CHCommunicatie

CHCommunicatie Workshops, trainingen, cursussen, presentaties over anders of beter communiceren. Voor particulieren, instellingen en bedrijven. Individueel of in groepen

24/10/2025

Uit een peiling van het Opiniehuis, in samenwerking met de Kanttekening, blijkt dat slechts de helft van de biculturele Nederlanders wil gaan stemmen. Directeur Aziz el Kaddouri legt uit waarom die stembereidheid zo laag is, en wat dat betekent. Onder biculturele Nederlanders blijft de bereidheid om...

24/10/2025

Armoede kent vele vormen en vele gezichten.
Afgelopen zondag sprak ik in Den Haag en Zoetermeer over verborgen armoede. De oproepen in de bijbel om om te zien naar de naaste, bracht mij daar. Zonder voor te kauwen wat je zou kunnen doen voor een ander. Ik ben van mening dat mensen die echt goed om zich heen kijken en luisteren, creatief genoeg zijn.

Afgelopen dinsdagavond in de live uitzending van Challenge in Faith sprak ik er verder over en herinnerde mensen aan dat we over enkele dagen naar de stembus gaan. Ons geloof in Jezus en een God die niets liever wil dan dat wij mensen naar elkaar omzien en voor elkaar zorgen, stopt niet op zondagavond en komt niet plotseling op de zaterdagavond weer opzetten. Nee, je gelooft Gods Woord of niet. En wanneer je een volgeling van Jezus bent, ben je dat altijd en overal. Ook op de werkvloer op woensdagmiddag wanneer je collega het bloed onder je nagels probeert te halen. Ook op het schoolplein en dus ook in het stemhokje op 29 oktober.
Ik breng geen stemadvies uit. Ik herinner mensen hopelijk alleen aan de woorden uit Jakobus 2. Doe ermee wat je wilt.

Kruidvat heef op een moment een actie die mij in het hart raakt. Zij vragen aandacht voor verzorgingsarmoede. Ik vraag me al jaren af waarom bepaalde producten zo duur zijn (uiteraard weet ik dat aandeelhouders nooit te kort mogen komen ๐Ÿ™„ ) De beelden van een jonge dame tijdens de gymles die zich kapot schaamt voor het doorlekken. De beelden van mensen die zich schamen voor het niet kunnen gebruiken van deodorant. De verhalen van de mensen voor wie shampoo een grote luxe is. Wanneer we om ons heen kijken, zien we de mensen die hier getoond worden. Ik vind Kruidvat top voor deze actie en hoop dat veel mensen een steentje bijdragen op een manier die bij hun portemonnee past. Maar vooral hoop ik dat de uitslagen van de verkiezingen anders uitpakken dan de laatste keer.

De dienst in Den Haag is helaas niet online te zien. Challenge in Faith is te zien op YouTube. De aflevering van afgelopen dinsdag is daar te zien. Laat je inspireren

23/08/2025
22/08/2025

Geluid aan

De laatste tijd wordt me weer gevraagd of mijn beroepskeuze een roeping is of iets anders. Nu heb ik daar in een podcast...
11/07/2025

De laatste tijd wordt me weer gevraagd of mijn beroepskeuze een roeping is of iets anders. Nu heb ik daar in een podcastaflevering al eens uitgebreid antwoord op gegeven maar door de vragen van de laatste tijd, komen er steeds meer vroege herinneringen naar boven.
Zo herinner ik me dat ik als kind en tiener met name de gelijkenissen die Jezus vertelt in de evangeliรซn bijzonder mooi en boeiend vond. Ik vond ook de reacties van Zijn toehoorders bijster interessant. Dat onbegrip.. hoe dan?

Als student communicatie en marketing, leerde ik over storytelling. Ik leerde dat ik er aanleg voor had maar vooral ook dat het niet aan iedereen besteed is.
Voor interculturele communicatie heb je kennelijk de gave van de Geest nodig want man, man, man... wat vonden mijn studiegenoten het lastig. En ik had de grootste lol want ik herkende heel veel en begreep nog meer.

Opgroeien als bi-cultureel persoon in deze witte wereld is doodvermoeiend maar wanneer je je weg vindt of hebt gevonden, komt het goed. Dan kom je nog steeds mensen tegen die niets snappen van storytelling en gelijkenissen, maar dan kun je er begrip voor opbrengen. Althans...

Mijn storytelling skills gebruik ik als predikant en pastora. Weten dat je niet je boodschap maar de manier van het overbrengen aanpast. En vaak ook de taal aanpast. Maar dat is ook afhankelijk van je doel. Kortom... communicatie is een vak en predikant zijn is een roeping. Wat is een communicerende predikant dan?

Nu is het nog een onbekend begrip voor heel veel Nederlanders en voor wie het een bekend begrip is, is het nog niet alti...
01/07/2025

Nu is het nog een onbekend begrip voor heel veel Nederlanders en voor wie het een bekend begrip is, is het nog niet altijd een geaccepteerd begrip.
Keti Koti, de dag waarop de Nederlanders met een Surinaamse achtergrond of origine vieren dat er in 1863 eindelijk een tekst op papier stond dat zei dat onze voorouders vrij waren van slavenarbeid. Maar net zoals de politiek nu mensen voor de gek houdt, deed de politiek dat toen ook want de tot slaaf gemaakte mensen moesten nog wel 10 jaar langer doorwerken onder dezelfde omstandigheden als de 400 jaar daarvoor.

Deze geschiedenis vinden we niet terug in de boeken in ons onderwijs systeem en dat is mede de oorzaak van dat er vandaag de dag nog mensen zijn die bij posts als deze de meest belachelijke opmerkingen plaatsen die bewijzen dat men een gebrek aan kennis heeft. Ze zitten zelfs in ons demissionaire kabinet die koste wat kost mensen vandaag belemmert om Keti Koti te vieren/gedenken.

De afgelopen weken heb ik gesprekken gevoerd en bijgewoond, theaterstuk gezien, artikelen en een boek gelezen die allen te maken hebben met Keti Koti. Niet te vergeten de kerkdiensten want de kerken houden zich ook meer bezig met hun rol in de geschiedenis betreffende dit deel.

Nu worden allerlei activiteiten rondom deze belangrijke dag gepropt in de paar dagen rondom 1 juli. Dat mag wat mij betreft anders. Een jaar heeft 365 dagen. Genoeg tijd om aandacht te schenken aan dit deel van de Nederlandse geschiedenis. Net zoals we 9 maanden de tijd nemen om te onderwijzen en praten over een tijdsbestek tussen 1940 - 1945, kunnen we even zoveel tijd investeren in het onderwijzen over een tijdsbestek van 400 jaar waarvan de gevolgen nog net zo, als niet meer, zichtbaar zijn in de huidige tijd. En laat 1 juli een nationale vrije dag zijn. Ruim 400 jaar slavenarbeid...

#1873

21/06/2025

Misschien ligt het aan mij maar Chatgpt en ik verstaan elkaar niet zo goed.
Ik deel mijn convo met AI en laat het aan jullie om er iets van te vinden want ik ben de weg kwijt.

Ik had deze post willen gebruiken ter ere van de 750e verjaardag van de stad Amsterdam en de op handen zijnde NAVO top komende week in Noordwijk die een deel van Zuid-Holland gegijzeld houd door de komst van een 249 jarige natie (de vertegenwoordiger ervan bedoel ik natuurlijk). Om in beeld te brengen hoe absurd de wereld is dat men zich laat dicteren en bedreigen door een peuter...

Het doet me wel denken aan mijn lezing van vorige week waarin ik onder andere vertel dat er iemand (meervoud) is die de stem en het geweten van sociale media/AI bepaald en daarin worden keuzes gemaakt die niet neutraal zijn, ongeacht wat men denkt. Ook AI kent kleur, en heeft voorkeuren, net als de maker.

12/06/2025

Prijs God voor volle agenda's!
Wanneer je gebed wordt verhoord, en je agenda er professioneel uitziet, moet je dankbaar zijn en het uitschreeuwen van blijdschap.
๐Ÿ…ณ๐Ÿ…ฐ๐Ÿ…ฝ๐Ÿ…บ ๐Ÿ†„ ๐Ÿ…น๐Ÿ…ด๐Ÿ†‰๐Ÿ†„๐Ÿ†‚!

Deze week een paar deadlines, veel lees en schrijfwerk, bijbelstudie en social media bijwerken. Ik kan niet te lang stil blijven natuurlijk.

Zondagmiddag ben ik co-referent en mag ik reageren op de lezing van Saskia Pieterse en Janneke Stegeman in het . Daarop voorbereiden is heel erg leuk om te doen. Ik kijk er naar uit. Als je daarbij wilt zijn moet je even kijken op de website van het museum voor de juiste info. https://www.catharijneconvent.nl/activiteiten

11/09/2024

Op TikTok is de generatie bashing trend alweer bijna voorbij maar dit soort filmpjes maken dat bijna jammer ๐Ÿคฃ fantastische marketing! Zo flauw dat het grappig is als je bekend bent met de lingo

24/07/2024

Ik lijk er maar niet onderuit te komen: praten over diversiteit en inclusie. Alsof er geen andere thema's zijn.
Als communicatie adviseur kwam ik in dit gebeid terecht omdat er niemand anders leek te zijn die zich ermee bezighield in 2009 (ja zo een tijd al) dus sprong ik maar in die niche. Met de verwachting dat iedereen op mij en mijn expertise zat te wachten. Niet dus..
Het is prima als je een onderzoek komt doen, een presentatie geeft, een lezing houdt maar zodra mensen echt iets moeten DOEN om verandering te weeg te brengen, is men niet thuis. Dat gaat te ver!
Kennis: Ja!
Houding: mwa...
Gedrag: Nee!

Nu als prediker ben ik niet van het thema af want ook in de kerk is diversiteit en inclusie een thema. Wat niet gek is natuurlijk want christenen zijn gewoon mensen... Die geloven. Het zijn geen andere wezens die daarom helemaal apart staan van de maatschappij. Op welke manier ze wel anders zijn, doet niet ter zake voor deze post. Het gaat erom dat ik in navolging van apostel Paulus meer dan menig van mijn collega's praat over dit thema. Het is mijn taak en misschien roeping om te praten over dingen die het alledaagse leven betreffen maar waar te weinig over gesproken wordt binnen de kerk (in de ruimste zin van het woord) met als doel mensen op te bouwen, te bemoedigen en vooruit te brengen.

Daarom is Challenge In Faith geboren, mijn online Ministry waarvoor ik steeds vaker offline mag langskomen in diverse kerk denominaties. Afgelopen zondag in een PKN gemeente, aanstaande zondag in een evangelische gemeente en volgende week in mijn eigen gemeente als vervanging van onze vaste predikant.

Het fijne van prediker zijn is dat ik het niet zelf hoef te verzinnen. Ik vertel gewoon wat Paulus en Jezus voor mij al gezegd hebben en gebruik hedendaagse voorbeelden voor die delen die uitleg nodig hebben zodat de huidige (s)aints het ook kunnen begrijpen.

Zo, ik ben terug van weggeweest. Heerlijke vakantie gehad en heb de zon en warmte mee terug genomen voor ons. Ik wil gee...
20/07/2024

Zo, ik ben terug van weggeweest. Heerlijke vakantie gehad en heb de zon en warmte mee terug genomen voor ons. Ik wil geen geklaag en gezucht of gejammer of gepffff horen of lezen wegens de warmte want vorige week was iedereen nog aan t huilen over de winter en de regen die 11,5 maanden geduurd heeft. Geniet van deze dagen ๐Ÿ˜Ž

Adres

Nieuwkoop

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer CHCommunicatie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar CHCommunicatie:

Delen