Hive Coworking Space

Hive Coworking Space We Develop People

01/04/2020

تعرف ان 7 اسابيع بس ممكن يغيرو حياتك 180 درجه 👀
طب تعرف ان متوسط راتب ال Front-End Developer
73 الف دولار سنويا $$$$
علشان كده عملنا دبلومة ال Front-End والي بنركز فيها جدا علي التطبيق العملي 💻
والي هتكون 7 اسابيع شغل و مذاكره علشان تتاهل لسوق العمل وتكون جاهز لاي حاجه

المحتوي:

Html, CSS, JavaScript, bootstrap (25 hr)
Data structure and algorithms with JS (16 hr)
Introduction to Design pattern, MVC, Singleton (10 hr)
Version control using GIT (6 hr)
Typescript and OOP, Angular 8(50 hr)
Workshop (80 hr)

كلمنا و الحق مكانك علشان العدد محدود جدا علشان المعايير الطبيه 💊💉
ومتنساش تسال علي دبلومة Computer Science هتفيدك جدا جدا
01011751199📞





 هنكمل دلوقتى باقى المشاهد "للى مشفش باقى المشاهد هحط لينك ال posts الى فاتت تحت"فيلم   جزء ال OOP 📽️اكشن < المشهد الثال...
28/03/2020



هنكمل دلوقتى باقى المشاهد "للى مشفش باقى المشاهد هحط لينك ال posts الى فاتت تحت"

فيلم جزء ال OOP 📽️
اكشن < المشهد الثالت > 🎞️

س : ازيك يا ( ص )
ص : انا كويس جدا و على فكرة انا ذاكرت الى انت قولت علية المره الى فاتت
س : بطل .
تعالى نكمل بقى الباقى جاهز يا وحش

ص : كلى أذان صاغية 👂
س : تعالى نكمل فركز هنا 👇
ثالثا ال inheritance بمعنى الميراث :)

ص : امممم .... 🤔
س : من غير ما ت امممم .. هقولك 😎
عارف ال DNA الى هو الحمض النووى لاى كائن حى

ص : اه بس اية علاقة بالموضوع مش ده احياء برضة
س : طب ما انا حلو فى الاحياء برضة 🤣 اسنى هقولك
اهو DNA هو بيكون فية المعلومات الوارثية للكائن الحى ده يعنى مثلا بيكون فية لون العين , لون البشرة .... الخ
الحاجات دى بتبقى موجوده او بمعنى اصح بتكون موروثة من الاوئل للكائن الحي ده يعنى لون عينك او لون البشرة هو نفسة ممكن يكون من اى حد من جدودك وانت بمنتهى البساطة ورثته

ص : هو انت جبت المثال ده عشان بقى و كدا بتعمل دعاية عشان اسم المكان

س : لا والله جت صدفة 🤣
ص : طب ده هيطبق ازاى فى البرمجة 🤔
س : هقولك تخيل معايا ان فى شركة software وفى المواظفين دول ↓
Frontend developers, backend developers, team leader, project manager
اية الحاجة المشتركة بين كل دول ؟
ص : انهم مواظفين .
س : بالظبط كدا . طب اية المختلف بينهم ؟
ص : الوظيفة .
س : اية ياض الحلوة دى
ص : تسلم ايدك يا سيد المعلمين ( بصوت بوحة 🤣 )
س : بمووووت فى قفشات الافلام . 😎
اهى كلمة ان كلهم مواظفين دى ممكن تتعمل على هيئة class
اسمة Employee ويكون فية properties
الاسم , السن , رقم التليفون .... الخ بمعنى كل الصفات المشتركة بينهم تكون موجودة فية وبرضة هيكون فية شوية ال behaviours الى هى الحاجات الى بيعملها

ص : ابتديت افهم شوية 🤔
س : اكمل بس و هتفهم كلة و بعد كدا هناخد مثالا Frontend developers هنعمل منة class اسمة FrontEndDeveloper ده بقى هنخلية يورث ال Employee عن طريقة كلمة اسمها extend فا تكون بالمنظر ده
Class FrontEndDeveloper extend Employee
ف كدا محتجتش اعمل تكرر للكود بتاع ال Employee فى كل class تانى

ص : اكملك انا بقى فى الحالة دى ال FrontEndDeveloper ورث كل ال properties الى موجوده عند Employee زى الاسم و النوع و السن ... الخ
و زى انا ما ورثت نفس لون عين جدى وبشرة ابويا.
س : اللهم صلى على النبى اية ده ! ( ده انت تمسك الشيشة بقى 🤣 )
ف احنا كده ممكن نختصر كل ده فى كلمة واحدة

ص : هى اية بقى ؟؟
س : FrontEndDeveloper IS-A Employee
كده دى علاقة بين الاتنين class اسمها IS-A relationship

ص : منطقى يعنى هو موظف فى الاول و الاخر ( مش محتاجة يعنى بصوت عادل امام )
س : 🤣 ماشي ده بقى هيخلى الكود الى احنا بنكتبة فى شوية صفات حلوة زى
Code Readabilty
Code Reuseabilty

ص : مش محتاج تقول باينة من الاسم 🤣
كدا الكود بتاعى لو اى نوع موظف جديد هخلية يورث الصفات الاساسية ودى تبقى Reuseabilty عشان مش محتاج اكتبلة حاجاتة الاساسية تانى انا كدا كتبتها مرة واحدة اما بالنسبة Readabilty هو بقى فية الحاجات الزيادة بتاعة بس فقدرت بكل بساطة لو حد عايز منى تعديل فى الكود هبقى عارف هغيرة او هضيفة فين بالظبط من غير ما يكون spaghetti code

س : امشي انا طيب طالما انت حلو كدا 😤
ص : 🤣 بهزر يا رمضان انت مبتهزرش ولا اية
س : 🤣 ماشى يا لمض
ص : كان فى بقى حاجة فى Polymorphism انت قولت هتتكلم عنها لما نوصل لل inheritance 🤔
س : لا مصحصح 😎
ص : لا ده انا اعجبك قوي 😎
س : النوع التانى من Polymorphism هو ال overriding
احنا قولنا فى ال inheritance انت بتورث كل حاجة فى ال parent class

ص : مظبوط .
س : افرض بقى لو فى behaviour معين هيتغير من موظف للتانى زى مثلا هنفترض ان فى ال Employee العادى طريقة حسب المرتب على سنين الخبرة فمثلا الى كل الى خبرتهم سنة بضيف على المرتب 1% من قيمة مثلا عندى function اسمها getCurrentSalary(int currentSalary)
وجوها بتزود نسبة 3% على مرتبك الاساسى بنائا على سنين الخبرة مثلا
بس بالنسبة لل manager لية طريقة حساب مختلفة
ساعتها بعمل overriding لل method
دى بنفس ال signature و نفس ال input parameters وبغير فى ال body بتعها

ص : فهمت حلوة دى برضة بس هنا لزم نفس ال signature و نفس ال input parameters صح كدا غير التانية

س : بالظبط
ص : طب سؤال وجودى هو انا ينفع أ ..
س ( مقاطعا ص ) : اه ينفع تعمل overload ل override method
ص : =)) كنت هقولها
س : لا ما انا عارف
فى بقي سؤال ليك
ال overload method لية اسم compile time Polymorphism
ال override method لية اسم run time Polymorphism
المرة الجاية انت الى هتشرح لية اسمهم كدا =)

ص : اية ( بصوت شفيق )
س : 🤣
ص : طبعا دلوقتى وقت يتابع .... صح ؟ 👣
س : الله ينور عليك 🤣
ص : طب لو انا عايز ابقى اتعمق فى الموضوع كا coding اكتر اعمل اية ؟
س : ال resource الاول ليك هو ال search :)
ص : طب و التانى ؟
س : احنا زى ما حضرنتك عارف ان احنا co-working space
احنا كمان training solution ممكن حضرتك تيجى و تشرفنا وتشوف كل ال courses و paths الى احنا بنقدمها.
ص : سؤال كمان معلش هو كدا فاضل اية
س : فاضل مشهد واحدالى هو ال encapsulation
ص : كدا هقدر اقول ( مين مهندس ناو )
س : ناو 🤣 لا مش هتقدر OOP ده بحر انا بحاول بس اقربلك المعلومة والباقى عليك انت

ص : بحر لا تعطينى بلحة و لكن علمنى كيف اصطاد ولا كانت سمكة باين بصوت حزلقوم
س : =)) ماشى هعلمك الصيد بقى اقولها ؟
ص : لا هقولها انا المرة دى
س : طب اتفضل
ص : يتابع .... 👣
اخيرا قفلت انا ال script .

يارب تكونٌ استفادتو
للموضوع الجاى الى عايزن نشرحة ياريت تكتبو فى الكومنتات و اعلى موضوع هياخد لايك ده الى هنتكلم فية

محتاج اعرف ال feed back بتاعكم عن الموضوع ولو فى اى اسئلة يايت تبعتولنا على الصفحة او فى الكومنتات تحت
لينكات باقى المشاهد
المشهد الاول Abstraction 👇

https://web.facebook.com/Hivespace1/posts/107477140861352/

المشهد الثانى Polymorphism 👇

https://www.facebook.com/Hivespace1/posts/117224093219990


لو انت عايز تتعلم programming و مش عارف تبدأ منين يبقى البوست ده ليكهنتكلم عن كورس مهم جدا و الشركات بتبقى عايز الناس ال...
26/03/2020

لو انت عايز تتعلم programming و مش عارف تبدأ منين يبقى البوست ده ليك
هنتكلم عن كورس مهم جدا و الشركات بتبقى عايز الناس الى من النوع ده
Full-stack Developer (PHP Path)

الجزء الاختياري الي ممكن تتنازل عنه (الاحسن يكون معاك طبعا):
Computer science fundamental like
Introduction to [C++ or java] (12 hr)
Data structure and algorithms (16 hr)
Object Oriented Programming (12 hr)
Workshop (25 hr)
ودا الجزء الاساسي للكورس بتاعنا :

Html, CSS, JavaScript, bootstrap (25 hr)
Data structure and algorithms with JS (16 hr)
Typescript and OOP, Angular 8 (42 hr)
Version control using GIT (6 hr)
PHP, MySQL (40 hr)
Introduction to Design pattern, MVC, Singleton (10 hr)
Laravel PHP (30 hr)

Workshop (80 hr)

Soft skills and interview (8 hr)

Final real project for certification

📱 اتصلوا بينا على الرقم ده: 👇
01011751199
⌨ احجز مكانك بسهولة جدًا من اللينك ده: 👇
https://forms.gle/vTphYd1EB9xLvYDW8





 هنكمل دلوقتى باقى المشاهد "للى مشفش باقى المشاهد هحط لينك ال posts الى فاتت تحت"فيلم   جزء ال OOP 📽️اكشن < المشهد الثان...
18/03/2020


هنكمل دلوقتى باقى المشاهد "للى مشفش باقى المشاهد هحط لينك ال posts الى فاتت تحت"
فيلم جزء ال OOP 📽️
اكشن < المشهد الثانى > 🎞️
س : ازيك يا ( ص )
ص : انا تمام فينك كل ده
س : موجود بس مش قولتلك ان انا كل كام يوم هعمل Post :)
تعالى نكمل فركز هنا 👇
ص : كلى أذان صاغية 👂
س : ثانيا ال Polymorphism بمعنى تعدد الأشكال او التشكل :)
ص : بمعنى اية دى ؟ 🤔
س : اصبر 😤 عارف الحرباية
ص : طبعا !
س : خالى بالك منها 🤣
ص : عسل قوى
س : لا ما انا عارف😎 بص يا سيدى
الحرباية هى حيوان بيغير من شكلة على حسب البيئة الى هو فيها كوسيلة دفاع يعنى مثلا لو فى مكان فى رمل هتلقية اصقر لو فى مكان فية شجر هيبقى اخضر ... الخ
اهو هو ده بقى Polymorphism
ص : مش فاهم 🤔
س : ما انا لسة مخلصتش كلامى 😤
دلوقتى الحرباية عندها result الى هو انها تغير شكلها و محتاج input الى هو اية البيئة الى هي فيها :)
ص : اه انت تقصد مثلا لو فى حالة الكود لو انا عندى function وظيفتها انها تجمع اى عددين ( الى هى ال result ) و ال input بتاعها ( هما العددين مثلا a,b) فا ......
س ( مقاطعا ص ) : اكملك انا ...
زى ما انت قولت بالظبط كدا ال Polymorphism هيكون ساعتها ان عندى اتين function بيعملو عملية جمع عادية
الاولى inputs هما a,b,c
التانية inputs هما a,b
انا بقى لما اسمى الاتنين functions نفس الاسم بس فى اختلاف عدد ال inputs او ال types بتاعة ال inputs الى هو بيسمى ال signature بتاع ال function
ده نوع من انواع ال Polymorphism اسمة ال overloading
ص : اية اللخبطة دى بس 🤔 و انا اية الى يخلينى اعمل كدا اصلا ما اعمل function تانية باسم تانى طلما هكتب كود تانى 😈
س : سهلة دى بس هخليك انت تجاوب تخيل انت عندك class اسمة calculator تمام و عايز تعمل function للجمع اى نوع من ال data مثلا
هتجمع integer , هتجمع double , هتجمع ارقام بس على هيئة strings , هتجمع float .... الخ قولى هتعملها ازاى 🤔
ص : هعمل 4 functions بالاسماء و .. اممم .
اه فهمتك كدا هستخدم اسماء كتير مع ان كلهم بيعملو نفس ال result الى هي الجمع
س : اللهم صلى على النبى اية ياض الحلوة دى👏
ص : منك نستفيد :) بس انت قولت ده نوع اسمة overloading امال اية الانواع التانية
س : هو فى كمان نوع تانى اسمة overriding
ص : اية هو بقي ال overriding
س : استنى بس ذاكر ده الاول و شوف امثلة كتير و بعد كدا اسئل عن ال overriding و كدا كدا مش هينفع اتكلم فية من غير متكلم فى ال inheritance
ص : يعنى اية ان شاء الله ده 🤔
س : يعنى يتابع ........... 👣
ص : استنى هنا رايح فين
س : قولنا يتابع ... 👣
محتاج اعرف ال feed back بتاعكم عن الموضوع ولو فى اى اسئلة يايت تبعتولنا على الصفحة او فى الكومنتات تحت
ان شاء الله هيكون فى session يوم الجمعه الجايه بعنوان
How to start as a software engineer

ده لينك الايفنت 👇

https://web.facebook.com/events/210417910320576/
وده لينك الى الحجز 👇

https://forms.gle/NKRBtRy7m1Pmn4Yu7
لينكات باقى المشاهد
المشهد الاول Abstraction 👇

https://web.facebook.com/Hivespace1/posts/107477140861352/
متنسوش تسألو على ال courses بتاع الشهر الجاى وده كمان اللينك بتاعها 👇

https://web.facebook.com/Hivespace1/posts/115991943343205

لو أنت عايز تبقى software engineer ومش عارف تبدأ منين فالبوست ده ليكده حوار بين (ص) اللي نفسه يبقى Software Engineer بس ...
15/03/2020

لو أنت عايز تبقى software engineer ومش عارف تبدأ منين فالبوست ده ليك
ده حوار بين (ص) اللي نفسه يبقى Software Engineer بس مش
عارف يبدأ إزاي و يبدأ منين وبين (س) اللي بيحاول يساعده 💻

ص: أنا كنت عايز أعرف لو أنا عايز أتعلم software engineer أعمل إيه ؟ 🤔

س: سهلة دى Hive Coworking Space 😎
بنقدم اكتر من نوع من ال courses اللي سوق العمل بيحتاجها مش بس كده ده كمان في track كامل لـ software فيه اكتر من path

ص: حلو ده قوى طيب سؤال تاني ؟ 🤔
س: اتفضل حضرتك
ص: إيه هو بقى الـ track ده
س: Open Source Application Engineer
ص: إيه الاسم ده ؟؟
س: ده يا سيدى path في كله الحاجات الخاصة بمجال ال open source
PHP, JavaScript ... etc.
و ده نفس ال Path إلى google
بتبقى عايزه الناس إلى هتشتغل عندها يكون عنده ال knowledge دى

ص: وده بقى فيه إيه؟
س: هقولك بص يا سيدي ده أنت هتدرس فيه

Data structure and algorithms (16 hr)
Introduction to C++ (12 hr)
Introduction to java (16 hr)
Object Oriented Programming (12 hr)
Database Fundamental (20 hr)
PHP, MySQL (40 hr)
Introduction to Design pattern, MVC, Singleton (10 hr)
Version control using GIT (6 hr)
Laravel PHP (30 hr)
Html, CSS, JavaScript, bootstrap (25 hr)
Typescript and OOP, Angular 8 (42 hr)
Ruby & Ruby on rails (30 hr)
NodeJs & Express (20 hr)
MongoDB (12 hr)
Python & Django (30 hr)
Workshop (170 hr)

Soft skills and interview (8 hr)

Final real project for certification

يعنى وقت الكورس كله 500 ساعه بس 😎

ص: بس كدا !! اية كل ده ؟ 😏
س: هقولك ليه كل ده بتعرف تعد لحد كام 😎

- ال content الى هيتشرحلك هو هو نفس ال content الى فى ITI
- احنا بنأسسك عشان تبقى software engineer مش مجرد developer
- كمان التطبيق العملى اهم شيء للتعليم عشان كدا احنا عملين حسابنا علية
بنسبة من %40 إلى %60 من وقت الكورس .
- كمان ال trainers إلى معانا هما خريجيين ال ITI عندهم ال concept وكمان
عندهم ال experience بتاعة الشغل و كمان خبره ال training
- المجموعه بتكون من 8 ل 12 افراد بالكتير
- تكون عامل على كل لغة من دول project يعنى حوالى 4 مشاريع

ده غير ال final project وده هيكون مفاجأة كبيرة 😋
و ده بقى مش بيكون project واحد لكل الناس لا لا لا ده حاجه مختلفه تمام ده عباره عن
- اكتر من project للمجموعه
- هتشتغل في team يعنى هتاخد خبرة الشغل فعلا
- هتشتغل ال project على هيئه tasks بطريقه ال Agile
- هتتعلم إزاي تتعامل مع Client عشان احنا بالنسبالك هنبقى ال Client
- وكمان ال project اللي هتعلمه هيكون حقيقي و هنطلع بيه production عشان كمان
يبقى عندك portfolio

يعنى مالكش حجة.

ص: بصراحة أقنعتني، ـنا معاك يا معلم
محتاج أعمل إيه بقى ؟

س: تيجي عندنا مش محتاجة يعني *بصوت عادل إمام* 🤣
ص: أنا معاك يا معلم 👋

ماتنسوش تسألوا على الكورسات اللي بنقدمها

🚨 ملاحظة مهمة جدًا: المكان نظيف وبيتم تعقيمه كل ربع ساعة بالكحول وجميع المواد اللي بتساعدنا في الحفاظ عليكوا، والمكان واسع وبين كل شخص والتاني فيه مسافة وكل شخص قاعد لوحده حفاظًا على سلامتكم اللي في المقام الأول والأخير تهمنا 😷

📱 اتصلوا بينا على الرقم ده: 👇
01011751199

⌨ احجز مكانك بسهولة جدًا من اللينك ده: 👇
https://forms.gle/vTphYd1EB9xLvYDW8





10/03/2020



15 شارع عمان متفرع من شارع الانصار عند مترو البحوث او من شارع محى الدين او من شارع السودان
للتواصل
01011751199

هنا مكانك 👌لو أنت معاك حاجة فري لانس وعايز تخلصها 👩‍💼أو طالب ومعاك مادة عايز تلخصها 🧑‍🎓هنا مكانك 👌لو أنت Instructor 👨‍🏫أ...
09/03/2020

هنا مكانك 👌

لو أنت معاك حاجة فري لانس وعايز تخلصها 👩‍💼
أو طالب ومعاك مادة عايز تلخصها 🧑‍🎓
هنا مكانك 👌

لو أنت Instructor 👨‍🏫
أو عايز تعمل Event 📅
بردو هنا مكانك 👌

لو عايز تعمل Meetups مع مجموعة من أصحابك 🤝
لو أنت startup وعايز مكان تبدأ فيه شغلك 😯
بردو هنا مكانك 👌

عندنا Shared Space عندنا Private Rooms With Screens
وعندنا كمان Chill Room 🔏

وكمان لراحتك والحفاظ على وقتك عندنا مطبخ متكامل عشان لما تجوع ماتتسحلش في هتاكل إيه! 🍔

عنوان المكان مايتوهش 🏘️
١٥ شارع عمان - الدور الرابع، متفرع من شارع السودان أو من شارع الانصار أو من شارع محيي الدين أبو العز

ولو جاي مترو الموضوع سهل وبسيط، هتنزل محطة البحوث ودقيقتين وهتبقى عندنا 🚇

ولو يا سيدي عايز تستفر عن أي حاجة ممكن تكلمنا على الرقم ده 👇

01011751199 📱

🚨 ملحوظة بس صغيرة: لو أنت و3 من أصحابك نورتونا في المكان هيبقى ليكم خصم لطيف جدًا، يعني مروقين على الجميع 😉

أظن عرفت واتأكدت خلاص ليه Hive Coworking Space هي مكانك 😎

We are hiring the following positions Front-end instructors (Angular 8, React) Back-end instructors  - PHP & Laravel  - ...
03/03/2020

We are hiring the following positions
Front-end instructors (Angular 8, React)
Back-end instructors
- PHP & Laravel
- Ruby & ROR
- Python & Django
- NodeJS & Express
Experience (2 - 4 years)
Kindly send CV at [email protected]

تنويه مهم جدًا.. احنا مش عايزين نبقى Co-working Space بس، احنا عايزين كمان نبقى Community Hub لـ Software Engineer's 🚨فا...
02/03/2020

تنويه مهم جدًا.. احنا مش عايزين نبقى Co-working Space بس، احنا عايزين كمان نبقى Community Hub لـ Software Engineer's 🚨

فالناس المهمتة ياريت تركز معانا في أول بوست هنا عن ⚠️⚠️

الفيلم هيبدأ بجزء الـ OOP 📽️
مشهد أول بين (س) و (ص)

آكشن - المشهد الاول - 🎞️

س: هنتكلم النهاردة عن الـ OOP (طبعًا زي أي حد مصري عارف إن أي تلات حروف مع بعض مختصرة بتبقى حاجة مهمة) 😅

فركز هنا 👇

الـ OOP هى اختصار لـ Object Oriented Programming
هي software design

ص: يعني إيه؟ 🤔
س: هقولك حالًا

بص يا سيدي هى بتعامل أي حاجة حضرتك بتعملها فى الـ code على أساس إنه Object

له شوية خصائص (Properties) وسلوك ( Behavior ) هو يقدر يعمل إيه!

مثال: العربية هنفترض إنها Object 🚗

في خصائص ليه = لون، عدد الأبواب، نوع الموتور.... إلخ

إيه سلوكها أو إيه اللي عربية بتعمله = الحركة

طب حلو كده.. إيه بقى اللي كل العربيات مشتركة فيه، التصميم مثلًا، ماتجيش شركة تعمل عربية بدل ما هى بعجل تعملها بحاجة تانية! (سؤال وجودي) 🤓

حضرتك ده هيودينا لكلمة جميلة اسمها الـ standard أو فى مجالنا Class

بمعنى لو حضرتك عايزعربية ليها نفس الـ (behavior) و (properties)
لازم تمشي على نفس الـ class

ص: طيب إيه هو الـ class أصلًا.. (ماهو المنطق) يا بهجت؟ 🤣
س: بسيطة هو ⬇️⬇️

A class is an entity that determines how an object will behave and what the object will contain. In other words, it is a blueprint or a set of instruction to build a specific type of object.

ص: إية اللي بتقوله؟ 😏
س: ( بهزر يا رمضان انت مابتهزرش ولا إيه) 🙄

اختصارًا للكلام الأكاديمي ده ( بس لازم تكون عارفه وفاهمه عشان ده اللي هتتسأل فيه في الـ Interview والإمتحان )

مثال: تخيّل معايا عندك أرض وعايز تبني عليها بيتك (قول يارب) 🙏

الأول بيجي مهندس يعمل الرسم بتاع المكان شكل البيت، تقسيمة الغرف، الجراج ... إلخ (هو ده الـ Class)

وبعد كها بيحى مهندس ينفذ (هو ده الـ Object)

طب لو أنت بقى رجل أعمال وعندك أرضي هتعمل عليه بيوت كتير (قول آمين) 🙏

هتبقى بنفس المنطق عندك Class واحد وعملت منه كذا Object

ص: حلو ده 👍
س: والله أنت اللي حلو 😍

س: نرجع تاني لـ OOP هي ليه شوية fundamentals بمعنى أساسيات يعني ماينفعش أقول على code أنت كاتبه ده OOP غير لما تكون محقق فيه حاجة من الأساسيات دي!

ص: إيه هى بقى الـ fundamentals دي؟
س: هقولك
هى مختصره فى A-PIE (فطيرة اه والله زي مابقولك كده) 😋
وزى متعودنا عارف ان اى حروف مع بعض مختصرة بتبقى حاجة مهمة
فركز هنا ↓
Abstraction
Polymorphism
Inheritance
Encapsulation

س: تعالى بقى يا بطل نشرحها واحدة واحدة
أولًا Abstraction بمعنى التجريد

ص: تجريد! ( ايه التجريد ده يا ميخا؟) 🤔
س: أفشات أفلام ابتديت تفهمني كده 👋

هقولك إيه هو الـ Abstraction تعالى معايا

مثال: دلوقتي أنا واحد بيحب القهوه تمام، وكل يوم الصبح أول ما بصحى بروح على المطبخ وآجي عند ماكينة القهوة (حلوة ماكينة دي مثقف جدًا وكده) 😎

بختار القهوة اللي أنا عايزها والسكر والنوع .... الخ و بشغلها تمام!

ص (مقاطعًا س): فين التجريد يعني في الموضوع؟
س: اصبر هقولك، ما هو ده التجريد ياعم 😤

ص: ده الي هو إزاي يعني؟
س: كل اللي أنا عملته هو.....

إزاي هتعمل مع الماكينة (ماكينة تاني أصل أنا حبيت الموضوع أوي) 😂

مش محتاج أعرف هي بتعمل كده إزاي من جوه، من الآخر ماكينة القهوة دى عارضلك بس طريقة الاستخدام بس التفاصيل جوه ☕️

Abstraction هى hide the internal implementation details زي ماكينة القهوة كده كل اللي أنت محتاجه هو أنهي method لـ object أنت هتستخدمها زي on/off وانهى parameter انت محتاجة عشان الـ method دي تشتغل زى نوع القهوة وعدد السكر .... الخ

ص: فهمت 💡💡

زي مثلًا لو اعتبرنا مفاتيح التشغيل اللي موجوده في الشقة (حلوة مفاتيح بردو أحسن ما أقول زراير) دي Abstraction ف أناعارف طريقة التشغيل اللي هي هضغط عليه عارف النتيجة اللي هي مثلًا هيشغل النور هيفتح التليفزيون .... الخ (اشمعنا انت) بس أنامش بالضرورة أعرف هى عملت كده إزاي!

س: اللهم صلي على النبي ( ده انت تيجي تشرح مكاني بقى )
ص: فى بقي مثال على الكلام ده 👏👏

س: أنت فاكر اول هاشتاج مكتوب فوق 🧐
ص: آه طبعًا بتاع البرمجة بالدهلكة!

س: انا هشهد ضميرك عليك بعد كل الكلام اللي اتكلمناه ده عايزيني أكتبلك مثال عملي (دور أنت يا بطل).
وآه نسيت أقولك إن Abstraction

Is selecting data from a larger pool to show only the relevant details to the object. It helps to reduce programming complexity and effort

يتبع ....

ص: استنى هنا رايح فين؟! 😞
س: قولنا يتبع ...

كل كام يوم إن شاء الله هننزل post زي ده
محتاج أعرف الـ feed back بتاعكم عن الطريقة والمعلومة فهمتوها ولا لأ!

ولو محتاجين أي موضوع نتكلم فيه اكتبوا فى الكومنتات وهنتكلم فيه إن شاء الله

هدفنا الأول و الأخير إن ( ص) يبقى (س) ❤️
وآه ماتنسوش تنورنا في Hive co working space 😚



Address

15 Abou Bakr El-Sedeek, Ad Doqi, Dokki, Giza Governorate
Giza
12651

Opening Hours

Monday 10am - 10pm
Tuesday 10am - 10pm
Wednesday 10am - 10pm
Thursday 10am - 10pm
Friday 1pm - 10pm
Saturday 10am - 10pm
Sunday 10am - 10pm

Telephone

+201011751199

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Hive Coworking Space posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Hive Coworking Space:

Share