12/04/2026
Jeg er “tilbage”. Ikke længere “on leave”
Sådan taler vi om barslen.
Som om livet lige står stille, imens man ordner noget midlertidigt.
Ikke som den udviklende, udfordrende og transformerende periode af livet, det er at lede, og regulere, sig selv og et lille menneske kærligt gennem dagen (og natten).
Min pointe: Jeg tror, vi går glip af en hel masse ved ikke at tage denne udviklingsportal alvorligt, men behandle den som en periode vi går til og fra.
Moderskabet giver os ikke kun ny visdom. Det er en biologisk transformation.
Hjernen er ændret. Hormonerne er ændret. Immun- og nervesystem er ændret. Din krop indeholder nu celler fra dit nye menneske.
Vi er, helt videnskabeligt, en ny version af os selv efter at have født.
Måske er det også derfor, så mange kvinder spørger sig selv, om de overhovedet ønsker at komme “tilbage” efter deres barsel?
For hvem ønsker at gå tilbage efter en transformation til noget nyt?
Nu skal virksomhederne forstå denne ikke-så-umiddelbart-målbare udvikling. Vi skal formå at møde alle dem, der vender “tilbage” med et nysgerrigt, fleksibelt udgangspunkt, frem for et antaget retrofit ind i noget, der (måske) ikke længere giver mening.
Vi skal spørge dem, hvad de har brug for. Hvad de har lært. Hvordan deres arbejde fortsat kan føles meningsfuldt. Lytte, støtte og så designe derefter.
Der ligger højst sandsynligt nyopdaget potentiale, der venter på at blive indfriet, hvis rammerne, vel at mærke, tillader det.
Jeg glæder mig til, senere på året, at holde foredrag for hos om de egenskaber, der kommer med forældreskabet og hvordan det er i tråd med det feminine lederskab.
Og så glæder jeg mig selvfølgelig over at være tilbage i mit arbejde, der føles givende og som former sig i takt med den mor, kvinde og leder jeg er, på en måde der hænger sammen med min familie