05/12/2013
Ολα τα όστρακα είναι υψηλής διατροφικής και βιολογικής αξίας, ενώ παράλληλα αποτελούν άριστη διαιτητική τροφή. Τα μαλάκια και τα οστρακόδερμα είναι από τις πλέον εξελιγμένες ομάδες ασπόνδυλων και είναι πλούσια σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα ω-3.
Επίσης, τα οστρακοειδή περιέχουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, ελάχιστο λίπος, υδατάνθρακες και περιορισμένη θερμιδική απόδοση (περίπου 50 – 70 θερμίδες ανά 100γρ. κρέατος), επομένως αποτελούν άριστη διαιτητική τροφή.
Το κρέας τους είναι πλούσιο σε αναπλαστικές κα ενεργειακές ουσίες, όπως υδατάνθρακες και διάφορα μεταλλικά στοιχεία, όπως ασβέστιο, φώσφορο, νάτριο, κάλιο, ιώδιο, σίδηρο, χαλκό, ψευδάργυρο, μαγγάνιο αλλά και βιταμίνες A, B, B2, C, D, PP, καθώς και όλα τα βασικά συστατικά που απαιτούνται για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού μας.
Η πλουσιότερη ζωική τροφή σε περιεκτικότητα σιδήρου είναι τα μύδια.
Φάρμακο» για τη χοληστερίνη, θαλασσινά και οστρακοειδή
Εχετε υψηλή χοληστερίνη; Τρώτε θαλασσινά και οστρακοειδή! Η άποψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωσή τους επειδή αυξάνουν τα επίπεδα χοληστερόλης, τώρα ανατρέπεται.
Μελέτη-έρευνα του καθηγητή του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σωφρόνιου Παπουτσόγλου, αλλά και δεδομένα της διεθνούς βιβλιογραφίας, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση μυδιών, στρειδιών, γαρίδων, καλαμαριών, σουπιών και χταποδιών μπορεί να γίνεται χωρίς φόβο.
Αυτό γιατί συμβάλλει αποτελεσματικά όχι μόνο στη μείωση του επιπέδου των τριγλυκεριδίων και της «κακής» χοληστερόλης, αλλά ταυτόχρονα και στη θεαματική αύξηση της «καλής» χοληστερόλης, σημειώνει ο καθηγητής, που διευθύνει το Εργαστήριο Εφηρμοσμένης Υδροβιολογίας-Τμήμα Ζωικής Παραγωγής του Πανεπιστημίου.
Το συμπέρασμα αυτό, εξηγεί, βασίζεται στη χημική σύσταση των ιστών των οργανισμών αυτών, η οποία χαρακτηρίζεται από ελάχιστο ποσοστό ολικών λιπαρών ουσιών, αυξημένα ποσοστά ακόρεστων-πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, μικρό ποσοστό κορεσμένων λιπαρών οξέων, πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα πολλών ιχνοστοιχείων, καθώς και αυξημένα επίπεδα πολλών βιταμινών.
Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα στρείδια, λόγω και της περιεκτικότητάς τους σε γλυκογόνο (υδατάνθρακες), θεωρούνται ως μία από τις πιο διαιτητικά ισορροπημένες φυσικές τροφές. Είναι οι πλουσιότεροι ζωικοί ιστοί σε βιταμίνες, καθώς και σε σίδηρο, χαλκό, ιώδιο, μαγνήσιο, ασβέστιο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο και φώσφορο. Επίσης, αξιόλογα επίπεδα ψευδαργύρου, σεληνίου, φθορίου και ιωδίου, βρίσκονται στα μύδια και τις γαρίδες.
Αξίζει να σημειωθεί, αναφέρει ο καθηγητής, ότι το National Heart and Lung Institute των ΗΠΑ προτείνει τα στρείδια ως μία από τις πιο κατάλληλες τροφές για άτομα που επιδιώκουν τη μείωση των επιπέδων κακής χοληστερόλης τους.
Παρόμοια προτροπή αφορά και στην περίπτωση των γαρίδων, αλλά και των άλλων ζωικών οργανισμών της κατηγορίας αυτής.
Καλό είναι, αναφέρει ο κ. Παπουτσόγλου, τα στρείδια να καταναλώνονται ωμά, τα μύδια ωμά ή ελαφρώς βρασμένα, οι γαρίδες, τα χταπόδια και τα καλαμάρια κατά προτίμηση βραστά ή ψητά (στη σχάρα). Με αυτούς τους τρόπους μαγειρέματος διατηρείται, όσο είναι δυνατόν, αναλλοίωτη η χημική τους σύσταση και κατά συνέπεια η διαιτητική τους αξία.
ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 23/11/2001