31/07/2025
Waarom ik dit werk zo graag doe? Simpel. Omdat ik zie dat het werkt.
Regelmatig geef ik workshops of faciliteer ik teamdagen. Een dag of middag vol persoonlijk leiderschap, ijsbergen, olietankers, klavertjesvier, piramides, feedback, stretch zones en witte driehoeken. Geen trucjes, geen rollenspellen, geen modellen-omdat-het-moet, maar verdieping. Interactie. Echte gesprekken. Kijken naar waar je energie van krijgt, wat persoonlijk leiderschap betekent, en hoe je dat inzet voor het team en jezelf.
Ik doe dat inmiddels al jaren. En elke keer denk ik weer: dit is het. Dit is waarom ik werk maak van werkgeluk. Waarom ik al die modellen doorploeg, blogs schrijf, boeken bundel, podcasts opneem en schema’s teken op flips en ramen. Omdat het effect heeft.
Niet alleen op de werkvloer, maar op mensen.
Want als je begrijpt waar jouw energie vandaan komt, wordt het makkelijker om richting te kiezen. Als je inziet waar gedrag vandaan komt, wordt samenwerken lichter. En als je jezelf beter leert kennen, word je een betere collega, scrummaster, coach of leider.
Als mensen écht naar elkaar luisteren. Als je feedback durft te geven én te ontvangen. Als je samen uitzoomt en inzoomt. Als je even niets hoeft op te lossen, maar wél iets leert.
En bovendien: ik krijg er zelf ook bakken energie van.
Van het gesprek dat verder gaat dan “hoe was je weekend”. Van de vragen die blijven hangen. Van de actiepunten waarmee deelnemers de volgende dag al aan de slag gaan.
Het hoeft niet perfect. Het hoeft niet groots. Maar het moet echt zijn. Eerlijk.
Dit soort workshops geef ik niet omdat ik alle antwoorden heb. Maar omdat ik geloof in het stellen van de juiste vragen. Omdat het helpt om te delen wat je tegenhoudt, wat je raakt, wat je drijft.
Na de workshop is het niet klaar. We zijn juist net begonnen.