12/08/2026
Kalau ada peluang dapat datang ke program-program sebegini, datanglah. Bukannya setiap bulan pun, tetapi sesekali ada pun boleh berikan pencerahan yang baik buat kita semua.
Dialog bersama ni bukak lagi mata bila ada soalan-soalan dan perkongsian yang dibawa ke pentas oleh panel dan juga pengunjung yang datang.
Konsep program kali ini berlain dari sebelum -sebelumnya dan sessi begini dibuat lebih santai dengan 'moderator' yang banyak akal seperti mantan presiden PAM, Ar. Adrianta Aziz.
Sedikit apa yang kami bawa balik hasil dari program ini, dirumuskan begini:
1. Proses pemilihan konsultan melalui 'cycle system' oleh JKR masih berlaku sehingga kini. Maka, apa yang perlu konsultan lakukan adalah perkukuhkan data syarikat dan terus berdoalah untul berezeki mendapat projek-projek di bawah seliaan JKR ni. Kami harapkan pemilihan lebih telus dan jika boleh, usahakanlah supaya projek-projek diagihkan sebanyak mungkin kepada senua perunding. Pecahkecilkan projek-projek bagi memberi peluang lebih banyak syarikat dilantik, terutamanya kepada syarikat-syarikat kecil.
2. JKR sedang terus mempraktikkan cara terbaik untuk pastikan perunding dilantik dengan cara yang betul. Kami harapkan JKR teruskan usaha baik ini dengan menjadi ejen yang praktis secara telus. Wakil JKR sendiri mengesyorkan janganlah di kalangan arkitek mencadangkan yuran perunding yang begitu rendah hanya semata untuk mendapatkan projek.
3. LAM memaklumkan proses mengenalpasti praktis yang tak betul, tak sah dan sebagainya sedang berjalan dan tindakan-tindakan sewajarnya dilakukan. Cumanya, kami minta agar perkara ini patit diwar-warkan kepada umum supaya usaha ini diketahui dan difahami oleh yang lainnya. Wakil LAM juga menyatakan usaha memberi pendedahan atas praktis yang betul ini terus dijalankan untuk kepentingan umum dan kami p**a sama-sama berharap bukan saja kita yang berada dalam bisnes senibina dan industri pembinaan serta senibina juga turut bantu kongsikan ilmu dan pendedahan terhadap praktis yang betul melalui medsos etc.
Salah seorang 'audience' menyatakan kita semua tahu ramai di kalangan kita lakukan praktis tak betul.....di kalangan kenalan seperjuangan, sahabat baik, pensyarah etc dan semua sedia maklum yang agak sukar untuk kita buat aduan ke atas individu yang kita kenal dengan baik. Apa yang disuarakan oleh 'audience' itu adalah benar dan kami berharap ada mekanisme yang lebih baik untuk LAM menyelinap masuk ke dalam dunia senibina ini untuk mengenalpasti dan mengatasi perkara yang sudahpun menjadi barah.
4. LAM diharapkan janganlah terlalu fokus terhadap kepentingan umum semata, malah LAM harus juga menjaga kepentingan ahli yang mendaftar di bawah Lembaga Arkitek Malaysia dari segi skop kerja, penetapan yuran yang bersesuaian dengan keadaan semasa kini (mungkin perlu ada semakan semula beberapa perkara yang berkaitan)
5. MIID turut berkongsi tentang cabaran perekabentuk dalaman dan memanggil untuk lebih ramai yang berkelayakan mendaftarkan diri mereka dengan MIID. Di luar sana terlalu ramai yang mengakui diri mereka dan tidak faham apa itu pendekorasi.... apa itu perekabentuk dalaman.
6. Malangnya wakil MIID menyatakan belum ada rujukan skala yuran perunding untuk perekabentul dalaman. Kami mengesyorkan kenapa tidak saja rujuk dan menggunakan SOMF di bawah peraturan arkitek, kerana di dalamnya ada % yang ditetapkan untuk arkitek gunakan sebagai formula kiraan yuran kerja yang berkaitan?
Kami suarakan yang arkitek dengan rujukan SOMF pun ramai tak ikut, Klien menekan-nekan, inikan p**a yang tidak ada rujukan?
Tapi.... untuk perkara ini, sekurang-kurangnya arkitek boleh menggunkan ketetapan yang ada dan sememangnya bagi arkitek yang telah berdaftar dengan LAM layak juga praktis sebagai Perekabentuk Dalaman. (daftar dengan LAM untuk dapatkan sijil kelayakan itu bagi memudahkan ia disertakan di dalam cv syarikat dan digunakan sewajarnya)
Banyak lagi yang disuarakan, dibincangkan dan diberi pencerahan. Sama-samalah kita usaha perbaiki dna perkukuhkan apa yang ada sekarang.
Tetapkan 'direction' halatuju LAM, JKR dan MIID supaya dapat membantu lebih ramai perunding yang berusaha lakukan praktis yang betul terbela. Ramai yang mahu lakukan praktis yang betul, ramai p**a yang sebaliknya.
Mungkin Lembaga Arkitek Malaysia dan PAM Pertubuhan Akitek Malaysia kena lebih tegas untuk memperkenalkan lagi arkitek-arkitek yang mendaftar dengan mereka. Tunjukkan lebih lagi kepentingan mendaftar dengan berikan banyak pendedahan kepada umum secara lebih 'aggressive'.
Kami berterima kasih kerana banyak kelebihan dengan mendaftarkan diri terutamanya dari segi bayaran samada PERCUMA atau diberikan diskaun sehingga lebih 50% kepada semua ahli untuk hadiri program-program yang dianjurkan. Namun, perlu ada inisiatif lebih lagi untuk bantu kelangsungan bisnes, pembelajaran senibina dan yang lainnya.
Selain itu, kami juga menyeru agar kita sesama kita jagalah profession arkitek ni supaya tak 'dilacuri' sehingga menjadi platform perdagangan tenaga dan kos kerja yang tidak sihat.... dan akhir sekali, seperti biasa, apabila ada program-program sebegini, bagaikakn suam-suam kuku je kehadirannya walaupun kita tahu ia dilakukan serentak dengan adanya DATUM 2026. Tetapi, walaupun ramai yang hadiri DATUM 2026.....ramai lagi yang sepatutnya hadir untuk sama-sama bagi pandangan etc.