14/10/2023
Voimme mennä pakoon sitä mitä pelkäämme, tai kohdata sen. Kumpi tie on nopeampi?
Olemme oppineet piilottelemaan tunteitamme... Olemme oppineet keskittymään työn tekemiseen, treenaamiseen, telkkarin/kännykän katsomiseen, välttelyyn, juomiseen, asioiden (tupakka, nuuska, karkit/makeiset, pullat(ym.), jäätelöt, liiallinen syöminen) laittamiseen suuhumme. Miksi? Keneltä? Onhan se myös elämys, m***a kuinka usein? Kenelle syömme?
Tarvitseeko kehomme niin paljon ruokaa vai voiko siihen syömiseen olla syitä, jotka ovat emotionaalisia?
Kuinka m***a kertaa olet kuullut sanottavan: Olen lihava/läski tai olen laiha. Olen liian sitä, liian tätä? Olen ruma? Mä näytän ihan...hirveältä tai jotain muuta negatiivista.
Kysyn nyt sinulta:
Oletko sinä keho, vai onko sinulla keho?
Jos vastaat, että sinulla on keho, niin missä sinä olet ja mistä voit tietää miltä oikeasti näytät?
Jos vastaat, että olet keho, niin voitko kysyä itseltäsi:
Olenko minä käsi? Olenko minä pää? Olenko minä jalka? Olenko minä sydän? Olenko minä oikeasti tämä keho vai onko minulla...? Kuten huomaat, että kehossasi on useita alueita, jotka ovat osa kokonaisuutta, osa yhteisöä.
Yhteisö, jossa on n.30-40 biljoonaa tietoista solua + mikrobisto (sisältäen n. 1,6-1,8 - kiloa bakteereja, viruksia, sientä, hometta, patogeeneja ym.)
Olet siis vastuussa fyysisestä (ruoka)-kehostasi, m***a et ole se.
Meillä on muitakin kehoja...
Näyttääkö nyt siltä, että me samaistumme kehoomme ja se samaistuminen aiheuttaa meille kärsimystä?
Samalla voisin kysyä:
Oletko sanonut ääneen tai mielessäsi, että.
"Olen surullinen...koska" tai
"Olen vihainen",
"Olen pettynyt itseeni tai kumppaniin/exään/äitiin/isään/lapseen/pomoon/asiakkaaseen tai johonkin suoritukseen?" Taidat tiedostaa vastauksen :)
Oletko sinä siis tunne vai koetko sinä tunteita?
Jos koet tunnetta, niin voitko aistia kehostasi missä alueella koet sen. Koet painetta sillä alueella(esim. sydämen, rinnan, kaulan, selän, niskan, käsien, jalkojen, kohdun ym.) Voit arvoida sitä esim. asteikolla 1-10.
Meillä on tunnekeho / emotional body - joka kehittyy 7-14 ikävuoden aikana. Tunteiden kokeminen, puberteetti, seksuaalisuus ym. "Hormoonit kaappaavat lapsen mielen" :) Taidat muistaa. :)
Huomaathan, olet jotain muuta, kuin kehosi tai tunteesi.
Miten siis jatkaa?
Hyväksytkö kehosi? Hyväksytkö tunteesi? Vai vastustatko?
Hyväksytkö, että olet vastuussa kaikesta mitä kannat kehoissasi?
Onko tullut aika vapautua kaikesta tästä? Aika elää siten, ettet enää samaistu/identifioidu kehoon, mieleen etkä tunteisiin.
Jos on, olet valmis ottamaan vastaan opastusta.
On olemassa menetelmiä, joiden avulla tämä tapahtuu.
Flow Method