23/12/2025
Is het maken van een uitstel-lijst nuttig?
Zo vlak voor kerst merk ik hoe snel we geneigd zijn om nóg even door te gaan.
Nog één ding afmaken, nog iets regelen, nog iets van het lijstje schrappen. We zijn vooral bezig met wat nú moet gebeuren: wat heeft prioriteit, wat heeft haast.
Maar juist nu kan het helpend zijn om eens het tegenovergestelde te doen:
👉 maak een uitstellijst.
Een lijst met alles waarvan je eerlijk kunt zeggen:
— hier kom ik vóór de kerst gewoon niet meer aan toe
— dit is belangrijk, maar niet realistisch om er nu nog tussen te persen.
Schrijf het op.
Kijk ernaar.
En parkeer het vervolgens bewust. 🧠➡️🗂️
Dat geeft rust. Je hoeft het niet meer in je hoofd vast te houden, en het is vaak een stuk realistischer dan blijven rennen.
Op zo’n uitstellijst mag ook iets staan wat interessant of waardevol is.
Bijvoorbeeld: het downloaden van mijn gratis e-book over stappen richting meer werkgeluk 📘✨https://fredvandamme.nl/ en scrol dan helemaal naar beneden naar rechts onder om je aan te melden voor het gratis e-book.
Het loopt niet weg. En je pakt het op een moment dat het past — misschien juist ná de kerstdagen.
Voor nu wens ik je vooral:
— rust
— ruimte
— realisme
Succes en fijne kerst!