28/07/2026
Saya tengok berita brand besar tutup operasi dengan perasaan bercampur.
Sedih. Terkejut. Tapi juga penuh pengajaran.
Brand-brand ni pernah jadi harapan dan kebanggaan industri.
Jadi apa yang kita boleh belajar? Reminder for me too.
Here's the 5 lessons.
1. Bisnes bukan sprint
Everthing takes time to grow. Always stay grounded and have realistic expectation.
Benda tak boleh paksa. Nak cepat, ada risikonya. Ada tahap growth yang perlukan masa.
Walaupun waktu tu kita rasa kita dah ada semua. Dah terpaling ready.
Always listen carefully to ourselves. Betul ke kita yang bercakap? Atau ego kita yang sedang bercakap.
2. Sales volatility
Ada orang sales dia biasa2 dan lebih kurang sama, tapi sangat stabil. Contoh kebanyakan bisnes brick and mortar.
Ada orang, bila dia naik, dia betul2 naik. Tapi bila turun, silap haribulan boleh menjunam. Fasa ‘feast and famine’. A pattern of extreme highs and lows.
Unpredictable income. Unpredictable demand.
Kene faham dan korek habis-habisan. Bila naik, apa punca sebenarnya. Sebab hype ke. Trend ke. Viral ke.
Sejauh mana kita ‘in control’ of that volatility.
3. Bulking vs cutting (year after year)
Siapa yang biasa pergi ke gym untuk bina muscle, mereka tentu familiar dengan term ni.
Bulking - Pump badan dan muscle bagi besar. Cutting - Buang balik lemak terkumpul.
Setiap tahun kalau bulking (sales naik berpuluh kali ganda), bila masa nak cutting?
Bila masa nak buang "lemak2" yang berbahaya dan ‘clean up the mess’? Cutting pun perlukan masa.
Again. Bukan semua angka sales yang kita nak capai, kita boleh handle dengan baik.
Di situ perlunya ‘cutting’ walaupun tak sexy macam "grow sales". On the infra punya side. Sistem, stock, branding, accounting, product quality, inventory, design language, focus group, etc.
Listen carefully kepada feedback customer. Repair and refine with them.
4. Commodity curse (Sumpahan komoditi)
Produk yang kita hasilkan begitu mudah customer compare dengan produk2 dari China, Temu, Shein, TT shop, etc.
To them, it’s a commodity. Not a brand. Jadi mereka akan cari yang paling murah. Quality pun not bad. Design cantik p**ak tu.
Benda dah jadi keperluan. Bukan kehendak.
Produk kita nothing special. Mudah ditiru.
Inimitability rate sangat tinggi.
5. Think legacy
Kita bukan sekadar jual produk. Kita bina makna, feeling, positioning, dan category untuk sustain dan kekal relevan.
Sentiasa adapt. Sentiasa berjaga-jaga. Sentiasa paranoid walaupun sales tengah mencanak naik.
Dan tentang design p**a?
Ini tak ada kaitan secara langsung dengan design aesthetic dan professional.
That is only part of the whole brand systems.
Brand sells emotions. Commodity sells logic (features).
Kepada semua founder SME di luar sana, kita sama2 tumpang simpati dan ambil iktibar.
Hari ni mereka diuji. Esok mungkin giliran kita p**a.