Weg naar Succes

Weg naar Succes Weg naar Succes is het meest complete digitale platform voor werkzoekend Nederland. Met een gloednieuwe community, een forum, informatie en veel meer!

Bij Weg naar Succes vind je alles wat je nodig hebt als je op zoek bent naar een nieuwe baan, of actief bezig wilt zijn bent met je loopbaan. Op de website kun je informatie vinden over solliciteren, er is een gratis e-book, er zijn voorbeelden van sollicitatiebrieven en. Er is een gloednieuwe community, waarin werkzoekenden elkaar kunnen ontmoeten.

Wat heb jij nodig? Twee tips om daar achter te komen!
04/10/2023

Wat heb jij nodig? Twee tips om daar achter te komen!

Net terug van vakantie schrik ik nog meer dan anders van het mailtje van een nieuwe cliënt.Ze schrijft dat ze graag mijn...
05/09/2023

Net terug van vakantie schrik ik nog meer dan anders van het mailtje van een nieuwe cliënt.

Ze schrijft dat ze graag mijn hulp wil, omdat ze al jaren niet mer blij is met wat ze doet.

Al jaren....!

Het raakt me nu nog meer dan anders, omdat ik terugkomend van vakantie met zoveel plezier weer aan het werk ga. Ook bij mij is dat vroeger wel eens anders geweest. Sindsdien stel ik mezelf regelmatig de vraag 'ben ik nog wel gelukkig met wat ik doe?'. Er zijn momenten geweest dat ik die vraag met 'nee' beantwoordde, en dat is voor mij een signaal om verandering aan te brengen. Soms zijn dan kleinere dingen, soms grote stappen, maar altijd de moeite waard gebleken.

De beste en meest voor de hand liggende check is nog steeds deze; 'met hoeveel plezier of tegenzin ging ik na mijn vakantie aan het werk?'

Is er echt sprake van tegenzin of een gevoel van weerzin of spanning?

Neem dat signaal dan serieus. Dan is het tijd voor verandering.

Een goede eerste stap kan zijn een gesprek met je partner of vriendin, of, als je dat vertrouwt, met je leidinggevende of HR adviseur.

Werkgeluk draagt wezenlijk bij aan levensgeluk, en vice versa. En is dus echt de moeite waard.

14/08/2023
Hoeveel tijd breng jij door met op schermen te kijken? Je mobiel, je pc, je tablet....?Ongemerkt is dat bij de meeste me...
14/08/2023

Hoeveel tijd breng jij door met op schermen te kijken? Je mobiel, je pc, je tablet....?

Ongemerkt is dat bij de meeste mensen de afgelopen jaren substantieel toegenomen. Handig en leuk, maar er is een vraag die we ons allemaal zouden moeten stellen;

Al die schermtijd, te koste waarvan gaat dat....?

Iemand die het antwoord op die vraag op een pijnlijke manier heeft gevonden is bijvoorbeeld Rachida Abdellaoui, die op een gegeven moment eens checkte hoeveel tijd ze op haar telefoon bezig was en er toen achter kwam dat dat 8 (!) uur per dag was. Ze schrijft hierover op haar site thesmartphonedetox.com , en beschrijft hierbij tevens wat het haar heeft opgeleverd om het roer hierbij finaal om te gooien.Een boek dat nog op mijn lijstje staat voor de vakantie is het boek 'een jaar offline' van Bram van Montfoort.

Dit soort verhalen helpen om ook het eigen gedrag eens kritisch te beschouwen. We zijn er allemaal sluipenderwijs ingerold. Ingestonken, moet ik eigenlijk zeggen, want er is door ontwikkelaars hard gewerkt om al die kanalen zo in te richten dat ons brein voortdurend beloningssignalen ontvangt, en daardoor dus steeds maar meer meer meer wil.

Maar als we niet meer de in online valkuil stappen en vaker offline gaan, wat doen we dan met al die vrije tijd?

Een paar suggesties; een boek lezen, een echt gesprek voeren, spelen met je kinderen, luisteren naar de geluiden van de natuur, muziek luisteren of maken, dromen, nadenken, en niet te vergeten, uitrusten!

En dat uitrusten, dat is van onschatbare waarde. We denken namelijk wel dat we uitrusten en ontspannen als we bijvoorbeeld op de sociale media zitten, of ons sociale leven op onderhouden door allerlei appjes te versturen en beantwoorden, maar dat blijkt in werkelijkheid niet het geval te zijn. De online wereld vraagt veel van onze geest. Namelijk tijd, energie en aandacht.

En die drie zaken; tijd, energie en aandacht kun je maar een keer besteden.

De keus is dus eigenlijk simpel;

Ben je OFFLINE of ONLINE.

Mijn eigen schermtijd weet ik nog steeds te beperken. Na mijn eigen burn out en de vele cliënten die ik inmiddels heb begeleid, is dit iets dat ik zeer serieus neem. Ik bewaak mijn offline tijd, omdat die zo kostbaar is dat ik die niet wil inruilen voor leuke filmpjes, appjes, berichtjes, posts of wat dan ook, hoe leuk dan ook en hoe ogenschijnlijk belangrijk dan ook. Er is gewoon teveel moois en waardevols te doen in mijn offline tijd.

Dus dit was het weer voor vandaag, ik ga vanmiddag nog werken, en daarna pianospelen, een boek lezen en vrijwilligerswerk doen. En uitrusten, de leukste en nuttigste tijdsbesteding die ik kan bedenken. Dat levert namelijk uiteindelijk het meeste op!

08/08/2023

Vakantie, wat waren we er weer aan toe!

Vanmorgen las ik in de krant dat we vakantie tegenwoordig beschouwen als iets noodzakelijks, terwijl twee generaties geleden bijna niemand nog op vakantie ging.

Natuurlijk speelt de toegenomen welvaart een grote rol, we kunnen het ons permitteren om een paar weken per jaar vrij te nemen. Maar waarom beschouwen we het als een noodzaak?

Ik geloof dat dat komt omdat onze welvaart ook een prijs heeft. We zijn in materialistisch opzicht welvarender geworden, maar dat gaat ten koste van immateriele zaken. Zoals tijd.

Hoeveel tijd hebben we en nemen we (nog) voor onze andere behoeftes? Zoals tijd voor elkaar, tijd voor onszelf, om te mijmeren, dromen, plannen te maken, over zaken na te denken, of simpelweg te genieten van het hier en nu?

Daarom neem ik iedere vakantie een immaterieel souvenir mee van vakantie. Ik vind het een uitdaging om iedere keer even stil te staan bij waar ik deze vakantie zo van heb genoten. En te bekijken wat en hoe ik iets hiervan kan behouden en integreren in mijn dagelijks leven. Als een soort souvenir dus, iets om mee naar huis te nemen en ook thuis nog van te genieten.

Het souvenir dat ik al vaker van vakanties heb meegenomen maar o zo lastig is om vast te houden, is om regelmatig niks te doen. Dus ook geen boek of social media, maar gewoon met een kop koffie of glas wijn op de bank of het terras.

Na iedere vakantie lukt dat een tijdje, maar dan versloft het weer. Ik blijf het echter steeds weer oppakken, omdat ik heilig geloof in de kracht van nietsdoen. Ik heb mijn vakantie nog in het verschiet, maar ik verheug me nu al op mijn rustige twee weken op het platteland in Frankrijk. Lekker niets doen, en dat neem ik mee naar huis als souvenir. Om daar vervolgens zo lang mogelijk van te genieten. Minstens tot mijn volgende vakantie...:).

En jij? Welk immaterieel souvenir neem jij mee van vakantie?

OPROEP:Laten we ons deze zomer eens gaan vervelen!Waarom?Omdat we door niets te doen op ons creatiefst en productiefst z...
26/07/2023

OPROEP:

Laten we ons deze zomer eens gaan vervelen!

Waarom?

Omdat we door niets te doen op ons creatiefst en productiefst zijn.

Een paar cijfers (uit onderzoek uit 2017, dus waarschijnlijk liggen de huidige cijfers nog hoger);
* 10 jaar geleden verlegden we om de 3 minuten onze aandacht naar iets anders. Nu is dat om de 45 seconden.
* We checken gemiddeld 74 keer per dag onze email
* Als we op onze computer werken schakelen we 566 keer per dag tussen taken.
Dat lijkt behoorlijk op een verslaving toch?

Stel dat we dit zouden kunnen veranderen, dat we eens vaker niets zouden kunnen doen.

Wat zou dat ons veel kunnen opleveren......!

Dus heb je zelf levensvragen of zou je wat willen doen aan de vele problemen die we met elkaar vandaag de dag het hoofd moeten bieden...
...zorg er dan voor dat je op je productiefst en creatiefst bent. Met andere woorden; leg je telefoon, tablet of laptop weg en ga je vervelen.

Wie weet wat het oplevert!

En voor wie hier nog meer over wil weten, én voor wie het geduld kan opbrengen om 16 minuten en 4 seconden lang (!) zijn aandacht op één onderwerp tegelijk te focussen, zet ik hieronder de link naar deze naar mijn mening zeer inspirerende TED talk.

Do you sometimes have your most creative ideas while folding laundry, washing dishes or doing nothing in particular? It's because when your body goes on autopilot, your brain gets busy forming new neural connections that connect ideas and solve problems. Learn to love being bored as Manoush Zomorodi...

Op deze maandagochtend gooi ik er maar eens een vraag in;"Wat maakt jou gelukkig?"We hebben het niet zo graag over geluk...
24/07/2023

Op deze maandagochtend gooi ik er maar eens een vraag in;

"Wat maakt jou gelukkig?"

We hebben het niet zo graag over geluk, dat is zo'n groot woord. We doen wat we moeten doen, maken afspraken, pakken onze spullen en maken ons brood klaar, stappen in de file of starten thuis onze laptop op. We plannen onze vrije tijd en regelen de vakantie, gaan naar de sportschool, wieden het onkruid en doen de was.

Maar tijd nemen om na te denken of we gelukkig zijn? Dat ons werk of leven misschien een frisse bezem nodig heeft? Of dat het tijd wordt om nieuwe dingen op te pakken of juist oude overboord te kieperen? Geluk is niet alleen iets wat je overkomt. Een goed, gevuld, waardevol leven kunnen we voor een groot gedeelte ook zelf vormen.

En toch hollen we maar al te vaak door op het pad dat we ooit zijn ingeslagen.

In mijn praktijk nodig ik mensen uit om even te stoppen met hollen, maar om juist stil te staan en zich af te vragen wat ze nodig hebben om gelukkig te zijn. Ik noem dat "de vraag onder de vraag". Mensen komen bij mij met verschillende, vaak werkgerelateerde, vragen, maar uiteindelijk gaat het om wat er nodig is om een beetje gelukkiger te worden. In werk, of elders in het leven.

En die vraag onder de vraag is een geweldige vraag. Wat maakt jou gelukkig?

"Weten wat je gelukkig maakt is een belangrijke basis voor je handelen en het maken van keuzes."

Ik wens je een mooie, waardevolle en gelukkige week!

Ongeduldig? Vier tips om je geduld te oefenen.
20/06/2023

Ongeduldig? Vier tips om je geduld te oefenen.

Ik kwam een oud onderzoek tegen van Monsterboard naar de 'Sunday Night Blues', over slapeloze zondagnachten.De verklarin...
19/06/2023

Ik kwam een oud onderzoek tegen van Monsterboard naar de 'Sunday Night Blues', over slapeloze zondagnachten.

De verklaring voor de slapelozen nachten van de respondenten was het hebben van zorgen en stress over de komende werkweek.

Ik kan me voorstellen dat dit, gelet op andere meer recente onderzoeken over stress en werktevredenheid en de huidige burnout percentages, nog steeds speelt. En ook een aantal van mijn eigen cliënten geven aan hier last van te hebben.

Mijn boodschap op deze maandagochtend is simpel: LEG JE ER NIET BIJ NEER!

Op maandagmorgen weer met plezier naar je werk gaan is geen onhaalbare wens. Stress en zorgen geen zaken die je maar moet accepteren!

Gun je zelf een baan waarbij je gewoon weer goed slaapt op zondagnacht en waar de maandagochtend je weer energie en nieuwe zin geeft.

En ok, ik weet dat jezelf dat gunnen geen oplossing is maar een begin.

Maar beweging begint altijd met de eerste stap.

ps. ( en ik kan het niet laten om ook nog deze tip te delen, voor iedereen die wel een leuke baan heeft maar toch slecht slaapt van zondag op maandag; waarschijnlijk heb je je slaapritme verstoord door zaterdag laat naar bed te gaan en zondag uit te slapen. Dat heeft een aantal fysiologische gevolgen waardoor je zondagavond niet in slaap komt of onrustiger slaapt. De oplossing is om op zondag op de gewone (doordeweekse) tijd op te staan, ook als je daardoor een korte nacht hebt. En anders gewoon accepteren, dan slaap je een volgende nacht waarschijnlijk wat dieper en ben je daarna weer voldoende uitgerust)

De persoon die u probeert te bereiken is langere tijd afwezig. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met...".Een b...
06/06/2023

De persoon die u probeert te bereiken is langere tijd afwezig. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met...".

Een bericht dat me altijd weer doet schrikken. "Te laat'', denk ik dan. "Wat jammer".

Zelf was ik er ook ooit te laat bij, en kostte het me veel tijd, energie en doorzettingsvermogen om uit die burn out te komen.

Sindsdien ben ik veel alerter, op mijn eigen signalen, maar ook bij mijn klanten. Je komt er altijd wel weer uit, maar het is zo zonde. als je het ook had kunnen voorkomen.

Dus pas goed op jezelf, op je collega's, en als je manager bent, op je medewerker. En maak je je zorgen, spreek dat dan uit, en wees ook eerlijk en duidelijk over de signalen die je opvangt.

Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt ook voor een burnout!

Meer info over signalen vind je in mijn video https://lnkd.in/epX5QzNg

Gisteravond woonde ik een erg interessante presentatie bij. Goed opgebouwd en inhoudelijk sterk. Nu lijkt iets soms heel...
31/05/2023

Gisteravond woonde ik een erg interessante presentatie bij. Goed opgebouwd en inhoudelijk sterk. Nu lijkt iets soms heel makkelijk, maar ik besefte dat hier veel werk aan vooraf was gegaan. Een groepje mensen had hier tijd, energie en misschien wel liefde aan besteed.

Dus gaf ik een compliment. Logisch toch?

Toch niet.
Na afloop van de bijeenkomst, die, ook weer dank zij al dat voorwerk, positief en constructief was verlopen, werd ik door een van de mensen aangesproken. "Wat leuk dat je ons een compliment gaf. Dat gebeurt niet vaak."

Tja.....
Het blijft lastig. Zijn we te bescheiden? Nemen we te veel voor lief? Focussen we ons te veel op wat er níet goed gaat?

Voel jij je niet aangesproken omdat jij een van de mensen bent die wel complimenten geven? Chapeau! En dat is dan weer Frans voor 'ik neem mijn hoed voor je af', oftewel, mijn compliment!

Adres

Groenekanseweg 246J
Groenekan
3737AL

Openingstijden

Maandag 09:00 - 17:30
Dinsdag 09:00 - 17:30
Woensdag 09:00 - 17:30
Donderdag 09:00 - 17:30
Vrijdag 09:00 - 17:30

Telefoon

06-46244662

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Weg naar Succes nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Weg naar Succes:

Delen