04/06/2026
Mustahil jadi Billionaire dalam Online Trade.
Sebenarnya mustahil trader solo nak capai status sebagai billionaire semata² bergantung pada akaun trade.
Katakan seorang trader ada wang 50juta USD. Dia masukkan ke akaun trade & berhajat untuk jadikan 1,000 juta USD iaitu 1 Billion.
Atas kertas bukan mustahil, sebab 50 juta jadi 1,000 juta ni perbandingannya macam 50USD jadi 1,000USD. Siapa pernah buat? Ramai pernah buat termasuk saya sendiri.
Tapi akan ada cabaran & masalah :
1) Broker tiada kapasiti yg cukup nak proses order lot mega berterusan. Kalau balance 50USD dah biasa buka 0.01 lot. Jadi bila balance dah 50 juta (1,000,000x ganda dari 50$) nanti dah tentu nak buka 10,000 lot (1,000,000x ganda dari 0.01 lot).
Tapi kalau cuba entri Buy / Sell, 10,000 lot takkan terbuka. Saya dengar maksimum 100 lot sahaja.
2) Katakan berjaya deposit 50juta USD. Tapi maksimum 100 lot sahaja. 100 lot di akaun standard bermaksud 1 pip bernilai 1,000USD. Kalau begini, nak double kan 50juta USD jadi 100juta USD memerlukan :
50juta USD ÷ 1,000$ = 50,000pips.
Ya trader perlu untung 50,000pips baru lah akaun 50juta USD menjadi 100juta USD p**a. Soalannya, berapa tahun baru kita boleh dapat 50,000 pips?
Rekod saya sebulan dengan entri pun, total cuma 7,200pips sebulan. Itu pun sebab gold bulan tu bergerak sampai beribu² pips sehari.
3) Leverage dikecilkan.
Dalam undang² risk management, semakin besar modal sesebuah akaun, semakin rendah leverage akaun diberikan. Kalau balance 3,000$ pun leverage dah jadi 1 : 200, bayangkan kalau balance 30K $ atau 300K $. Silap² 1 : 20 saja.
Leverage kecil ni akan sebabkan trader perlu cagarkan modal lebih besar. Silap² dengan modal 30,000$, baru nak buka 3.00 lot pun dah keluar amaran "Not enough money." Kalau leverage 1 : 500 lain ceritanya. Sebab itu ramai beralih ke prop firm kalau betul leverage yg diberi nanti cuma 1 : 10.
4) Kena redflag dengan kerajaan. Broker trade yg kebanyakan trader guna sekarang beroperasi di kawasan luar pesisir seperti offshore. Pindahkan duit untung dari akaun 50 juta USD masuk ke akaun tempatan boleh cetus amaran bawah AMLA. Sangat kemungkinan besar duit dibekukan.
"Habis tu, macam mana?"
Billionaire macam George Soros atau Stanley Druckenmiller, mereka tak jadi kaya dengan melukis chart di komputer rumah.
Tapi mereka jadi kaya dengan menubuhkan Hedge Fund gergasi & uruskan dana bernilai bilion dolar milik pelabur lain. Contoh :
1) George Soros menubuhkan Quantum Fund di bawah syarikat Soros Fund Management.
2) Stanley Druckenmiller menubuhkan Duquesne Capital Management.
Mereka ambil yuran pengurusan & percent untung yg sangat besar daripada dana berbilion dolar milik pelabur institusi.
Selepas sudah terlampau kaya, kedua² lagenda ini p**angkan semula wang pelabur luar.
Druckenmiller tutup Duquesne Capital tahun 2010. Hari ini, mereka trade & melabur menggunakan Family Office (syarikat pengurusan harta peribadi).
Maksudnya, kekayaan 7.5 bilion Billion George Soros & 7.8 bilion USD Druckenmiller yg tinggal sekarang adalah 100% modal milik mereka & keluarga mereka sendiri untuk trade di pasaran
Ya, mereka bukan trade dengan modal sendiri.
Tapi nak buat cara begini, boleh. Pastikan tahu kawal risk & reward ratio. Dan analisis pun perlu profitable.