29/01/2026
Eliminere eller acceptere?
Når vi bliver truet, mærker frygt og bekymring, kommer vi ofte til at kæmpe imod de tanker og følelser, der dukker op i os. Vi får lyst til at eliminere dem. Dels fordi de er uønsket, men også fordi vi tidligere har lært, at vi kan styre dem.
Det kan vi ikke – de kommer helt automatisk.
I stedet kan vi vælge at acceptere dem og derfra beslutte, hvordan vi vil håndtere dem.
Når vi vælger at acceptere vores tanker og følelser – bemærker dem, men uden at reagere på dem eller kæmpe med dem – bliver vi i roen og nærværet. Og dermed får de ikke magt til at begrænse os.
I vores bog “Modig – når noget er vigtigt” møder du vores forskellige tanke– og handlemønstre: chimp og champ.
Chimp, den hurtige og reaktive.
Champ, den reflekterede og værdibaserede.
Og så møder du Chief, vores visdom og selvbevidsthed.
Den, der har overblikket og kan bedømme, om vores tanker og følelser er hjælpsomme, støtter os og dermed relevante at gå ind i – eller om vi skal lade dem svæve videre som skyer på himlen.
Eliminere eller acceptere?