09/08/2021
Sommerferien er snart slut, og nu handler det om at undgå.....
OVERSTIMULERING
Som et sensitivt væsen har man større tendens til at blive overstimuleret grundet det mere fintfølende nervesystem.
Overstimulering giver en fysiologisk tilstand, som kan sammenlignes med at være i en stress-tilstand.
Når et barn er overstimulerede, så kan man opleve, at det bliver ”den værste udgave af sig selv".
Det kan fx betyde:
- At dit barn opfører sig mindre end sin alder
- At dit barn ikke har øje på andres behov- At dit barns følelsesmæssige reaktioner virkelig FORSTÆRKES
- At dit barn ikke kan modtage beskeder fra dig.
VIGTIGT AT VIDE OM OVERSTIMULERING:
- Barnet er i alarmberedskab
- Er ikke i stand til at lave aftaler eller tale fornuftigt
- Det kan tage op til 20 minutter, inden barnet er klar igen, ja måske længere tid.
- Det går MEGET bedre, når voksen omkring barnet bevarer roen.
Børn som har rygsækken fuld af gentagende overstimuleringer og manglende følelse af at de ”klarede det”, kan komme meget ud af balance og blive dårlig fysisk og psykisk.
De kan også have en langsommere informationsbehandling, og kan derfor fx have svært ved at komme hurtigt ud af døren om morgen eller blive hypersensitiv på en eller flere sanser.
Når jeg vejleder forældre, så starter vi næsten altid med at se på, hvordan barnets hverdag ser ud og får justeret her i første omgang, hvis det tyder på, at barnet er meget overstimuleret i sin hverdag
Hvordan reagerer man, hvis man er barn - og der er skruet helt op for volume knappen på alle sanser? Har du et barn, der ikke opfører sig, som omverdenen måske syntes det skal? Et barn der trækker sig fra sociale sammenhænge, eller væmmes ved mad, fordi det føles mærkeligt i munden? Et barn ...