Hospitality consultant

Hospitality consultant Hospitality Partner | Van ‘prima’ naar een 9+ beleving | Front Office Training & Mystery Visits | Horeca & Leisure | Het Gast€ffect Meer weten?

Ik ben Aurelia Blom, jouw persoonlijke hospitality consultant. Met meer dan 25 jaar ervaring in de horeca en een passie voor gastvrijheid, help ik dienstverlenende ondernemers om uitstekende gastervaringen te leveren en hun potentieel te maximaliseren. Ik bied een scala aan diensten die speciaal zijn ontworpen om ondernemers te ondersteunen. Van een mystery guest bezoek en een gratis online master

class over de 4 fases van de gastreis tot een 3 maanden traject waarin we intensief samenwerken, zorg ik ervoor dat ondernemers de juiste tools en inzichten hebben om hun klanten te verrassen en tevreden te stellen. Wat mijn diensten echt uniek maakt, is mijn persoonlijke aandacht en pure interesse in de klant. Ik begrijp de uitdagingen waar drukbezette ondernemers mee te maken hebben en help hen met kleine aanpassingen de gastvrijheid in hun onderneming te verbeteren. Met mijn begeleiding kun je een kortere to-do lijst hebben en toch gastvrij blijven naar je klanten toe. Mijn missie is om ondernemers te helpen groeien door hun klantgerichtheid te versterken. Door met mij samen te werken, kun je je concentreren op je kernactiviteiten, wetende dat je ondersteund wordt door een deskundige op het gebied van gastervaring. Met mijn achtergrond in horecamanagement en eventmanagement, en mijn certificering op het gebied van gastvrijheid, kun je erop vertrouwen dat ik de kennis en ervaring heb om resultaten te leveren. Mijn persoonlijke aanpak en toewijding aan klantenservice maken mij een betrouwbare partner voor ondernemers die streven naar succes. Neem gerust contact met me op!
06-21 26 06 03

Cava, afbakbroodjes en een huis dat eruitzag als een Pinterestbord!We hadden vorig weekend het Wow-effect. Direct. Maar ...
15/06/2026

Cava, afbakbroodjes en een huis dat eruitzag als een Pinterestbord!

We hadden vorig weekend het Wow-effect. Direct.

Maar na twee nachten te zijn verbleven in het huis hoorde ik het gesprek aan tussen mijn huisgenoten:

“Het is een prachtig huisje”
“Ja, maar je ziet dat het door een amateur gemaakt is”
“Het huisje is opzich prima”
“Ja, niks mis mee. Het is alleen totaal niet praktisch ingericht”
“Jammer van de afwerking”
“Ligt ook wel langs een hele drukke weg”
“Je bent wel zo in het bos... ook niet een echt mooi wandelstuk”
“Centrum is een half uur lopen, ook niet handig.”
“Nee, het is een prima huisje.”

Toen werd het eens tijd om mijn vraag te stellen: “Zou je hier nog eens terugkomen?”

Twijfelachtig antwoord. “Ja... nou... nee... met mijn vriendinnengroep zou ik hier niet naar toe gaan. Voor een familie is dit wel prima. Het waren ook maar 2 nachten he.”

Geen slechte review. Geen boze gast. Gewoon stille twijfel.

De eigenaar heeft prachtige reviews. Hij heeft waarschijnlijk geen idee dat dit gesprek plaatsvond.
Want goede reviews beschermen je niet tegen stille afhakers.

Ik blijf me afvragen of de eigenaar deze stille twijfel had kunnen voorkomen? Deels misschien.
Hij verkoopt een droom maar levert een ‘prima’.
Eerlijk zijn over wat je bent is ook gastvrijheid.

Herken jij dit bij jouw locatie?

Het wordt weer tijd om NIVEA te gaan smeren mensen! ☀️Met dit lekkere warme weer zijn de lontjes schijnbaar wat korter e...
22/05/2026

Het wordt weer tijd om NIVEA te gaan smeren mensen! ☀️

Met dit lekkere warme weer zijn de lontjes schijnbaar wat korter en is het geduld weer ver te zoeken…

Bij aankomst vraag ik vriendelijk of we met z’n tweeën hier een kop koffie mogen drinken. We zitten nog niet: “twee cappuccino dames?” Uhm… mogen we heel even kijken wat jullie nog meer hebben?

Kwestie van: Niet Invullen Voor Een Ander!

Ik snap dat het druk is en warm. Maar juist dan maakt het verschil wie er wél aanwezig blijft.

De automatische piloot die aangaat zodra het vol zit en de zon schijnt: daar verlies je gasten mee. En omzet.

Een gast die even de kaart wil zien, is geen lastige gast. Dat is een kans.

Herkenbaar? Dan wordt het tijd voor een eerlijk gesprek.

Als processen soepel verlopen, zal de gastvrijheid wel top zijn… Maar zo werkt het helaas niet:▪️ Service is de handelin...
18/05/2026

Als processen soepel verlopen, zal de gastvrijheid wel top zijn…

Maar zo werkt het helaas niet:
▪️ Service is de handeling die je uitvoert. Het is het afvinken van de checklijst. De reservist klopt, de sleutelkaart wordt overhandigd en de check-in is binnen 2 minuten afgerond.
▪️ gastvrijheid is hoe je de gast laat voelen. Het is het oogcontact, het opkijken vanachter die computer en die echte klik aan de balie.

Als@de incheck rij tot buiten staat, zie ik het op de vloer vaak gebeuren: teams vallen onbewust terug op puur service verlenen. De automatische piloot gaat aan of ze verstoppen zich achter de computer. Zonde, want daar is juist waar de beleving voor de gast begint.

Verleent jou Front Office team op dit moment service, of zijn ze echt gastvrij?

“Hebben mensen écht nog gastvrijheidstraining nodig? Dat is toch gewoon iets met normen en waarden?”Die vraag kreeg ik g...
12/05/2026

“Hebben mensen écht nog gastvrijheidstraining nodig? Dat is toch gewoon iets met normen en waarden?”

Die vraag kreeg ik gisteren vol verbazing terug toen ik vertelde wat ik doe.

Nog geen vijf minuten later zei diezelfde persoon: “Het lijkt me heerlijk werk. De hele dag mensen begroeten en vragen: ‘Heeft u gereserveerd?’”

En precies daar gaat het mis! (En stiekem denk ik dan, je kunt zelf ook een training gebruiken 😅)

Gastvrijheid is geen administratieve afhandeling!!

Het is geen ondervraging… Het is een gevoel… Als je je gasten welkom heet met een gesloten, zakelijke vraag, sta je met 1-0 achter.

Wil je van een ‘prima’ beleving naar een terugkerende gast? Probeer dan eens deze 4 kleine dingen:

▪️Geef een compliment
Gasten doen moeite om naar jou toe te reizen. Ze hebben hun best gedaan op hun outfit of trotseren de regen. Zie ze. Benoem die mooie schoenen of die positieve energie.

▪️Verander je welkom
Stop met: “Heeft u gereserveerd?”
Zeg: “Wat leuk dat u er bent, welkom!”, praat over het weer of over de mooie kleren 🤷‍♀️
Geloof me: de gast vertelt je daarna direct zelf wel of er een reservering staat. De toon is dan alleen compleet anders gezet.

▪️Stel de juiste vervolgvraag
Vraag niet of het de eerste keer is.
Vraag: “Wanneer was de laatste keer dat u ons een bezoek heeft gebracht?”
Is het antwoord ‘nooit’? Dan is dat jouw kans om ze extra te verrassen.

▪️Nodig ze opnieuw uit
Gasten komen vaak niet terug omdat ze simpelweg niet gevraagd worden…. Lees dat nog een keer.
Geef bij het afscheid je kaartje mee of een persoonlijke attentie voor een volgend bezoek. Maak van het afscheid het begin van de volgende keer.

Moraal van het verhaal?
Hospitality is een relatie-business. Waarom wordt er dan vaak een administratieve afhandeling van gemaakt?

Een 9+ beleving zit niet in je systeem, maar in je aandacht.

Of denk jij daar anders over?

Wist je dat de receptioniste een vakantiebeleving kan maken of stilletjes breken?Veel gasten vormen hun mening over het ...
01/05/2026

Wist je dat de receptioniste een vakantiebeleving kan maken of stilletjes breken?

Veel gasten vormen hun mening over het hotel/ park nog voordat ze hun koffers hebben uitgepakt. Eén kille begroeting na een lange reis, een ongeïnteresseerd antwoord op een vraag, of een gehaaste blik, en het vakantiegevoel is direct beschadigd.

De receptie is niet alleen een plek voor de sleuteloverdracht. Het is de plek waar de voorpret overgaat in een onvergetelijke ervaring.

Train je receptieteam om:

Gasten te verwelkomen met een glimlach, met geduld en warmte te communiceren, (ook tijdens de drukke wisseldagen.) rust uit te stralen wanneer het park volstroomt en elke vakantieganger het gevoel te geven dat zij de belangrijkste gast van de dag zijn.

Want gasten vergeten na een tijdje misschien de inrichting van het huisje, maar ze vergeten nooit het warme welkom waardoor hun vakantie direct goed begon.

Je wilt niet weten hoe makkelijk het is om gastvrij te zijn! Je moet het alleen even willen proberen. 🛎️
13/04/2026

Je wilt niet weten hoe makkelijk het is om gastvrij te zijn! Je moet het alleen even willen proberen. 🛎️

“Vraag even aan de baas…” (alsof die wel ‘ja’ gaat zeggen 🙄)Hoe vaak krijgen jouw medewerkers dit te horen van een gast?...
09/04/2026

“Vraag even aan de baas…” (alsof die wel ‘ja’ gaat zeggen 🙄)

Hoe vaak krijgen jouw medewerkers dit te horen van een gast?

Gasten denken vaak dat ze een ‘ja’ krijgen als ze de eigenaar persoonlijk kennen. En hoewel jij je team waarschijnlijk precies hebt uitgelegd wat de regels zijn, blijft het een ongemakkelijk moment.

Het is namelijk ontzettend vervelend voor je medewerker. Het geeft ze het gevoel dat ze zelf niets te zeggen hebben en dat hun woord minder waard is dan dat van de baas. Dat is precies het punt waarop het zelfvertrouwen op de vloer verdwijnt.

Met een gastgerichte training zorg je ervoor dat je medewerkers sterk in hun schoenen staan. Maar dat werkt pas echt als jij ze de ruimte en het vertrouwen geeft om het ook zelf op te lossen. Gastvrijheid werkt het beste als het team weet dat jij achter hun beslissingen staat.

Wil jij een team dat met zelfverzekerdheid de vloer op gaat, ook als er ‘vrienden van de baas’ aan tafel zitten?
Sta je open voor een spiegel?

Ik kom niet praten over ingewikkelde theorieën. Ik kijk mee op de vloer, doe een korte scan en geef je direct praktische handvatten waar je team (en jij) morgen al wat aan hebben.

Stuur me een bericht voor een eerlijke check van jouw zaak.

“Sorry, dat ligt aan het systeem.”Het is de makkelijkste zin om uit te spreken als er iets misgaat. Het systeem is de sc...
30/03/2026

“Sorry, dat ligt aan het systeem.”

Het is de makkelijkste zin om uit te spreken als er iets misgaat. Het systeem is de schuldige, de computer zegt nee, en jij staat met lege handen.

Maar weet je wat de gast hoort?
“Ik heb geen zin om dit voor je uit te zoeken.”

Het systeem is een tool, geen collega. De gast komt voor jou, niet voor je software. Als jij je achter een foutmelding verschuilt, geef je je eigen kracht als gastheer of gastvrouw weg. Jij bent de mens, jij kunt het wél oppakken.

Daarom is Gouden Regel 4: Verantwoordelijkheid.
Op de poster staat de afspraak die het verschil maakt: Wij vragen na, lossen op en spreken elkaar aan.

❓ Vraag het na: Weet je het niet? Zeg niet dat het niet kan, maar zoek uit wie het wel weet.
👉 Los het op: Laat de gast niet de dupe zijn van een systeemfout. Wees creatief en neem de regie.
🗣️ Spreek elkaar aan: Zie je een collega zich verschuilen achter een excuus? Help elkaar om die verantwoordelijkheid weer te pakken.

Gastvrijheid betekent dat jij de eigenaar bent van de ervaring van de gast. Het systeem is de basis, maar jij maakt het verschil. Eens?

Volgende week de laatste: regel 5.

“Je kunt het beter zo doen...”Je bent een gast aan het helpen, en midden in je verhaal breekt je collega in om je te ver...
24/03/2026

“Je kunt het beter zo doen...”

Je bent een gast aan het helpen, en midden in je verhaal breekt je collega in om je te verbeteren. Of erger: om even te laten weten dat jij een fout hebt gemaakt.

Daar sta je dan... De gast kijkt ongemakkelijk van de één naar de ander.

In plaats van een warm welkom, krijgt de gast een inkijkje in jullie interne irritaties. Gefeliciteerd, je hebt de gast zojuist ongewild tot scheidsrechter gemaakt in jullie discussie.

De gastvrijheid? Die is op slag dood.

Daarom is Gouden Regel 3: Eén Front.
Op de poster staat de afspraak die dit voorkomt:

Wij voeren onderling geen discussie aan de balie!

De gast hoeft niet te zien dat je collega niet je bloedgroep is. Bewaar discussies voor in het backoffice. Heb je een puntje van kritiek? Bespreek het tijdens de overdracht of achter de schermen.

Neem het voor elkaar op: We stralen eenheid uit naar de gast, ook als er intern iets mis is gegaan.
Gastvrijheid valt of staat bij de dynamiek in het team. Als de Front Office als één blok staat, voelt de gast zich pas echt welkom.

Volgende week regel 4.

“Ik irriteer me er mateloos aan als mensen verstopt zitten achter hun computer.”Dat zei laatst een vriendin tegen me. “J...
17/03/2026

“Ik irriteer me er mateloos aan als mensen verstopt zitten achter hun computer.”

Dat zei laatst een vriendin tegen me. “Je voelt je bijna bezwaard dat je er bent.”

Als receptioniste heb je meerdere taken tegelijkertijd in een dienst. En allemaal zijn ze even belangrijk. Om gewoon even je taak goed af te kunnen ronden, verstop je je achter de computer. Bewust. Ook ik heb dat gedaan. Maar de gast blijft uiteindelijk het belangrijkste.

We willen helemaal niet dat de gast zich bezwaard voelt. Daarom is Gouden Regel 2: Zichtbaarheid.

Het is heel simpel:

👉 Kom uit die stoel als de gast binnenloopt: Als je staat, ben je op ooghoogte en zie je de gast écht.
👉 Groet direct ook al heb je het druk: Even oogcontact en een knikje of een ‘goedendag’.
👉 Niet blijven verstoppen achter je computer: Loop actief rond en wees er vóórdat de vraag gesteld wordt.

Gastvrijheid is geen toevalstreffer, je moet er letterlijk voor gaan staan.

Volgende week regel 3.

Adres

Schin Op Geul

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Hospitality consultant nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Hospitality consultant:

Delen