Byggetilsynet.dk

Byggetilsynet.dk Byggetilsynet.dk – ét øje på dit byggeri, uden blinde vinkler. Siden 2007 har vi lavet uvildige byggetilsyn. Derfor siger vi tingene, som de er.

Vi tror på, at tryghed opstår, når man forstår sit byggeri. Tjek hjemmesiden og Trustpilot .

Ugens sidste aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑Tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma...
19/06/2026

Ugens sidste aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑

Tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma.

God arbejdslyst til bygherre med træterrassen, fliser, have og indflytning.

Endnu en aflevering 🇩🇰 🔑Et stort tillykke med huset til bygherre, her kan man roligt tale om en skøn beliggenhed 🙂Tak fo...
18/06/2026

Endnu en aflevering 🇩🇰 🔑

Et stort tillykke med huset til bygherre, her kan man roligt tale om en skøn beliggenhed 🙂

Tak for samarbejdet fra kontrakt til aflevering til både bygherre og byggefirma.

God arbejdslyst med indflytning og haven.

Aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑Tillykke med huset til bygherre og tak for tilliden.Tak for samarbejdet til både bygherre og byggef...
18/06/2026

Aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑

Tillykke med huset til bygherre og tak for tilliden.

Tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma, det har været en fornøjelse at være med fra kontraktfasen til aflevering.

Nu begynder arbejdet med at skabe et godt hjem.
Rammerne er på plads.

Rådgivning handler ikke om at give kunden ret.Det handler om at give kunden realitet.En god rådgiver kan ikke købes til ...
16/06/2026

Rådgivning handler ikke om at give kunden ret.
Det handler om at give kunden realitet.

En god rådgiver kan ikke købes til at bakke op om urimelige krav.
Det er ikke sådan faget fungerer.
Det er ikke sådan virkeligheden fungerer.
Og det er slet ikke sådan byggeri fungerer.

En rådgiver står på ét fundament:
Gældende lovgivning, tolerancer, anvisninger og besigtigelseskriterier.
Ikke på følelser. Ikke på stemninger. Ikke på “jeg synes”.
Og slet ikke på solens refleksion i en bestemt vinkel kl. 14.37.

Dagens oplevelse: Når fakta møder forventninger
Jeg var ude til en 1‑års gennemgang på et 2 år gammelt udstillingshus.
Kunden mente at kunne se fejl i ruderne, når solen ramte dem fra en helt specifik vinkel.

Det kan man sagtens. Det kan vi alle.
Men det er ikke det samme som, at der er en fejl.

Jeg forklarede roligt, hvad besigtigelseskriterierne siger.
Jeg viste dem sort på hvidt.
Jeg gennemgik, hvordan ruder vurderes — og hvornår noget er en reel mangel.

Reaktionen?
Kunden blev sur.
Så sur, at jeg blev bedt om at gå.
Meldingen var, at det var “dybt godnat” med så'n nogle regler, og at jeg “ikke var på deres side”.

Men kunden havde besluttet, at det var en fejl — og så skulle jeg jo ikke komme og forstyrre det billede med fakta.

Forinden havde jeg forklaret, hvorfor der opstår revner mellem fodpaneler/gerigter og væg:
Det skyldes meget lav luftfugtighed i de kolde vintermåneder.
Og at det kommer igen, hvis man ikke aktivt hæver luftfugtigheden i de kolde måneder. Byggefirmaerne laver dem normalt ved 1-års gennemgang, herefter overgår det til almindeligt vedligehold.

Men kunden havde sat sig fast på, at det var en fejl — og fakta var ikke noget man brugte i den husstand.

Rådgiverens rolle er ikke at kæmpe tabte kampe
En rådgiver skal ikke bekræfte en følelse.
En rådgiver skal ikke forstørre et problem, der ikke findes.
En rådgiver skal ikke love resultater, der ikke kan opnås.

Rådgiverens rolle er ikke at kæmpe kampe, der er tabt på forhånd.
Rådgiverens rolle er at stoppe kunden, før de går ind i dem.

En rådgiver skal:
• Fortælle sandheden — også når den er upopulær.
• Beskytte kunden — også mod kundens egne fejlopfattelser.
• Stå fast på faglighed — også når det koster sympati.
• Afvise urimelige krav — også når kunden håber på det modsatte.

Der er ingen grund til at kæmpe en kamp, der er tabt på forhånd.
Og en kamp mod besigtigelseskriterierne er tabt. Hver gang.

"Rådgivning er ikke at være “på kundens side”.
Det er at være på den side der omhandler fakta.

En rådgiver er ikke en lejesvend.
Ikke en mikrofonholder.
Ikke en, der siger “ja” for at undgå konflikt.

En rådgiver skal sikre:
• At kunden ikke bruger tid og penge på noget, der ikke kan bære.
• At kunden ikke går ind i en konflikt, de ikke kan vinde.
• At kunden ikke skaber problemer, hvor der ingen er.
• At kunden får et korrekt, fagligt og realistisk billede af situationen.

Det er ikke illoyalitet.
Det er god rådgivning.

Konklusion
En god rådgiver kan ikke købes til at få ret i urimelige krav.
En god rådgiver kan kun købes til én ting:

At rådgive kunden til de rette løsninger— også når den ikke passer ind i kundens forventninger.

Det er ikke altid populært,
men hellere være upopulær end at skulle kæmpe for fejl, der ikke eksisterer.

Fakta vinder hver gang — også når nogen insisterer på at bruge alternative fakta.

Ugens sidste aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑Tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma...
12/06/2026

Ugens sidste aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑

Tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma.

God arbejdslyst med indflytning og haven.

Fredag morgen 🤔Så nærmer vi os weekend og starter desværre dagen med at kassere et badeværelse, grundet manglende afstan...
12/06/2026

Fredag morgen 🤔

Så nærmer vi os weekend og starter desværre dagen med at kassere et badeværelse, grundet manglende afstand fra ok gulvafløb til ok gulv i dørhul.
Der mangler 4 mm, det betyder at gulvafløb skal sænkes og gulv laves om i bruseniche, således at kravet kan opfyldes.
Øv, men den går desværre ikke. Der skal være minimum 30 mm, her har vi 26mm, hvilket vil give anmærkning i tilstandsrapport.
Det havde været bedre at bruge 2 minutter og måle en ekstra gang.

Endnu en aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑Et stort tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og bygge...
11/06/2026

Endnu en aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑

Et stort tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma.
Nu begynder arbejdet med at skabe hjem, god arbejdslyst.... Rammerne er på plads.

Aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑Tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma, det har vær...
11/06/2026

Aflevering 🇩🇰 🇩🇰 🇩🇰 🔑

Tillykke med huset til bygherre og tak for samarbejdet til både bygherre og byggefirma, det har været en fornøjelse at være med fra start til slut.

God arbejdslyst med indflytning og haven 💪

Den her tåler en gentagelse efter endnu en oplevelse med samlebånds-arbejdet.Jeg vil så gerne at ordentlighed og moral b...
08/06/2026

Den her tåler en gentagelse efter endnu en oplevelse med samlebånds-arbejdet.

Jeg vil så gerne at ordentlighed og moral bliver moderne - del gerne, så budskabet spredes.

Vi støder jævnligt på advokaters og juristers godkendelser af kontrakter i indbakken.

Langt de fleste arbejder tydeligt for kunden og gør et tovlig godt stykke arbejde - det kan man se i det, de fremsender.

Men der er særligt én, der går igen.
En, der gennemgår temmelig overfladisk og med det samme skema igen og igen.
Og hver gang en kunde overvejer at bruge vedkommende, må jeg gentage mig selv:
Jeg kan ikke advare nok imod den tilgang til rådgivning og tilgangen til misbrug af sine kunders penge.

Læs herunder, bliv klogere og tænk jer om, før I falder i fælden.

10.000 kr. for en kontraktgennemgang.
Dyrere end mange advokater.
Så tror man automatisk, at prisen afspejler kvalitet.
Det gør den ikke nødvendigvis.

“Jamen, der er så mange, der taler godt om vedkommende.” … men er der nu også det?

Kig på navnene. De går igen og igen.
Jeg ved fra mine egne kunder, at der er blevet tilbudt betaling for promovering i diverse Facebook-grupper.

Jeg har kløgtige kunder, så de takkede naturligvis nej, da de fik tilbuddet — og var efterfølgende ret skuffede over indsatsen fra juristen.
Det kom egentlig ikke som nogen overraskelse.

Det egentlige problem:
Det ligner ikke individuel rådgivning.
Det ligner ikke faglig fordybelse.
Det ligner samlebånd.

Og den vigtige skillelinje, som mange overser:
Godkendelse af kontrakter falder oftest bedst ud, når jurister og advokater holder sig til juraen og vi andre tager os af det byggetekniske.

Når de to fagområder blandes sammen, går det galt. Hver gang.

Husk på at det der tages betaling for, er et standardskema, som ukritisk sendes til alle byggefirmaer.
Og når man ikke læser kontrakten og noget afviger fra standarden, men man blot udskifter navne og adresser, så sker der det her:

Situation 1
Juristen skriver:
Byggefirmaet bedes bekræfte at tagsten er af samme brænding og at der efterlades tagsten til evt. senere udskiftning.
Byggefirmaet svarer:
Der er tagpap på huset, så dette har ingen relevans.

Situation 2
Juristen skriver:
Bygherre ønsker ikke solceller. Alle andre løsninger skal afsøges først, før der tages beslutning om solceller.
Byggefirmaet svarer:
Er dette korrekt? Bygherre har indgået aftale, som det fremgår af kontrakten, om et solcelleanlæg med 20 paneler og 10 kWh batteri?

Situation 3
Juristen skriver:
Bygherre ønsker et møde med flisemurer inden opstart på flisearbejde. Byggeleder skal varsle bygherre 2 dage forinden.
Byggefirmaet svarer:
??? Det er bygherre selv, der står for fliser og skal lave arbejdet i køkken/alrum og badeværelser samt bryggers?

Situation 4
Juristen skriver:
Bygherre ønsker, at muldjord skal blive på grunden.
Byggefirmaet svarer:
Som det fremgår af funderingstilbuddet, står kunden selv for tilkørsel af sandfyld samt bortkørsel af jord, da kunden jo er vognmand.

Hvis rådgiveren ikke læser din kontrakt, hvis kravene kommer fra et standardskema, og hvis byggefirmaet kan gennemskue det på to sekunder — så er der kun én logisk konsekvens:

Hvis rådgiveren arbejder på samlebånd, er det dig, der ender som varen.

Våd isolering efter weekendens regn?Tagfod & højloftede rumEfter weekendens regn har jeg fået flere henvendelser om isol...
07/06/2026

Våd isolering efter weekendens regn?
Tagfod & højloftede rum

Efter weekendens regn har jeg fået flere henvendelser om isolering, der står åbent i tagfoden eller omkring højloftede rum. Det kan se kritisk ud — men i praksis er det sjældent et problem.

Ser du isolering i tagfoden eller omkring højloftede rum stå åbent i regnvejr, behøves det ikke at være et problem, hvis der er brugt egnet isolering.
Den hårde, imprægnerede isolering, der bruges i disse områder, er udviklet til at kunne tåle kortvarig påvirkning af vind og vejr. Den optager kun fugt i de yderste få millimeter, og:

Det tørrer lynhurtigt — typisk et par dage efter at undertaget er monteret.

Konstruktionen er designet til netop dette forløb, og der sker ingen skade på hverken isolering eller bygning.

ISOVER beskriver det samme i deres tekniske materiale — se teksten fra ISOVER på sidste billede.

Kort sagt: Det ser værre ud, end det er — og det retter sig selv, så snart konstruktionen lukkes.

Adresse

Vesterballevej 27. 1
Fredericia
7000

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Byggetilsynet.dk sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Byggetilsynet.dk:

Del