Ibiza Asesoría

Ibiza Asesoría Juridisch advies bij aankoop woning, huren, bedrijf (SL) oprichten of fiscale zaken

Verkoop jij als niet fiscaal resident jouw huis in Spanje? Dan moet de koper 3% van de koopprijs als belasting namens jo...
04/06/2026

Verkoop jij als niet fiscaal resident jouw huis in Spanje? Dan moet de koper 3% van de koopprijs als belasting namens jou afdragen. Meer niet?

Het gebeurt nog al eens dat verkopende klanten uit andere landen zoals Nederland, Duitsland etcetera, het "advies" krijgen om geen aangifte te doen van hun verkoopwinst, want er is al 3% van de koopprijs namens hen afgedragen aan de Spaanse belastingdienst.

Maar volgens de wet moet je binnen vier maanden na verkoop jouw verkoopwinst aangeven. Over die verkoopwinst moet je 19% inkomstenbelasting voor niet residente afdragen. Op die berekende belasting mag je de eerder betaalde 3% in mindering brengen. Was die 3% niet genoeg, dan betaal je dus bij. Was die 3% te veel, dan krijg je terug.

Denk nou niet dat ze je niet weten te vinden in het buitenland. De laatste tijd ontvangen wij steeds meer klanten (of klanten van andere adviseurs) die nooit aangifte hebben gedaan en nu dus alsnog die winstbelasting moeten aangeven ÉN een sanción (flinke boete) krijgen voor het nooit aangeven van die winstbelasting. De uitwisseling van gegevens binnen Europa neemt een steeds snellere vlucht en met AI begint dit al helemaal kinderspel te worden voor de belastingdienst.

Dus wees verstandig, geef die winst tijdig aan en trek die 3% er van af en hopelijk ben je toch nog blij met een netto resultaat na belastingen.

Belastingen en jouw huis op IbizaJe bent in bezit van een woning op Ibiza. Misschien heb je die recent gekocht of al wat...
26/04/2026

Belastingen en jouw huis op Ibiza

Je bent in bezit van een woning op Ibiza. Misschien heb je die recent gekocht of al wat langer geleden. Maar welke belastingen moet je eigenlijk allemaal betalen? En waarom word ik niet daarover geïnformeerd?

Het begint bij jouw aankoop. Hopelijk ben je bij jouw aankoop geïnformeerd door jouw toenmalige adviseur welke belastingen je allemaal moet betalen en hoe en wanneer. Niet? Dat is dan jammer, want later kun je boetes krijgen als je niet op tijd betaalt of erger nog, er wordt beslag gelegd op je bankrekening of op je huis. En dat komt in Spanje nogal vaak voor dat de belastingdienst of de gemeente dat doet.

Maar krijg je dan niet net als in Nederland vanzelf een brief wanneer je iets moet betalen? Nee, vrijwel nooit. In Spanje gaan ze er vanuit dat je weet wanneer je wat moet betalen. Maar ja, ik weet wel beter ….

OK hier gaat’ie dan. Wat moet je betalen en wanneer?
1) jaarlijks in september moet je de onroerende zaak belasting en afvalstoffenheffing betalen. De peildatum is 1 januari. Dus de eigenaar van 1 januari moet de belasting betalen. Maar, als er een eigenaarswisseling is, en de oude eigenaar betaalt niet, dan betaalt uiteindelijk de huidige eigenaar alles.
Dit kun je trouwens automatisch laten incasseren. Doe dat nou, dan hoef je er niet meer aan te denken.

2) De jaarlijkse inkomstenbelasting (IRNR 210) vanwege het bezit van een woning. Je betaalt een bescheiden bedrag over het huurwaardeforfait van de woning. Het tarief bedraagt 19%. Wanneer moet dat dan? Uiterlijk 31 december volgend op het belastingjaar. Dus nu moet je over 2025 betalen.

3) Als jouw woning of woningen tezamen meer dan €3.000.000,- netto waard zijn (minus alle schulden) dan mag je ook vermogensbelasting betalen.

Wil je dit zelf allemaal een beetje in de gaten houden of kunnen controleren of zelf proberen aangifte te doen? Dan is een certificado digital een must. Dat is vergelijkbaar met een Nederlandse DiGid. Dat is naar onze mening iets dat je moet hebben. Dat is overigens snel geregeld om te krijgen.

Kortom, let een beetje op en betaal op tijd en voorkom boetes.

Fiscaal resident in Spanje? Vanaf 8 april kun je aangifte doen bij de AEAT (Spaanse belastingdienst) tot 30 juni. Heb ji...
29/03/2026

Fiscaal resident in Spanje? Vanaf 8 april kun je aangifte doen bij de AEAT (Spaanse belastingdienst) tot 30 juni.
Heb jij een huis in Nederland en heb je daar inkomsten uit zoals huur of heb je een huis verkocht in Nederland?, dan betaal je feitelijk in Nederland niet over de huur of over de verkoopwinst (de bekende BOX 3).

Maar hoe zit dat in Spanje? Veel lokale gestors ( Spaanse adviseurs) zeggen vaak dat je in Spanje over die inkomsten in Spanje belasting moet betalen. Sterker nog, veel lokale belastinginspecteurs in Spanje zeggen dat ook. Dat is onjuist.

Er is een verdrag tussen Spanje en Nederland. Het verdrag gaat boven de nationale wetgeving. Dat betekent dat Spanje NIET feitelijk mag heffen over de inkomsten uit of met een woning uit Nederland. Wel mogen ze de inkomsten meetellen om het percentage te berekenen over de Spaanse inkomsten, maar dus NIET zelf belasten.

In diverse recente jurisprudentie van de Tribunal Supremo, of de TEAR en TEAC (speciale bezwaar en beroepsprocedures) en ook in een circulair van de Spaanse belastingdienst (vinculante) is dit keer op keer bevestigd. Dus, nee, het is niet belast in Spanje.

Overigens moet je wel alle andere inkomsten aangeven die je uit Nederland haalt, zoals rente, dividend en verkoopwinsten op aandelen en crypto.

Lastige materie, dat wel. Maar ga niet louer af op de lokale adviezen.

Spaanse fiscus gaat vastgoedsector strenger controleren in 2026De Spaanse Belastingdienst (Agencia Tributaria) kondigt v...
16/03/2026

Spaanse fiscus gaat vastgoedsector strenger controleren in 2026

De Spaanse Belastingdienst (Agencia Tributaria) kondigt voor 2026 een duidelijke koerswijziging aan: de vastgoedsector komt nadrukkelijker onder toezicht te staan. In het nieuwe controleplan wordt de sector genoemd als een van de prioriteiten, mede vanwege de sterke groei van de vastgoedmarkt en de opkomst van nieuwe bedrijfsmodellen. (Gepubliceerd in BOE van 12 maart 2026)

Voor projectontwikkelaars, beleggers, verhuurders en makelaars betekent dit dat de fiscus breder en dieper zal controleren dan voorheen.

Van bouw tot verkoop onder de loep
Waar controles zich in het verleden vaak richtten op specifieke transacties, wil de Belastingdienst nu het volledige traject van vastgoedprojecten volgen. Dat begint al bij de promotie en ontwikkeling van projecten en loopt door tot de bouwfase, de verkoop en de bemiddeling door makelaars.

Het doel is simpel: nagaan of alle geldstromen correct worden verwerkt in de belastingaangiften.

Extra aandacht voor financiële constructies
De fiscus richt zich daarbij op een aantal risico’s die in de vastgoedsector vaker voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan:
• complexe kostenstructuren
• intensief gebruik van onderaannemers
• aftrek van financieringskosten en rente

Volgens de Belastingdienst kunnen deze elementen soms worden gebruikt om de belastingdruk te verlagen, waardoor ze in toekomstige controles nadrukkelijker worden onderzocht.

Waardering van vastgoed belangrijk aandachtspunt
Een ander belangrijk thema is de waardering van vastgoed bij transacties. Vooral wanneer vastgoed wordt verkocht tussen gelieerde partijen of via ingewikkelde vennootschapsstructuren, wil de fiscus controleren of de gebruikte waardes realistisch zijn.

Dit soort transacties kan volgens de Belastingdienst gevoelig zijn voor manipulatie van prijzen.

Complexe vastgoedtransacties
Ook projecten waarbij vastgoed meerdere keren van eigenaar wisselt, of waarbij sprake is van renovatie- en ontwikkeltrajecten, krijgen meer aandacht. De Belastingdienst wil nagaan of alle fiscale verplichtingen in zulke complexe operaties correct worden nageleefd. Denk dus ook aan wel of niet aftrekbare verbouwingen.

Verhuur via digitale platforms
Naast projectontwikkelaars en investeerders kijkt de fiscus ook naar de verhuurmarkt. De controle op huurinkomsten wordt geïntensiveerd, met speciale aandacht voor verhuur via digitale platforms.

Daarbij zal ook worden gekeken naar situaties waarin toeristische verhuur onjuist wordt opgegeven als permanente bewoning, wat fiscale gevolgen kan hebben.

Makelaars en commissies
Tot slot komt ook de makelaarssector nadrukkelijker in beeld. De Belastingdienst wil controleren of commissies en bemiddelingsvergoedingen bij vastgoedtransacties correct worden aangegeven door alle betrokken partijen. Dus géén Nederlandse BV’s die de commissie niet in Spanje aangeven voor de IVA en IRPF/IS.

Meer transparantie in de sector
Met deze maatregelen wil de Spaanse fiscus vooral meer transparantie in de vastgoedsector creëren. Door alle fasen van vastgoedprojecten te analyseren en financiële structuren beter te controleren, hoopt de Belastingdienst belastingontwijking en fraude effectiever aan te pakken.

Voor iedereen die actief is in de Spaanse vastgoedmarkt is de boodschap duidelijk: correcte fiscale rapportage wordt belangrijker dan ooit.

Lokale belastingen en no resident belastingen; hoe en wanneer betaal je die?In Nederland krijg je automatisch berichtich...
08/03/2026

Lokale belastingen en no resident belastingen; hoe en wanneer betaal je die?

In Nederland krijg je automatisch berichticht van de gemeente dat je de OZB en afvalstoffenheffing moet betalen. Ook van de wegenbelasting krijg je vanzelf bericht. Maar hoe zit dat eigenlijk in Spanje?

In Spanje betaal je jouw belastingen die je verschuldigd bent uit eigen beweging. Je krijgt niet vanzelf bericht, behalve als je al veel te laat bent en ze je weten te vinden.

De IBI belastingen, vergelijkbaar met de OZB in Nederland betaal je in de regel ongeveer in september/oktober, vrijwillig, bij de gemeente. Betaal je te laat, dan komt er “recargo” op (te late betaling, vaak 10%) en heffingsrente. De OZB wordt trouwens berekend over de vastgestelde IBI waarde die niet vergelijkbaar is met de marktwaarde.
Hetzelfde geldt voor wegenbelasting die je in Spanje aan de gemeente betaalt en niet aan “Tráfico” (de “Spaanse RDW”).
Zet dit dus in je agenda dat je aan de gemeente zelf deze belastingen betaalt op het gemeente kantoor of via je certificado digital online.
Ook kun je een automatische incasso regelen op het gemeente kantoor of met je certificado digital online. Wel zo makkelijk om het niet te vergeten.
Wij kunnen dat ook allemaal voor je regelen als je wilt.

Hoe zit het dan met non residenten-belasting? Krijg je daar dan wel bericht van? NEE. Ook dat moet je zelf aangeven en betalen. De belastingen voor het hebben van een woning draag je af via modelo 210 in het jaar volgend op het belastingjaar. Dus 2025 moet aangegeven én betaald worden uiterlijk 31/12/2026. Wij zullen je informeren in juni dit jaar hoeveel dat zal gaan worden. Zorg wel dat je een certificado digital hebt. Zonder dat kunnen wij geen aangifte voor je doen.

Spaanse DiGid? Heb ik dat echt nodig?Regelmatig worden wij benaderd door mensen die met veel vertraging brieven krijgen ...
02/03/2026

Spaanse DiGid? Heb ik dat echt nodig?

Regelmatig worden wij benaderd door mensen die met veel vertraging brieven krijgen van de Spaanse overheid. Soms van de belastingdienst, soms een verkeersboete, soms van de gemeente.

Die post komt vaak na vele weken op je thuisadres aan, als je “geluk” hebt. Vaak komt er helemaal geen post en dan hoor je soms wel maanden later dat er boetes open staan, of je bankrekening is geblokkeerd of zelfs beslag is gelegd op je woning voor een bepaald bedrag.

Wil jij dat allemaal voorkomen? Regel dan zo snel mogelijk een Certificado digital. Dat is ongeveer hetzelfde als een Nederlandse Digid. Dan komt je post in een digital postbus en je kunt reminders aanzetten zodat je weet dat er iets voor je staat. Je hoeft géén resident te zijn; NIE is voldoende.

Hoe doe je dat?
1) als je in Spanje bent via identificatie bij de belastingdienst of TGSS met behulp van een code die je bij de FNMT aanmaakt. Wij maken eventueel de afspraak en de code voor je aan.
2) Via een volmacht die je afgeeft aan een ander die de eerste stap voor jou doet. Die volmacht is een eenvoudige via een Spaanse notaris (is een legalisatie van jouw ID en handtekening en kost€10,-). Reken hierbij d kosten voor degene die stap 1) voor je uitvoert. Je moet dus wel 1x in Spanje zijn om die autorisatie af te geven.
3) Via het Spaanse consulaat in jouw eigen land (Amsterdam, Brussel, etc.) en met je ID en de code van FNMT ga je daar naartoe.
4) Als laatste redmiddel (en dus relatief duur) kan het ook via sommige collegia’s de abogados. Dan hoef je niet naar Spanje en is kopie van je paspoort en je NAW gegevens voldoende. Maar reken dan al snel op enkel honderden euro’s.

Als je het certificado eenmaal hebt, dan zorgen wij dat de berichtenbox goed wordt ingesteld zodat je de herinnering ontvangt.

Belastingaangifte: Sinds 1 maart kan het in Nederland; vanaf 2 april in Spanje.Heb jij een overgangsjaar, bijvoorbeeld a...
01/03/2026

Belastingaangifte: Sinds 1 maart kan het in Nederland; vanaf 2 april in Spanje.

Heb jij een overgangsjaar, bijvoorbeeld als je net in Spanje bent gaan wonen en als fiscaal resident wordt aangemerkt in Spanje of economische activiteiten verricht, of ben je net vertrokken uit Spanje en ben je weer belastingplichtig in Nederland, dan moet je vermoedelijk in beide landen aangifte doen. In Nederland een M-biljet en in Spanje een Modelo 100.

Ook als je Spaans fiscaal resident bent en je hebt in Nederland nog onroerende zaken (panden, woningen), dan moet je sowieso in Nederland aangifte doen van de fictieve inkomsten in (de nu nog geldende) BOX 3 en misschien dus ook in Spanje als je daar fiscaal resident bent.

Let op: In het land waar je fiscaal resident bent moet je al je inkomen (en eventueel vermogen in Spanje) opgeven, ongeacht waar dat vandaan komt! Vervolgens wordt er gekeken of je op basis van het Verdrag ter vermijding van dubbele belasting tussen Spanje je Nederland een aftrek/vrijstelling krijgt van bepaald inkomen.
Zo is huur en verkoopwinst van in Nederland gelegen onroerende zaken

Belangrijke tip! Als je net vertrokken bent uit Nederland en je krijgt pensioen uit Nederland, dan blijft het pensioenfonds loonheffingen inhouden net zo lang tot je aan de belastingdienst in Nederland een verklaring kan overleggen van de Spaanse belastingdienst dat je fiscaal resident bent. Vraag die beschikking dus aan.

De oude slogan van de belastingdienst “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” die gaat helaas niet op in dit soort situaties. Het is ingewikkelde internationale coördinatie.

Nieuwe rendementsheffingen in NL?! Kan voor investeerders in Spanje?In Nederland betaal je inkomstenbelasting over een f...
26/02/2026

Nieuwe rendementsheffingen in NL?! Kan voor investeerders in Spanje?

In Nederland betaal je inkomstenbelasting over een fictief rendement over je vermogen. Ondanks dat vele bloggers en influencers zeggen dat je vermogensbelasting betaalt, is dat onjuist. In Nederland kennen we geen vermogensbelasting.

Tot nu toe wordt dat fictieve rendement berekend over alle vermogensbestanddelen in de zogenaamde BOX 3. Het werkelijke rendement is in beginsel niet relevant. Belangrijk is dat echte verkoopwinsten niet direct belast worden. Dus verkoop van een tweede woning, of aandelen of crytpo wordt niet belast. Tot 2028….

In de Tweede Kamer is een wetsvoorstel aangenomen dat niet alleen het werkelijke rendement belast, maar tevens wilden de kamerleden ook niet gerealiseerde winsten gaan belasten, zoals koersstijgingen en dergelijke. Wederom een gedrocht. Nu is er door het nieuwe kabinet op 25 februari 2026 al toegezegd dat er iets gaat veranderen aan de wet die nog niet is ingevoerd. Vermoedelijk zal belastingheffing over niet gerealiseerde winsten aangepakt gaan worden (er helemaal af?). Zodra duidelijk is wat er exact gaat wijzigen, komen we er op terug.

Maar wat heeft dat met Spanje te maken? Als je vermogen hebt in Nederland in vastgoed dan zal straks de huur belast gaan worden tegen het Nederlandse tarief (36%). Maar als je vermogen hebt zitten in Spaanse woningen, dan is het rendement belast tegen 19% voor niet residenten. Ook verkoopwinsten zullen belast zijn tegen 19%. Moet je dan niet het verschil in Nederland betalen? NEE! Op basis het nu nog geldende belastingverdrag tussen Nederland en Spanje mag Nederland niets heffen over al belasten vermogensbestanddelen in Spanje. Dus je hoeft maar 19% belasting te betalen in plaats van de verwachte 36% in Nederland. Tel uit je winst.
Dit geldt alleen over vastgoed en niet over belegd vermogen in aandelen of andere liquide middelen in Spanje. Die zijn integraal belast in Nederland.

Dus … wie weet is het toch verstandig te gaan beleggen in vastgoed in Spanje. De markt is er niet slecht als je goed kijkt (Balearen bijvoorbeeld). Het is niet goedkoop, maar een goede rendement is haalbaar.

HEB JIJ EEN WONING MET TOERISTENLICENTIE EN HET VERPLICHTE NUMMER VAN HET REGISTRO DE LA PROPIEDAD? Let dan op!Je bent v...
17/01/2026

HEB JIJ EEN WONING MET TOERISTENLICENTIE EN HET VERPLICHTE NUMMER VAN HET REGISTRO DE LA PROPIEDAD? Let dan op!

Je bent verplicht om jaarlijks een informatiemodel in te dienen bij het Spaanse kadaster (Registro de la Propiedad). Dit wordt het "depot" genoemd, maar het betreft een informatieplicht, geen financiële borg.
Wat moeten Nederlandse eigenaren met een NRUA doen?
Als je in 2025 een NRUA voor jouw Spaanse woning heeft verkregen, ben je verplicht om in februari 2026 een rapportage in te dienen over alle verhuuractiviteiten van 2025.
Hier zijn de concrete stappen:
1. Verzamel de gegevens van 2025: Je moet een overzicht maken van alle huurperiodes die in 2025 zijn gestart voor de betreffende woning. Per huurperiode moet je de volgende informatie verzamelen:
○ Het NRUA-nummer.
○ Het doel van de verhuur (bv. vakantie, werk, studie).
○ Het aantal gasten.
○ De begin- en einddatum van de huurperiode.
2. Gebruik de officiële software: Download en installeer de applicatie "N2" die beschikbaar wordt gesteld op de elektronische portal ("Sede Electrónica") van de Spaanse Registrators.
3. Vul het informatiemodel in: Voer alle verzamelde gegevens in de N2-applicatie in. Deze software genereert vervolgens het vereiste bestand in het juiste formaat (XBRL).
4. Dien het bestand in: De indiening moet plaatsvinden tussen 1 februari en 2 maart 2026. Dit kan bij voorkeur online (telematisch) via de portal, maar ook persoonlijk bij het bevoegde kadaster ("registro de la propiedad o de bienes muebles").
Wat gebeurt er als je dit niet doet?
Het niet (tijdig) indienen van het informatiemodel heeft serieuze gevolgen:
• Uw NRUA wordt ingetrokken.
• U mag de woning niet langer aanbieden op online verhuurplatforms.
Wie kan de indiening doen?
De geregistreerde eigenaar van het onroerend goed of een persoon die kan aantonen dat hij/zij gemachtigd is om de verhuur te beheren.

Voorkom problemen en neem contact op of onderneem actie.

Zijn er verschillende tussen een notaris in NL en Spanje? Serieus? We zitten toch in één Europa?….
09/01/2026

Zijn er verschillende tussen een notaris in NL en Spanje? Serieus? We zitten toch in één Europa?….

Dirección

Carrer Mariano Riquer Wallis 11, Bajo 1
Santa Eulalia Del Río
07840

Horario de Apertura

Lunes 09:00 - 13:30
Martes 09:00 - 13:30
Miércoles 09:00 - 13:30
Jueves 09:00 - 13:30
Viernes 09:00 - 13:30

Teléfono

+34689211282

Notificaciones

Sé el primero en enterarse y déjanos enviarle un correo electrónico cuando Ibiza Asesoría publique noticias y promociones. Su dirección de correo electrónico no se utilizará para ningún otro fin, y puede darse de baja en cualquier momento.

Contacto La Empresa

Enviar un mensaje a Ibiza Asesoría:

Compartir

Categoría