17/03/2016
Ik herinner me hoe mijn zoon diep ongelukkig was in groep 3. De overgang van de kleuterklas was enorm. Niet meer spelen, niet meer tekenen. Hele tijd stilzitten schrijven en leren lezen. De hele dag opletten en doen wat de juf zegt. Terwijl ze nog voor de zomer-vakantie naar school gingen om te spelen. Ik weet nog dat hij als 6 jarig zei: ” Mama, ik ben toch niet op deze wereld om naar school te gaan. ” Hij wilde graag spelen en ontdekken en dat kon niet meer.
In hogere groepen gingen ze meer tekenen dan in groep 3! Mijn zoon bloeide weer op. Spreekbeurten, geschiedenis, natuur, begrijpend lezen, dat vond hij geweldig. Hij ging in zijn vrije tijd naar uiteenlopende creatieve workshops: tekenlessen, 3D-printen, schrijverscursus, foto-verhaal. Hij maakte prachtige dingen, hij bloeide op ook al werkte hij hard. Het was gewoon zijn passie en zijn keuze om zijn vrije tijd zo te besteden. Hij wilde een schrijver of een ontwerper worden.
Onze keuze van middelbare school viel op de vrije school. Mijn zoon zit nu in de brugklas en situatie van groep 3 herhaalt zich. Nu heeft hij geen tijd om te doen wat hij leuk vindt vanwege de grote hoeveelheid huiswerk. Zijn opmerking na de eerste weken brugklas:
“De leraren willen het beste voor onze toekomst maar beseffen niet dat ze onze leven nu kapot maken.”
Hij vindt dat hij geen leven heeft naast zijn school. Hele tijd ziet hij het schrikbeeld van huiswerk en leren. Een berg waar hij tegen aan loopt. Hij gaat weer met tegenzin naar school. Ik zie veel faalangst bij hem. Ik snapte niet waar het vandaan komt, maar nu denk ik dat groep 3 al de zaadjes heeft gezaaid. Hij wil niet naar bed voordat alle huiswerk en leerwerk af is. En door stress lukt het niet goed.
Volwassenen hebben CAO met werktijden en rusttijden. En waar is een CAO voor kinderen? Hebben ze geen recht op rusttijden? Ze zitten 33 uur per week op school en krijgen 2 uur huiswerk en leerwerk per dag. Dat is 43 uur per week! Ik ken geen CAO met verplichte 43 uur per week. Waarom leggen we het onze 12 jarige kinderen wel op? En alsof ze door de weeks niet genoeg doen, krijgen ze zelfs in vakanties huiswerk. Wat is de bedoeling van vakanties? Wanneer mogen ze ontspannen, mijmeren, spelen? Ik merk dat de creativiteit bij mijn zoon daalt, somberheid en ontevredenheid toeneemt.
Met huidige schoolsysteem worden kinderen klaargestoomd voor hard werken achter een productie lijn. Het enige nadeel is dat hiervoor straks overal al robots zijn. Van onze kinderen verwachten we straks creativiteit die nu weggejaagd wordt in de schoolbanken.