02/05/2023
Den berømte dråbe.
Regeringen har netop meddelt, at en planlagt høring om km-afgiften nu i 11. time er droppet 😟
Herudover har man lagt anden og tredje behandling af lovforslaget lige inden sommerferien - så politikkerne vil være utilgængelige i 3 måneder😟 🤐
Der tegner sig desværre et billede af en egenrådig regering🤷♂️👎, som ikke vil lytte på argumenterne til hvorfor EL ikke er en mulighed til store lastbiler før tidligst i 2030.
Indføres forslaget vil det koste en virksomhed som vores op mod 5 mio. kr. årligt💵💵 hvis vi ikke udskifter alle lastbiler til EL.
El-lastbilerne kan kun køre 2 timer af gangen, inden de skal oplades i 45 minutter dvs. at lastbilerne skal holde stille 1/3 del af arbejdsdagen, og de vil samtidig koste 1.200.000 kr. mere i ydelse pr. lastbil om året🤔
Transportbranchen vil gerne gå forrest i den grønne omstilling🚚☘️, men ved at pege på EL-teknologien nu, vil politikkerne sætte hold på andre grønne tiltag som er klar i dag.
Vi og vores kollegaer har over de seneste 12 måneder derfor afholdt utallige møder med repræsentatnter fra regeringen og støttepartierne - for at gå dialogens vej.
Men den sidste og berømte dråbe gør, at vi desværre ikke ser en anden udvej end en fælles aktion/blokade.
Transportbranchen, fiskeriet, landbruget og erhvervslivet støtter sammen op om blokaden - udkantsdanmark har fået nok.
👉Den 15. maj kl. 06.00 er dagen.
https://www.lastbilmagasinet.dk/article/view/1027347/vognmaend_har_planen_klar_nu_skal_danmark_lukkes_ned