05/05/2020
🇳🇱Hoe zat het ook alweer? Heb je als werknemer nou wel of niet recht op een vrije dag op 5 mei, bevrijdingsdag?
Ik adviseer mijn klanten altijd om bevrijdingsdag als vrije dag aan te wijzen. Waarom? Omdat je hiermee een signaal van respect afgeeft:
- Respect voor iedereen die gestreden heeft of zijn leven heeft opgeofferd voor onze vrijheid
- Respect voor alle mensen die omgekomen zijn in de oorlog.
- Respect voor alle mensen die geleden hebben in en na deze oorlog.
We vieren dat we in vrijheid mogen leven, ook al is deze vrijheid in deze periode wat beperkt.
Ondanks dat bevrijdingsdag is aangewezen als nationale feestdag, is het aan cao-partijen overgelaten of de werknemers vrij hebben op 5 mei. Dus niet iedereen heeft 'zomaar' vrij op 5 mei.
2020 is een lustrumjaar – wat staat er in de cao?
In een aantal cao’s is afgesproken dat 5 mei alleen geldt als een betaalde vrije dag in lustrumjaren. Is er geen cao, dan is het aan de werkgever of de werknemers vrij zijn op 5 mei. Soms is dit recht opgenomen in de arbeidsovereenkomst of in een bedrijfsreglement.
Het is ook mogelijk dat de werkgever 5 mei als verplichte vrije dag aanwijst. Het aanwijzen van verplichte vrije dagen moet dan wel vooraf schriftelijk overeengekomen zijn met de werknemers.🇳🇱