19/06/2026
Salam Jumaat semua?
Apa khabar?lama tak bercoleteh....
Keputusan UPU dh keluar?
Adik2 dpt sambung belajar kat mana? Dapat course apa?
Dh ready ke?
Barang semua dh ready?
Laptop dh beli?Jgn rushing2 & pening kepal
a...
Meh Min bgi tips untuk pilihan laptop...
Boleh buat rujukan untuk Mak Ayah yang nak anak lengkap sambung belajar....
Pilihan laptop ada banyak jenis & spec, jadi kita hendaklah pilih ikt course kita bkn ikt kawan & viral nanti kira membazir sbb tidak sepenuhnya gunakan fungsi laptop tersebut...
Course & Subject adalah penting bgi menentukan jns spec yang sesuai...
Sini Min share kan serba sedikit tipsnya mengikut jenis course.
1. Course Engineering (Menggunakan Autocad)
- Bagi course ni, Min sarankan carinyg spec yg mempunyai RAM & Processor yang tinggi. Syrt minimal adalah processor Intel I5 Gen 10 ke atas dan RAM 16GB, bgi storage p**a, atleast 480GB SSD. Spec jns ini amat penting agar software AUTOCAD dpt run smooth. Untuk graphic plk klu ada itu skdr tambahan shja.
2. Course Digital / Multimedia
- Course ini plk b*k memerlukan b*k graphic & storage & speed. Jns spec ni disarankan mencari laptop yg high end / graphic laptop.
Spec yg dicadangkan minimum processor Intel I5, RAM 16GB DDR4 & ada secondary Graphic Card. Cth laptop ni mcm Acer Nitro, HP Victus & Asus ROG. Jika berkemampuan, cari yang baru bkn 2nd sbb kebiasaanya laptop spec ni yang 2nd adalah bermasalah overheat atau motherboard issue.
3. Course Basic ( bkn course kat atas)
- untuk course yg ni, tidak perlu spec laptop yg macam kat atas tdi. Kegunanaan lebih kpd data entry & minimal spec. Cukup sekadar storage yang besar untuk keep data store.
Spec yang ini boleh gunakan Intel I5 Gen 8 ke atas dan RAM cukup 8GB DDR4. untuk Storage boleh pkai 480GB SSD 2.5". Graphic tidak diperlukan kerana course tersebut tidak memerlukan untuk buat video editing / animation.
Jadi Min dh sharekan jns spec yang sesuai utk course korang, cme ada tambahan tips bgi membeli. Klu korang mencari laptop 2nd atau refurbish, pastikan korang amik model commercial laptop mcm HP PROBOOK, ELITEBOOK, DELL LATITUDE. Jns laptop ni tahan lasak & parts mudah dapat. Harga range dlm RM999 ke atas. Biasanya harga baru jns ni atas RM4500 waktu keluarannya.
Jika cari laptop baru, amik yang range harga RM3000 ke atas & branded yg ada SC dlm Malaysia. Bonus kalau dapat skli warranty cover 3 Tahun.
Bagaimana pun, apa jenis laptop yang korang pakai jdikan routine servis bila sampainwa waktunya. Min sarankan atleast 6 bulan sekali & elakkan pengunaan atas Fabric serta elakkan kwsn berhabuk.
Nk tips lebih, boleh PM Min ea...