Alex Boon - praat gewoon

Alex Boon - praat gewoon In mijn werk houd ik mij bezig met de verhouding tussen stem, spraak en taalinhoud, evenals met de verbinding tussen stem, persoon, geschiedenis en emotie.

Sinds 1995: werken met en via de stem aan de persoonlijke en professionele stem, spraak en communicatie en vervolgens aan praten, spreken, presenteren, acteren, zingen, pleiten, demonstreren, trainen, coachen, omroepen, veilen, verkopen, voorlichten... Dit doe ik als trainer, coach en spreker d.m.v. workshops, cursussen, lessen en lezingen voor iedere professional* die kan, gaat of moet gaan spre

ken.

*wetenschappers, juristen, technici, politici, CEO’s, COO’s en managers, (register)accountants, sprekers, coaches en trainers, logopedisten, acteurs, zangers, (zang, spraak, toneel en vak-)docenten.

Baby's kunnen huilen... je kunt er meestal niet omheen!Wat doe jij als je huilt?
14/02/2025

Baby's kunnen huilen... je kunt er meestal niet omheen!
Wat doe jij als je huilt?

(Wat doe jij als je huilt?) Bij sommige emoties is er stil verdriet, huil je van binnen of pink je hooguit een traantje weg. Als volwassene heb je je impulsen strak in de hand en huil je niet zo sn…

Fiets al winterklaar?
01/09/2024

Fiets al winterklaar?

Mijn zus ‘betrapte’ me op een zachte band toen ze bovenstaande foto bekeek; niet de keurig herstelde fiets op mijn schouder maar mijn eigen ros was wat door de achterhand gezakt. Doordat ik wat zwa…

Gekluns Je weet heus wel dat het niet in de haak is, maar toch: 'eventjes'.... Eventjes iets schilderen in je nette kler...
26/08/2024

Gekluns
Je weet heus wel dat het niet in de haak is, maar toch: 'eventjes'.... Eventjes iets schilderen in je nette kleren, eventjes de stoffenschaar gebruiken om papier te knippen, eventjes met een combinatietang een moer losdraaien. Totdat het misgaat: 'Aaaaah! Kluns!' Achteraf kun je jezelf wel voor je kop slaan, want nu ben je alleen maar meer tijd, energie en geld kwijt met de reparatie van veroorzaakte beschadigingen of de aanschaf van nieuw gereedschap.

Tijd, gemak en effect
We weten het best: met een mes draai je geen schroef in! Maar ons brein is lui en ziet vooral eerst de binnendoor weggetjes. Een professional gaat niet even snel of ad hoc te werk maar zet nét een paar stappen meer om voor elke afzonderlijke klus het juiste gereedschap te selecteren. Die voorbereiding levert uiteindelijk niet alleen tijdwinst op maar ook meer gemak en een hoog kwalitatief eindresultaat.

Aandacht
Zo is het ook met spraak: Dat is gereedschap waar je in je werk gebruik van maakt en waarmee je meestal je doel bereikt. Dus waarom zou je er aandacht aan besteden? Het antwoord laat zich, analoog aan bovenstaande, makkelijk raden: een professional is niet alleen verantwoordelijk voor de keuze en kwaliteit van het gereedschap, maar ook voor de toepassing ervan: het resultaat is belangrijk.

Professioneel spreken
Maakt spreken deel uit van je vak, dan doe je dat in verschillende spreeksituaties en met verschillende doelen. Dat vraagt telkens iets anders van je instrument. Handig dus wanneer je de verschillende onderdelen en bewegingen van je spraak kunt inzetten. Handig dus dat je als professional op je eigen vakgebied het juiste gereedschap op de juiste manier kunt inzetten.

Gereedschap
Acteurs, bijvoorbeeld, kennen dit gereedschap maar al te goed. Zij moeten 'natuurlijk' en 'echt' overkomen. Maar geldt dat niet voor iedereen? Toehoorders hebben al snel door wanneer je een kunstje doet of een truc uithaalt. Optreden, handelen, acteren - allemaal woorden waar actie vanuit gaat. De kneep zit hem in de aandacht die je besteedt aan de verschillende onderdelen van dat optreden. Een beginnend acteur vertoont veel weerstand bij het 'opnieuw leren spreken'. Maar gaandeweg gaat die kunst van het spreken zich ontwikkelen tot een precisie-instrument. Intiem, intimiderend, overtuigend, uitdagend, belerend... de kunst van het spreken smelt samen met het personage, de rol en het effect op het publiek. Voor professioneel handelen zijn een geoefende stem en spraak een bruikbaar gereedschap. Hier schreef ik al over in het blog: 'Ik ben toch geen acteur?!' https://alexboon.me/2024/07/12/ik-ben-toch-geen-acteur/ (De titel van het artikel is gebaseerd op een verzuchting die ik een deelnemer hoorde slaken tijdens een workshop presenteren.)

Mentaliteit
Aan kennis en vaardigheid gaat nieuwsgierigheid vooraf. Wanneer je nieuwsgierig bent naar oorzaken, effecten en verbanden helpt je dat om te onderzoeken hoe stem en spraak in elkaar zitten, maar ook wat het effect ervan op je omgeving is. Andersom kun je ontdekken wat je nu zo fijn of vervelend vindt aan iemands manier van praten of hoe anderen met hun manier van praten invloed op je uitoefenen. In de inleiding van mijn boek (en een bewerking ervan: https://alexboon.me/2024/08/25/op-zoek-naar-de-klepel/ ) schreef ik over deze zintuigelijke nieuwsgierigheid waarmee ieder mens ter wereld is gekomen en hoe je die in kunt zetten voor het werken aan stem en spraak.

Wil je je stem en spraak professioneel in leren zetten in de dagelijkse communicatie dan nodig ik je bij deze van harte uit! Je kunt bij mij individueel of in een groepje aan de slag. En natuurlijk is er m'n boek ( https://alexboon.eu/Boek ) waarmee je in je eigen tijd en tempo met verschillende thema's kunt gaan spelen.

Geen probleem‘Dank u voor de informatie, ik kan zo wel even verder, goedemiddag!’‘Oké, geen probleem.’‘Mooi. Goedemiddag...
31/05/2024

Geen probleem

‘Dank u voor de informatie, ik kan zo wel even verder, goedemiddag!’
‘Oké, geen probleem.’
‘Mooi. Goedemiddag.’
‘Dag.’

Als ik met vragen zit over een product of procedure helpt een medewerker van een klantenservice (help desk, service desk, customer care centre) me meestal goed verder. Ik kan bij hen terecht voor routes, strategieën en handleidingen. De medewerker verricht een dienst door informatie te geven waarover ik op dat moment niet beschik of vertelt wanneer ik beter terug kan bellen. Na afloop van zo’n gesprek vraag ik me niet zelden af waarom men afsluit met de opmerking ‘geen probleem’. Ook in de wandelgangen of in winkels hoor ik het ook steeds vaker (nadat ik iemand bedank bijvoorbeeld).

Hoezo ‘Geen probleem’?
Is het feit dat ik vragen stel geen probleem? Dat is dan maar gelukkig ook, anders zou er geen bestaansrecht voor de klantenservice zijn.
Is het antwoord op mijn vraag geen probleem? Nee toch? Want als het dat wel was zou ik niet op een antwoord hebben gehoopt.
Heb ik een probleem aangedragen? Nee, er wordt geen probleem onderkend en vervolgens ontkend.
Heb ik me verontschuldigd, ben ik bang dat ik de medewerker problemen bezorg? Is ‘geen probleem’ een verwijzing naar een stilzwijgend geuit excuus? Nope.
Impliceert mijn ‘dankjewel’ na het scannen van mijn OVfietspas dat ik vreesde je daarmee van een probleem te hebben voorzien? En als ik zeg dat ik later wel terugbel (in de hoop dat het personeel waarnaar ik op zoek ben dan wél aanwezig is) slaat ‘geen probleem’ dan op míj (het is geen probleem voor mij om later terug te moeten bellen???) of op de medewerker zelf (al bel je 100x terug: geen probleem, ik zit hier tóch)? Nee, nee en nog eens nee.

Ik weet het niet en kom er ook niet uit.
De uitdrukking lijkt een vertaling van het Engelse ‘no problem’ maar ook in het Engels kun je ‘you are welcome’ (= ‘graag gedaan’) zeggen.
Misschien dat ‘graag gedaan’ zeggen je een onderdanig gevoel geeft, maar het slaat toch ook direct op je het plezier dat je in je werk hebt (of heb je dat misschien niet)?
Het kan ook zijn dat de betekenis van ‘geen probleem’ is veranderd in ‘graag gedaan’ en dat ik dat maar niet kan accepteren.
Wat denk jij? Zie ik nu een probleem waar er helemaal geen probleem is?

En ken jij / heb jij ook van die ingesleten woordjes en zinnetjes waarmee je afstand schept, vragen oproept, de fundamenten onder je eigen verhaal uit slaat of jezelf ongeloofwaardig maakt?
Eigenlijk. Zal ik maar zeggen. Als het ware. Dat is interessant. Ik ben werkzaam bij. Dank voor je aandacht. Ik lees het graag hieronder

Richt je op klare taal, haal je zinnen door een scanner: lees mijn boek, meld je aan voor een individuele sessie of kom naar de workshop professioneel spreken in 1 dag.: www.alexboon.nl

Over incongruentie, hakken en liefde.Herken je Joost hierin?
10/05/2024

Over incongruentie, hakken en liefde.
Herken je Joost hierin?

Joost Klein, Omrop Fryslân (2016) EenhoornJoost Soms moet uit naam van de liefde de bijl er in. ‘Hakkûh’ is weer helemaal in dankzij Joost Klein met zijn nummer ‘Europapa’. Zie je iemand hakken dan…

16 APRIL: Mijn boek bestaat 1 jaar. Dat moet worden gevierd!En omdat het die dag ook de Werelddag van de Stem is, (World...
18/03/2024

16 APRIL: Mijn boek bestaat 1 jaar. Dat moet worden gevierd!

En omdat het die dag ook de Werelddag van de Stem is, (World Voice Day the Netherlands - april 16th) vier ik dat met de (gratis toegankelijke) workshop 'Drie Stap Spreek':
1. Van stem naar spraak
2. Van spraak naar spreken
3. Van inhoud naar optreden

Deze drie stappen vormen de basis van mijn boek. Elke spreker krijgt met deze drie stappen te maken. Zorgvuldig genomen en met elkaar verbonden: zo bepaal je in belangrijke mate of je boodschap overkomt (of niet).

Meedoen?
Bekijk het middagprogramma op de website en stuur me een mailtje.
En of je nu aan alle drie de activiteiten meedoet of kiest voor één stukje: je bent van harte welkom!

WEBSITE: https://alexboon.eu/Workshop-Drie-Stap-Spreek

Zo onverklaarbaar als Giovanni Bortoluzzi in dit filmpje verschijnt, zo verklaarbaar verschijnt hij op zondag 14 april i...
06/03/2024

Zo onverklaarbaar als Giovanni Bortoluzzi in dit filmpje verschijnt, zo verklaarbaar verschijnt hij op zondag 14 april in Den Haag voor het geven van een workshop boventonen / boventoonzang. (verklaring volgt tijdens de workshop😉)

Heb je zin om mee te doen?
Bezoek dan de website en meld je aan!
Website: https://alexboon.eu/Workshop-Boventoonzang

Zondag 14 april
13:00u - 18:00u (incl. thee/koffie pauze)
€ 55,00 (incl. btw)
Den Haag / Scheveningen

https://www.youtube.com/watch?v=wGun4jQSpHg

Near the river Piave, in Nervesa (TV - ITALY)Kargyraa has been always natural for me, yet the khorekteer voice is something I'm still not able to do. Anyways...

Wat een uniek stem-symposium!(hoezo?)Nu, er zijn niet zoveel stemsymposia waar KNO, Zang en Logopedie zo concreet met el...
02/02/2024

Wat een uniek stem-symposium!
(hoezo?)
Nu, er zijn niet zoveel stemsymposia waar KNO, Zang en Logopedie zo concreet met elkaar kunnen uitwisselen over de zang- en spreekstem! Een feestje dus met gevarieerde lezingen (van belcanto tot larynxproblematiek) en uiteenlopende workshops, gorganiseerd door Stemplatform Damsté-Terpstra
(wie?)
Voor mij is de dag al goed omdat mijn Italiaanse vriend, zanger en muzikant Giovanni Bortoluzzi een workshop boventoonzang komt geven (dat wordt weer fietsen, Giovanni!). Maar wacht: wát een interessante sprekers/onderwerpen! Nelly Miricioiu, Rico Rinkel, Carlijn Hoekstra, Peter van Rijn, Ricky Odekerken, Henriëtte Hertoghs, Caroline Van Looy, Myra Grünning, Jeanine Lemmen, Janine Overbosch, Marthè Nijkamp.
(dus?)
Bekijk het programma en meld je aan, wellicht zie ik je dan tijdens de workshop 'Puddingperceptie versus toeterexpressie' op 13 april!

Ja. Dus?
28/01/2024

Ja. Dus?

‘Iedereen weet gelijk dat ik er ben, wanneer ik binnenkom.’ Een van de reacties die ik krijg als antwoord op de vraag: wat is er kenmerkend aan jouw stem? De manier waarop dit antwoord wordt gegeve…

Adres

Deventersestraat 21/Atelier 1
The Hague
2587SX

Openingstijden

Maandag 13:00 - 22:00
Dinsdag 13:00 - 22:00
Woensdag 09:00 - 22:00
Donderdag 09:00 - 22:00
Vrijdag 09:00 - 13:00
Zaterdag 10:00 - 13:00
Zondag 13:00 - 17:00

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Alex Boon - praat gewoon nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Alex Boon - praat gewoon:

Delen

Achtergrond en Diensten

De verhouding tussen stem, spraak en taalinhoud houdt me bezig. Wát zeg je. En hóe zeg je het.... Ik kijk naar wie je bent en hoe je overkomt. Onderzoek wat je kunt met je stem en wat je geschiedenis is. Ik ontdek of ik je een duwtje in de rug kan geven en waar emotie jou in beweging kan brengen. Op het podium, in de vergaderzaal, binnen of buiten...

WAT je zegt. En HOE je het zegt. Ontegenzeglijk met elkaar verbonden.

Ik train, coach. Ik geef zetjes. Ondersteun je. Duwen, trekken, vragen, luisteren, voorstellen... Terwijl ik je een beetje uit je tent lok probeer jij uit wat je van al die onverwachte gebeurtenissen kunt gebruiken en inzetten. Om jezelf beter op de kaart te zetten. Om over te komen zoals je wilt en zoals je bent. Vaak verrassend fris, persoonlijk en eenvoudig.

In mijn eigen workshops, cursussen en lessen* werk ik gedreven en met veel plezier mee aan de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers. Maar binnen trajecten en trainingen met een breder thema (leidinggeven, debatteren, overleggen, adviseren, fuseren, acteren, communiceren, vergaderen persoonlijke ontwikkeling, verkopen, teamvorming en -functioneren ... noem maar op!) schakel ik mijn expertise met plezier en succes in.