01/07/2025
Nu is het nog een onbekend begrip voor heel veel Nederlanders en voor wie het een bekend begrip is, is het nog niet altijd een geaccepteerd begrip.
Keti Koti, de dag waarop de Nederlanders met een Surinaamse achtergrond of origine vieren dat er in 1863 eindelijk een tekst op papier stond dat zei dat onze voorouders vrij waren van slavenarbeid. Maar net zoals de politiek nu mensen voor de gek houdt, deed de politiek dat toen ook want de tot slaaf gemaakte mensen moesten nog wel 10 jaar langer doorwerken onder dezelfde omstandigheden als de 400 jaar daarvoor.
Deze geschiedenis vinden we niet terug in de boeken in ons onderwijs systeem en dat is mede de oorzaak van dat er vandaag de dag nog mensen zijn die bij posts als deze de meest belachelijke opmerkingen plaatsen die bewijzen dat men een gebrek aan kennis heeft. Ze zitten zelfs in ons demissionaire kabinet die koste wat kost mensen vandaag belemmert om Keti Koti te vieren/gedenken.
De afgelopen weken heb ik gesprekken gevoerd en bijgewoond, theaterstuk gezien, artikelen en een boek gelezen die allen te maken hebben met Keti Koti. Niet te vergeten de kerkdiensten want de kerken houden zich ook meer bezig met hun rol in de geschiedenis betreffende dit deel.
Nu worden allerlei activiteiten rondom deze belangrijke dag gepropt in de paar dagen rondom 1 juli. Dat mag wat mij betreft anders. Een jaar heeft 365 dagen. Genoeg tijd om aandacht te schenken aan dit deel van de Nederlandse geschiedenis. Net zoals we 9 maanden de tijd nemen om te onderwijzen en praten over een tijdsbestek tussen 1940 - 1945, kunnen we even zoveel tijd investeren in het onderwijzen over een tijdsbestek van 400 jaar waarvan de gevolgen nog net zo, als niet meer, zichtbaar zijn in de huidige tijd. En laat 1 juli een nationale vrije dag zijn. Ruim 400 jaar slavenarbeid...
#1873