12/09/2021
Kymmeneen vuoteen mahtuu ihan älyttömästi asioita. Kun selailin vanhoja duuneja, pohdin tehtyjä projekteja, kohtaamiani ihmisiä, kuunneltuja matkoja elämästä ja oppimiani asioita voi vaan todeta, että ei niitä pysty mitenkään niputtaa mihinkään muotoon. Edes flip bookiksi. Hetkiä olisi vaan liikaa tämän päivän keskittymiskyvylle. Siitä huolimatta pistelin kuitenkin joitain jonoon, vieri viereen, miettimättä turhaan kronologisuutta.
Eka huomio on, että enemmän on tullut piirrettyä kuin kirjoitettua. Piirtämällä saa isotkin kokonaisuudet ymmärrettäväksi kaikille kielestä riippumatta. Tapoihini kuuluu myös selittely käsillä ilmaan piirtäen silloin, kun ei ole ollut Sharpieta lähellä. Joku joskus mulle on kadulla tullut sanomaankin, että oletko sä kuule joku poliitikko, kun selität niin kovasti kösillä. Tunnustan, että olen myös jotain viatonta ohikulkijaa läiskäissyt selittäessäni kädet levällään.
Toka huomio on, että aloitin yrittäjyyden muotoilijana ja 10. vuoden jälkeen pidän itseäni edelleen ennemmän muotoilijana kuin minään muuna. Tosin muuntunut kokemuksien myötä idealistista realistiksi. Mä olen aina ihmetellyt titteleiden merkitystä. Välillä sen ymmärrän ja itsekin pitänyt tärkeänä erottautua ja selittää tarkemmin omaa kenttäänsä. Sitten taas tullut siihen tulokseen, että ei näitä hommia tehdä titteleillä vaan nimenomaan omana itsenään ja niillä taidoilla mitä on kerätty. Se mitä taitonippua milloinkin käytät riippuu siitä miten hyvin kuulet asiakkaan tarpeet. Mulle on aina ollut tärkeää ymmärtää mitä tehdään ja yhdessä tehdä se kirkkaaksi. Mulle ei raha ole ollut se eka driveri vaan se et tehdään oikeesti hyviä asioita ja autetaan jokainen sen mukaan miten parhaaksi nähdään siinä kohtaa. Ihmiset kuitenkin näitä hommia tekee ja palveluita käyttää.
Yrittäjänä olen edelleen erittäin onnellinen. Ilman yrittäjyyttä moni unelma olisi jäänyt toteutumatta. Olen saanut muokata elämääni juuri sen mukaan miten olen sen eteeni kuvitellut. Oman fiiliksen mukaan. Aina vapaalla ja aina töissä.
Yksi asia, joka voi niputtaa koko matkaani yrittäjänä sekä pidempää valtatietä muotoilijana, on nuoren Liisukan idolilta, Dieter Ramsilta. Less, but better. Niin se vaan on. Pätee ihan kaikkeen. Mietis kuule.
Jatketaan samaan suuntaan. Iso kiitos kaikille kanssamatkustajille!