14/08/2023
Hoeveel tijd breng jij door met op schermen te kijken? Je mobiel, je pc, je tablet....?
Ongemerkt is dat bij de meeste mensen de afgelopen jaren substantieel toegenomen. Handig en leuk, maar er is een vraag die we ons allemaal zouden moeten stellen;
Al die schermtijd, te koste waarvan gaat dat....?
Iemand die het antwoord op die vraag op een pijnlijke manier heeft gevonden is bijvoorbeeld Rachida Abdellaoui, die op een gegeven moment eens checkte hoeveel tijd ze op haar telefoon bezig was en er toen achter kwam dat dat 8 (!) uur per dag was. Ze schrijft hierover op haar site thesmartphonedetox.com , en beschrijft hierbij tevens wat het haar heeft opgeleverd om het roer hierbij finaal om te gooien.Een boek dat nog op mijn lijstje staat voor de vakantie is het boek 'een jaar offline' van Bram van Montfoort.
Dit soort verhalen helpen om ook het eigen gedrag eens kritisch te beschouwen. We zijn er allemaal sluipenderwijs ingerold. Ingestonken, moet ik eigenlijk zeggen, want er is door ontwikkelaars hard gewerkt om al die kanalen zo in te richten dat ons brein voortdurend beloningssignalen ontvangt, en daardoor dus steeds maar meer meer meer wil.
Maar als we niet meer de in online valkuil stappen en vaker offline gaan, wat doen we dan met al die vrije tijd?
Een paar suggesties; een boek lezen, een echt gesprek voeren, spelen met je kinderen, luisteren naar de geluiden van de natuur, muziek luisteren of maken, dromen, nadenken, en niet te vergeten, uitrusten!
En dat uitrusten, dat is van onschatbare waarde. We denken namelijk wel dat we uitrusten en ontspannen als we bijvoorbeeld op de sociale media zitten, of ons sociale leven op onderhouden door allerlei appjes te versturen en beantwoorden, maar dat blijkt in werkelijkheid niet het geval te zijn. De online wereld vraagt veel van onze geest. Namelijk tijd, energie en aandacht.
En die drie zaken; tijd, energie en aandacht kun je maar een keer besteden.
De keus is dus eigenlijk simpel;
Ben je OFFLINE of ONLINE.
Mijn eigen schermtijd weet ik nog steeds te beperken. Na mijn eigen burn out en de vele cliënten die ik inmiddels heb begeleid, is dit iets dat ik zeer serieus neem. Ik bewaak mijn offline tijd, omdat die zo kostbaar is dat ik die niet wil inruilen voor leuke filmpjes, appjes, berichtjes, posts of wat dan ook, hoe leuk dan ook en hoe ogenschijnlijk belangrijk dan ook. Er is gewoon teveel moois en waardevols te doen in mijn offline tijd.
Dus dit was het weer voor vandaag, ik ga vanmiddag nog werken, en daarna pianospelen, een boek lezen en vrijwilligerswerk doen. En uitrusten, de leukste en nuttigste tijdsbesteding die ik kan bedenken. Dat levert namelijk uiteindelijk het meeste op!