13/05/2026
Saya kalau bercakap perjalanan kisah jatuh bangun bisnes saya sendiri ni, memang saya risau saya keluar air mata.
Saya dah berniaga 25 tahun.
Bisnes saya, saya buka farmasi, saya buka bakeri. Bakeri saja ada sembilan cawangan. Saya ada kilang, buat kek, roti, pastri semua. Saya ada kafe.
Bisnes dulu dah tak sama macam sekarang. Saya berehat dah 12 tahun. Walaupun saya berehat, duit masuk. Rehat lagi, duit masuk. Cuti pun duit tetap masuk. Best! Tapi sekarang tak sama.
Saya tak s**a marketing. Saya orang ‘teknologi fobia’. Saya tak s**a follow teknologi. Saya tak tengok TikTok semua itu. Jadi saya agak ketinggalan dalam marketing.
Asalnya saya yang tak percaya dengan guru, saya tak percaya coach bisnes ni. Sebab sebelum ni pernah pergi berapa tempat, akhirnya saya yang mengajar orang p**a. Jadi saya tak percaya.
Dan dalam masa dua tahun ni, jujur saya cakap saya rugi lima juta ringgit. Lima juta. Saya cakap pada suami saya, kalau saya jumpa Hasbul Brothers dari dulu, benda ni tidak akan berlaku.
Tetapi kali ini, dalam banyak-banyak guru, saya letak kepercayaan saya pada Hasbul Brothers.
Walaupun saya baru sertai bulan 12 yang lepas, terlalu banyak ilmu saya dapat. Dan walaupun saya berbelanja beberapa ribu ringgit, tapi saya jimat berpuluh ribu ringgit dan mungkin ratusan ribu ringgit.
Dalam masa setahun lebih sahaja, daripada dua farmasi, saya buka sembilan farmasi.
Saya dah dapat staf yang betul. Gaji staf saja ratusan ribu sebulan. Masya Allah, saya s**a sangat dengan staf-staf saya sekarang. Dengan kehadiran staf yang betul dalam syarikat, secara tak langsung dengan staf yang betul ini, saya dah jimat beribu-ribu ringgit.
Saya yang dulu zero ilmu marketing, teknologi fobia, dengan bantuan Hasbul Brothers, sekarang rasa saya dah boleh mengajar team marketing saya sendiri.
Dalam keadaan krisis ekonomi ni, tiap-tiap malam ada kelas malam. Saya tengok Hasbul Brothers tak tinggal kami. Hasbul Brothers sangat risau tentang anak-anak didik dia, tentang peniaga-peniaga. Saya dapat merasai benda tu.
Bila saya sertai Hasbul Brothers, kami dah bersedia dalam keadaan krisis ekonomi ni. Saya dah buat kos saving. Subhanallah. Jimat beribu-ribu ringgit.
Untuk kafe saya, saya dah bersedia dengan menu yang mesra poket. Saya dah iklan semua tu. Orang lain masih sekarang ni sibuk, bisnes drop lepas raya. Tapi saya dah ready. Saya dah dapat resipi baru tapi rasa yang lebih sedap.
Saya rasa menyesal tak mula dulu. Orang manusia yang umur 51 tahun, yang tak percaya guru, yang sangat skeptikal sebab mereka kan tak ada bisnes, orang-orang ni kan.
Tapi saya walaupun meniaga 25 tahun dalam bisnes bakeri, farmasi semua mereka ni berjumpa dengan macam-macam bisnes owner. Lepas tu bila ada masalah, baru saya kena settle sendiri.
Tapi sekarang ni bukan masa untuk habis duit, habis masa macam tu dah. Lebih baik saya jumpa mereka.
Berpuluh kali saya cakap pada suami saya, menyesal saya tak masuk kelas Hasbul Brothers dari dulu. Kalau tidak, dalam masa dua tahun tu, saya tak akan rugi lima juta ringgit.
Suami saya yang baru-baru ni pun macam skeptikal, tapi dia dah nampak hasil daripada saya datang belajar di Hasbul Brothers. Dan kelmarin, dia cakap dia benarkan saya p**a untuk join program bimbingan paling berprestij di Hasbul Brothers, The Icon.
Jadi jika ditanya menyesal tak belajar di Hasbul Brothers? Jawapan saya, menyesal sebab ‘lambat’ datang belajar.
Sepatutnya masuk belajar awal lagi di Hasbul Brothers.
Tahniah kami ucapkan buat wanita besi Puan Zuraida pemilik bisnes Damiral's Bread yang dah pun berjaya ada result bersama kami.
Anda founder yang berminat nak kembangkan bisnes seperti Puan Zuraida dan ribuan anak didik kami yang lain? Jom jumpa kami dalam 2 hari 9X Growth, program yang kami susun untuk ajar terus 9 winning strategy, balik dan apply terus.
Klik link daftar 9X Growth sekarang.
https://9xgrowth.my
https://9xgrowth.my