede som dagplejer i midten af 1980'erne, arbejdede hun fra klokken seks om morgenen til seks om aftenen mandag til fredag - og lørdag fra seks til tolv. I alt 56 timer om ugen.

Og løn? Nej. Dengang kom lederen cyklende forbi med et vederlag.

- Da jeg startede, havde jeg fem børn i dagpleje, og mine egne to børn talte ikke med. Når arbejdsdagen var slut, havde jeg stadig børn at passe, fortæller Inger med et grin.

Dengang blev dagplejen ikke altid taget lige alvorligt. Det gjorde Inger til gengæld. Hun kastede sig over de kurser og den efteruddannelse, der blev tilbudt, og hun var optaget af at styrke sin faglighed gennem hele arbejdslivet.

𝐃𝐞 𝐥ø𝐬𝐞 𝐛ø𝐫𝐧 𝐨𝐠 𝐝𝐞𝐧 𝐬𝐮𝐧𝐝𝐞 𝐟𝐨𝐫𝐧𝐮𝐟𝐭
Inger har oplevet en udvikling, som kan overraske mange.

Der var ingen mobiltelefoner. Ingen apps. Ingen digitale læreplaner.

- Det var dengang, der var løse børn, siger hun med et smil.

Når hendes egne børn gik ud ad døren, var de bare børn på eventyr. De kom hjem igen, når det var tid til aftensmad.

I dag er forventningerne til dagplejen markant større. Dokumentation, læreplaner, tidlig opsporing og registrering fylder mere, mens tiden med børnene nogle gange føles mindre.

Men én ting har aldrig ændret sig: relationerne.

𝐊𝐚𝐫𝐭𝐨𝐟𝐥𝐞𝐫, 𝐤𝐚𝐬𝐭𝐚𝐧𝐣𝐞𝐝𝐲𝐫 𝐨𝐠 𝐤æ𝐫𝐥𝐢𝐠𝐡𝐞𝐝 𝐭𝐢𝐥 𝐧𝐚𝐭𝐮𝐫𝐞𝐧
Gennem 41 år har Inger været kendt for at tage børnene med ud i naturen.

Der blev plantet kartofler i spande, dyrket tomater i drivhuset og lavet kastanjedyr. Der blev lavet pandekager på campingblus i haven, og når regnen kom, rykkede selskabet bare ind i drivhuset. Hyggen fortsatte uanset vejret. For Inger handler dagpleje ikke om flotte dokumenter, men om at give børnene mod på livet.

- Det bedste er at se, at børnene kan begå sig socialt. At de kan skabe relationer og være gode ved hinanden, siger hun.

𝐀𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐬𝐠𝐥æ𝐝𝐞𝐧 𝐞𝐫 𝐬𝐭𝐚𝐝𝐢𝐠 𝐢𝐧𝐭𝐚𝐤𝐭
Selv om et sygdomsforløb det seneste år satte punktum for arbejdslivet, er bitterhed ikke en del af Ingers ordforråd.

Tværtimod.

Hun har altid mødt mennesker med respekt og godt humør - og forventer det samme tilbage.

- Som man råber i skoven, får man svar. Hvis man behandler andre godt, så behandler de også mig godt, siger hun.

Måske er det netop derfor, hun efter 41 år kan se tilbage på et arbejdsliv uden at have mistet arbejdsglæden. Hun har levet efter sit eget motto: Som man råber i skoven, får man svar. I øvrigt er hun fortrøstningsfuld ved at stoppe – hun har et godt netværk og ser frem til mange flere oplevelser i livet – nu som pensionist.

𝐄𝐧 𝐟𝐫𝐞𝐦𝐭𝐢𝐝 𝐟𝐨𝐫 𝐝𝐚𝐠𝐩𝐥𝐞𝐣𝐞𝐧
Når Inger ser fremad, er hun ikke bekymret for dagplejens fremtid.

For selv om rammerne har ændret sig, er behovet det samme: nærvær, tryghed og voksne, der ser det enkelte barn.

Dagplejen giver noget særligt, mener hun. Få børn, én voksen og tætte relationer.

Og måske er det netop derfor, at dagplejen stadig har sin plads i fremtidens velfærd.

For børn har stadig brug for nærvær. Forældre har stadig brug for tryghed. Og dagplejen har stadig brug for mennesker, der møder børn i øjenhøjde.

Det er netop den slags mennesker, der har været med til at forme dagplejen gennem generationer.

Mennesker som Inger. Med jord på fingrene, smil i øjenkrogen og en ukuelig tro på, at børn vokser bedst, når de bliver mødt med nærvær, humor og varme.

🔁 Del gerne teksten om Inger

💬 Vi læser med – men kommenterer ikke direkte her på Facebook.
📞 Har du spørgsmål? Ring til os på 4697 2900 eller skriv via MitFOA.

Adresse

Rendsburggade 6
Aalborg
9000

Hvad er åbningstiderne?

Mandag 08:00 - 15:00
Tirsdag 08:00 - 15:00
Onsdag 08:00 - 15:00
Torsdag 13:00 - 17:00
Fredag 08:00 - 14:00

Telefon

46972900

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når FOA Nordjylland sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til FOA Nordjylland:

Del