Aurora Counseling and Training Center

Aurora Counseling and Training Center Who we are?

AURORA is counseling & training provider located in Cairo specialized in designing management & business development training material, using psychological techniques.

محاضر مجانية بالكامل .ابدا رحلة التغير علشان تكون أخصائي شئون عاملين محترف هتتعلم خبرات و ومهارات جديده في مجال شؤون الع...
10/06/2023

محاضر مجانية بالكامل .
ابدا رحلة التغير علشان تكون أخصائي شئون عاملين محترف
هتتعلم خبرات و ومهارات جديده في مجال شؤون العاملين

انهاردة الساعة 7:30 م هيكون معانا Live
المدرب و الاعلامي أ/ لبيب ميشيل
مدير موارد البشرية و استشاري شؤون العاملين في أكبر الشركات و المصانع في مصر.
https://facebook.com/events/s/%D9%85%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%8A%D9%85-%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B4%D9%8A%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%86/178650218470747/?mibextid=Gg3lNB



#مواردبشرية

09/08/2020

انت بتعمل الخير لية؟؟
اية الفرق بين الخير و الانسانية!!

الهدف الوحيد انك تفكر تاني، علشان متكونش فرد في عالم القولبة.



05/08/2020

ازاي الراجل اتظلم في عادات المجتمع السلبية؟؟



19/06/2020

قصة حقيقية
جريمة قتل حصلت فى القبائل القديمة..تم ذبح شيخ إحدى القبائل.

و كانت الشكوك بين خمسة رجالة كان بينهم و بين الشيخ دة مشاكل كبيرة

و كان السؤال و المشكلة : ازاي نحدد من قتل الشيخ؟

العراف بتاع القبيلة كان شاطر اوي في الطب فعمل حيلة ذكية اوي اوي

عمل حفلة كبيرة معزوم فيها القلبية كلها و جاب الخمس رجالة دول و كانوا واقفين بحيث ان كل القبلية تكون شيفاهم

و بدأت دقات الطبول
المنتظمة و سط سكوت كل الناس .. و بداء التوتر بيان شوية..

و بدأ العراف بحط قدام كل راجل من المشتبه فيهم طبق رز كبير..و طلب منهم انهم يكلوا بس بعد ما يخلص كلامة.

و بدأ يتكلم عن الظلم والجور الذى اللي يحصل بسبب بإغتيال رئيس القبيلة..و عن اشكل التعذيب اللي هتحصل للعمل كدة.. و بداء سلسة من التعذيب النفسي و الضميري الخمس رجالة.

قلهم دلوقتي قدرة و قوة السحر هتبان أن القاتل مش هيقدر يبلع حبات الرز.. و بحركة مسرحية قدلهم ‏الاطباق.

و فعلا أربعة منهم اكلوا الأرز من غير اي مشاكل.. أما الخامس مكنش قادر يبلع و ولا حتي قادر يمضغ الاكل!!

و طبعا وفى النهاية اعتراف بقتل رئيس القبيلة.

#الفكرة أن الحالة النفسية بتأثر بشكل كبير و مباشر علي جسمك..نسبة كبيرة اوي من الوجع الجسدي اللي بتعاني منة علاجة في الصحة النفسية.

#الرسالة أنت أهم من أي ضغوط حواليك.. اتواصل معانا و نساعدك.

‏ #


‏‎

15/06/2020

أنهم يحتاجون إلى أن يحبهم الآخرون، وأنهم من أجل ذلك يعانون.
إنه الإحتياج الإنساني للحب والحاجة إلى التواجد فى حضرة الآخر، الاحساس الذي يمنح الحياة و يؤكد القيمة.

09/06/2020

اهم دراسة حصلت في مجال السيكوسوماتية
كان الدكتور الكسندر من مدرسة التحليل النفسى انة تم دراسة أمراض "لألم المعدة، ضيق التنفس، فقد حالة الشم أو التذوق، حالة التوتر الزائف "

انة بعد كل التحاليل الطبية و الفحوصات ظهر أن كل الأعراض دي مجرد إضطرابات نفسية.

أن دي مش حالات مرضية خالص هم محتاجين للحب، حب لنفسهم و حب إللي حواليهم. ان كل الأعراض دي مجرد تعبير عن الخوف من أننا نواجة كل حاجة لوحدنا.
العلاج ببساطة هو وجود الناس الحقيقية اللي بجد بيحبونا و بنحبهم دة اكتر حاجة بتتدي للحياة قيمة. و مقاومة المرض تزيد.

الفكرة
ان الحاجة الإنسانية للحب لازم تشبع بشكل سوي، لأن لو الاحتياج للحب فضل محروم من الإشباع. ممكن أن تنبه النشاط الحركي والإفرازى للمعدة. ومن هنا تكون (أعراض المعدة المؤلمة والمتقلبة و منها إلي أعراض اكتر )

و بمجرد أن يشبع الحاجة إلى الحب، كل الأعراض تبدأ تروح خالص.

الرسالة
الفترة دي اهم علاج ليها هو الحب و الاهتمام.
اطلب المساعدة من حد مختص صدقني كلنا علطول محتجين مساعدة.


.


‏‎

04/06/2020

لو كان معني الحياة مقتصر علي تحقيق هدف معين..يبقي الحياة لسة ملهاش اي معني.

مسرحية " لما الوجع  طعمة يحلو" قصة حقيقية من مجموعة علاجية "علاج بالمسرحيات النفسية" #الابطال :٢ حاولوا الانتحار بسبب مر...
03/06/2020

مسرحية " لما الوجع طعمة يحلو"
قصة حقيقية من مجموعة علاجية "علاج بالمسرحيات النفسية"

#الابطال :٢ حاولوا الانتحار بسبب مرحلة متقدمة من
الاكتأب.

١-أم ارملة عندها ٣٠ سنة عندها ولدين، واحد اتوفي عندة ١١ سنة، و التاني علي كرسي متحرك.

٢- سيدة أعمال في في نفس السن، قمة النجاح المادي والمركز الاجتماعي بس معندهاش أطفال.

:
أن سنكم مش في ٣٠، انتم دلوقتي عندكم ٨٠ سنة و خلاص حاسين انها اخر الايام.
المطلوب منكم ترجعوا شريط الحياة كلة و اية كانت الإنجازات و المواقف اللي كان ليها معني.

#مشهد ١
سيدة الأعمال : انا اتجوزت ملياردير وكانت حياتي كلها سهلة مليانة فلوس، مكنش عندي مشاكل و عمري ما كان عندي تحدي أو صراع و لا هدف .
عمري دلوقتي ٨٠ سنة و معنديش ولاد ولا حققت اي حاجة افتخر بيها و لا انا فارقه مع حد في اي حاجة.

#مشهد ٢
السيدة المحاربة انا كان نفسي يبقي عندي ولاد و فعلا ربنا رزقني بولدين، ممكن يكون ربنا أخد واحد عنده، بس انهاردة و انا عندي ٨٠ سنة فكرت ان يمكن دة كان للخير علشان ادي كل تركيزي و جهدي لابني الثاني و فعلا في الوقت اللي ناس كلها قالولي لازم توديه مؤسسة أو مدرسة خاصة بي، انا رفضت و ركزت معاه اوي و علمتة كل حاجة و أهم حاجة ثقته في نفسه و انة كدة بقي مميز اكتر، لحد ما بقي بطل رياضي و كمان عرف شغفة في الشغل و ازاي يبدأ يحققة.

بدأت الدموع تنزل و قالت يمكن كانت حياتي كلها محطات صعبة بي انهاردة عندي قناعة و سلام أن حياتي كان ليها معني و ان الالم دة كان طريق للفرح.
انهاردة اقدر اقول ان حياتي كانت ناجحة و ليها معني.

#الفكرة
إن فجأة من رغبة في الانتحار لرؤية المعنى في حياتها
و شكل مختلف لامعاناه .
لكن التانية ملقتش حاجة تخليها تشوف معني لحياتها.

#الرسالة
الحياة فيها الحلو و فيها الصعب، بس انت محتاج تعرف ازاي تشوف المعني في المعاناة علشان تبقي اقوي من الحياة، لو مش عارف ازاي اطلب المساعدة من حد مختصص صدقني كلنا علطول محتاجين مساعدة.





‏‎

  وأذكر بالمناسبة تلك الخبرة التي ربما كانت أعمق خبرة عشتها في معسكر الاعتقال،  إذ لم يزد عدد الاشخاص الذين بقوا على قيد...
31/05/2020


وأذكر بالمناسبة تلك الخبرة التي ربما كانت أعمق خبرة عشتها في معسكر الاعتقال، إذ لم يزد عدد الاشخاص الذين بقوا على قيد الحياة في المعسكر عن واحد من كل عشرين شخصاًء.

وقد بدأ بالنسبة لي أنه من غير الممكن انقاذ المخطوط الخاص بكتابي الأول الذي خبأتة‏ في معطفي حينما وصلت الى معسكر أوشويتز. لذا كان على أن أتحمل فقدان ابني بالجسد و ابني بالروح!!
و ترائي لي في ذلك كما لو أنه لن يبقى لي في هذه الحياة أي شيء أو أي شخص.

كان على هنا أن أواجه السؤال الاهم و هو هل مع كل تلك الظروف و كل ما اتحملة هل لحياتي معني لم أنهت خالية من المعنى تماما؟؟

لم ألاحظ حينذاك أن إجابة على هذا السؤال الذي كنت اتصارع معه بعنف كانت مختزنة بالفعل عندي» وأنه سرعان ما سأتوصل الى الإجابة.

فيما بعد و انا اسلم ملابسي و أرث بدلاً منها خرقاً بالية لنزيل أرسلوه بالفعل الى حجرة الإعدام بالغاز، عثرت في جيب معطفة‏ عل صفحة ممزقة تحوي بعض الصلوات. كيف أقوم بتفسير هذا علي انها مجرد صدفة!!
انها تحدي لكي أعيش أفكاري بدلاً من مجرد وضعها على الورق؟

بعد فترة وجيزة بدا لي أني سأموت في المستقبل القريب، الا أنه في هذا الموقف ‎كان اهتمامي مختلفاً عن اهتمامات معظم زملائي .
فكان السؤال الذي يعنيهم: «هل سنبقى أحياء بعد المعسكر؟
‏‎‏ أما السؤال الذي كان يشغلني انا فهو: «هل لكل هذه المعاناة معني» لأنه اذا لم يكن للمعاناة معني فلن يكون أيضا للحياة معنى.

#الفكرة
الألم جزء من الحياة محدش يقدر يمنعة و يتحكم في، لكن في ايدك انت انك تعيش معاناة أو تعيش عندك رسالة و معني.
و لو شيلت ايام الوجع من الحياة هتلاقي الحياة خلصت من غير معني.

#الرسالة
كلنا بنتوجع بس كلنا لسة عندنا فرصة، اطلب المساعدة من حد مختص صدقني كلنا علطول محتجين مساعدة.





‏‎

30/05/2020

لية لما المدرس زمان كان بيملّي الواجب، وانت مسمعتش حاجة، فسالت إللي جنبك هو قال اية فيقولك لا الله مسمعتش! و هو عارف

لية اللي معاك في الشغل لما قالك علي تفاصيل الميتنج إللي محضرتوش،نسي يقولك إن في deadline؟

ف المواقف اللي زي دي ممكن تقول انة عادي بتحصل.. مجرد صدفة مش مقصودة)
لكن لما تتكرر السلوكيات اللي زي دي من حد بعينه، بشكل أشبه بنمط، يبقى مش عادي ولا مجرد صدفة
دا بيبقى اسمه "العنف السلبي - passive aggression"

العنف السلبي ما يقلش خطورة عن العنف الفعلي.. دة ممكن يكون أخطر كمان.. لأنك خبيث و متخفي.. عنف بيدمر نفسية مشاعر الناس بدون اي أثر ملموس، عنف بيعمل جرح داخلي مش شايفة علشان تعالجة.. لدرجة انة بيخليك انت الضحية ممكن تحس انك انت السئ النية و فاهمة غلط و هو البريء

العنف السلبي بيتكون من عدم ال نضج العاطفي والنفسي للفرد..عجزه عن المواجهة و تهربه من مسؤولية أفعاله

الفكرة
لو انت اب/أم ابنك لما بيتحمل وجع والم نفسي لفترات طويلة، ويعجز انة يخرج منها أو يحلها بشجاعة، بيلجأ للعنف السلبي للتعبير عن غضبه و عجزه.
لما يكبر و يخش في علاقة مثلا ومش عايز يتحمل المسؤولية ولا عندة شجاعة ينهيها و نفس الوقت خايف يتخلي عنها علشان بتملي شوية نقص..
فيفضل مكمل فيها و يمارس كل نمط شخصيتة في العنف السلبي الخبيث المتلاعب.
هيفضل يرفض ظروف و معتقدات رئيسية في الحياة و المجتمع ومش عايز يتعب في تطوير نفسه أو تقديم حل إيجابي و يبدأ بنفسة..فيتحول لشخصية بتمارس عنف سلبي.

رايحين عزومة و هو مش قادر يواجه.. فجأة قرر إنه عايز يحلق وياخد دش!

خارجين مع صحابكم و هي مش قادرة تواجه..هدومك كلها في الغسيل.

الرسالة
لو بيتمارس عليك العنف السلبي في اي علاقة في الحياة، راقب كويس لو ظهر ان النمط دة متكرر لازم ترسم حدود قوية.. متشكش ف نفسك.. أكد لنفسك ان مشاعرك غالية..ومتتهمش نفسك.. واجه لأنك انسان حر.

لو انت حاسس انك محتاج تطور نفسك و تبدأ تشوف العالم و الناس بشكل احسن اطلب المساعدة من حد مختص صدقني كلنا علطول محتجين مساعدة.





‏‎

28/05/2020

رايح فين يسطي...مش عارف.....طب استني خدني معاك!!

انت عارف الطيارة علشان تطلع من بلد لبلد..بيكون في كام ترتيب بيتعمل.

طب تخيل معايا كدة ان الطيار هوب راح المطار هوب ركب اي طيارة هوب طار و هو مش عارف رايح فين..
انت متخيل اية اللي ممكن يحصل لو حصل كدة...كم الخساير اللي هتحصل...

انت بظبط حياتك كدة لو معملتش خطة واضحة لحياتك النفسية و العملية هيحصل كده.
كم التشوة في الروح هيكون عامل ازاي..كم إهدار وقتك و جهدك في الحياة هتكون نتيجتة اية..

في الحقيقة هو دة الفرق بين الإنسان الناجح السوي و الانسان الفاشل
الإنسان الناجح محدد من الاول هو عايز اية و إمكانياته انهاردة توصلة لفين، مميز في اية و محتاج يشتغل و يتطور اية.

لكن الانسان اللي من غير خطة هيفضل طول عمره بيلف في نفس الدايرة، هتتغير الناس و الاحداث و هو زي ما هو بنفس مشاكلة و نفس نظرتة.

هتشوف ناس كتير ناجحة في التعليم و الشغل لكن حياتهم كلها بايظة..عشان المذاكرة و الشغل هما قالب حطة واحد تاني و هو بس مجرد بيلف في...لكن حياتة الشخصية مش حاطط ليها اي هدف أو معني..

#الفكرة
قبل ما تسال نفسك هو انا لية حياتي عاملة كدة و ترمي اللوم علي الناس و الظروف
اسأل نفسك هو اية هدف حياتي،؟؟
و شوف هترود برد واضح و لا مجرد كلام تاية و متردد

#الرسالة
ابدأ أقعد لوحدك أو مع حد متخصص بعيد عن الزحمة و الدوشه...أعرف و حدد امكانياتك و شغفك...اكشف لنفسك انت بتتأثر بآيه و إيه إللي بيتحكم في مشاعرك و #ليه.....
اطلب المساعدة من حد مختص صدقني كلنا علطول محتجين مساعدة.





Address

29 Mohammed Shafeek, El-Nozha, El Nozha, Cairo Governorate
Cairo
11776

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Aurora Counseling and Training Center posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share