Adviesburo van der Meulen Bosma

Adviesburo van der Meulen Bosma Meer besparen is het motto van Adviesburo van der Meulen Bosma. Deze pagina gaat over besparingen op uw algemene bedrijfskosten en meer.

30/10/2021
Glas IsolatiefolieIn november heb ik isolatiefolie op mijn (dubbele) ramen laten aanbrengen. Dit moet een energiebespari...
11/02/2020

Glas Isolatiefolie

In november heb ik isolatiefolie op mijn (dubbele) ramen laten aanbrengen. Dit moet een energiebesparing van 10 tot 15% opleveren. Daarnaast wordt het huis er een stuk comfortabeler van. Immers het koelt niet zo snel af, zodat het de volgende morgen warmer in de kamer is. Die extra graad hoef je dus al niet meer op te warmen. Daarnaast is de kamer sneller warm. Dat is ook wat waard.

Hoewel het al half november was toen het werd aangebracht was het gasverbruik toch hoger dan in november 2018. Van meer mensen hoorde ik dat het verbruik hoger was dan in het voorgaande jaar. Reden in november 2019 hebben we nogal wat nachtvorst gehad, in november 2018 hadden we dat niet of minder..

Daar komt bij dat mijn vrouw een dag in de week minder is gaan werken, betekent dat de verwarming nu een dag in de week meer aan is. Dat is ook een reden voor extra energieverbruik.

Ondanks die extra dag in de week meer verwarmen was het verbruik in december 2019 wel lager dan in dezelfde maand in 2018.

Zeker in januari 2020 was het verbruik een stuk minder dan in januari 2019, ondanks die vier extra dagen meer verwarmen. Dit heeft ook een andere oorzaak.

In het najaar van 2018 heb ik climateboosters geplaatst, deze kunnen het gasverbruik ook aanzienlijk naar beneden brengen. Kort door de bocht: Je stopt er een euro extra aan elektriciteit in en je bespaart € 10,-- aan gas. (Dat was toen, inmiddels zijn de elektriciteitstarieven gedaald en de gasprijzen verder omhoog gegaan. Dus je stopt er nog steeds een euro aan stroom in, maar je bespaart voor € 12,-- aan gas!). Kortom een goede investering.

Echter wij kregen de kamer maar niet warm, vorig jaar januari, ondanks vloerisolatie (2017) en de climateboosters. Dus wat deed ik? Ik zette de keteltemperatuur telkens wat hoger, totdat de hoogste keteltemperatuur was bereikt. Begin februari vorig jaar bezocht ik een beurs waar ook de ketelleverancier stond. Daar legde ik mijn probleem voor. Hun reaktie: ”Doe die keteltemperatuur maar eens 20 graden lager, die ketel kan nu zijn warmte niet kwijt en dan blijft hij rondpompen. Zo verbruik je onnodig teveel gas”. Probleem opgelost. In heel 2019 aanzienlijk minder gas verbruikt dan in 2018 en in 2017.

Moraal van dit verhaal: Je kunt al een enorme besparing realiseren door de keteltemperatuur niet te hoog in te stellen.

Als ik 's morgens de gordijnen open doe dan kwam er in het verleden altijd enorm veel kou achter weg. Dat is nu niet meer aan de orde. Dat betekent dat de glasfolie wel degelijk zijn werk doet. 24 uur per dag!

Het is nog te vroeg om te juichen, zeker omdat er toch wel een prijskaartje aan hangt, maar de eerste resultaten zijn toch wel bemoedigend.

De investeringen in vloerisolatie, climateboosters en isolatiefolie heb ik nog niet terugverdiend, maar een goede pensioenvoorziening is het wel! Energieverbruik omlaag en meer comfort!

Vergoeding fysiotherapie 2020.Onlangs lazen we in de krant dat zorgverzekeraar VGZ huisartsen heeft gemaand om te stoppe...
19/12/2019

Vergoeding fysiotherapie 2020.

Onlangs lazen we in de krant dat zorgverzekeraar VGZ huisartsen heeft gemaand om te stoppen met preventie. Het toch al armlastige ziekenhuis in Boxmeer dreigde hierdoor failliet te gaan. Nu zijn ziekenhuizen er voor de mensen en niet andersom. Daardoor stijgen de zorgkosten onnodig.

Diezelfde VGZ -en alle zorgverzekeraars die hierbij zijn aangesloten (en dat zijn er heel wat)- heeft er ook voor gezorgd dat de vergoedingen voor fysiotherapie en chiropractie volgend jaar enorm achteruit gaan.

Zelf zit ik bij zo'n verzekering die bij VGZ is aangesloten. Dus mijn vergoeding gaat volgend jaar ook enorm achteruit. Ik heb nu een basisverzekering met een aanvullend pakket “goed”. Er zijn ook duurdere pakketten: “beter” en “best”. Maar “goed” is voor mij in 2019 meer dan voldoende.

Voor 2020 moest ik even rekenen. Voor mij kan het waarschijnlijk niet uit om een duurder pakket te kiezen, maar voor mijn vrouw is nu voor het “best” pakket gekozen.

Wat is het geval? Wij hebben nu met ons “goed” pakket recht op 32 behandelingen fysiotherapie en/of chiropractie. Dit wordt nu teruggebracht naar 12 behandelingen; m.d.v. dat voor chiropractie nog maar maximaal € 200,-- per jaar wordt vergoed en de vergoeding per keer max € 40,--. (Dat was € 45,--). Nu kan ik daar € 300,-- van maken, maar dat gaat mij € 144,-- extra aan premie kosten. Per saldo ben ik dan € 44,-- duurder uit. (Dat is het “beter(e)” pakket). Voor het beste pakket betaal je straks € 312,-- per jaar meer. Voor dat geld kun je maar liefst € 300,-- extra declareren. Dus ook dan ben je duurder uit.

Reken even na welk pakket voor jou het gunstigst is. Overstappen naar een andere zorgverzekeraar heeft geen zin. Vrijwel elke zorgverzekeraar volgt de lijn van VGZ.

Pallets, een verborgen kostenpost.In Europa circuleren meer dan een miljard pallets. Logisch dat dit een enorme kostenpo...
28/02/2019

Pallets, een verborgen kostenpost.

In Europa circuleren meer dan een miljard pallets. Logisch dat dit een enorme kostenpost is voor de eigenaren van die pallets. Toegegeven, als je al die ladingen met de hand zou moeten overladen, dan zou je nog meer tijd en geld kwijt zijn. Toch vormen pallets zo'n 10% van de logistieke kosten.
Zonder pallets geen efficiënte opslag en transport. Pallets beschermen uw kostbare goederen, worden zelfs gebruikt als verkoop eenheid.
Per jaar worden er in Europa meer dan 400 miljoen pallets in omloop gebracht. Dit komt neer op een investering van meer dan tweemiljard euro. Evenzovele oude pallets worden jaarlijks vernietigd of verdwijnen ergens in een open haard of op een andere manier.
Kortom er verdwijnen jaarlijks voor tientallen miljoenen euro's aan pallets. Daarvoor betaalt u als gebruiker de rekening.
U kunt een aanzienlijke kostenbesparing realiseren door het gebruik van pallets te optimaliseren. Uw winst wordt vergroot als u zich deskundig laat adviseren door een onafhankelijk en deskundige projectmanager met kennis van zaken.

Innovatie is veranderen en verbeteren. Eigenlijk is elk bedrijf begonnen met een goed idee. Immers zonder ideeën geen in...
01/02/2019

Innovatie is veranderen en verbeteren.

Eigenlijk is elk bedrijf begonnen met een goed idee. Immers zonder ideeën geen innovatie. Nu is innoveren niet gemakkelijk. Tegenover elke verbetering staan talloze mislukkingen. Innoveren is een onzeker proces. Het loopt vaak anders dan gepland. Een onderzoek is niet voor niks een onderzoek. Einstein vatte het als volgt samen: “Als we wisten wat we aan het doen waren, zouden we het geen onderzoek noemen”.

Van de andere kant een mislukt idee kan wel weer de basis zijn voor iets nieuws van wat niet de oorspronkelijke doelstelling was.

Onzekerheid kun je moeilijk inbouwen, een onderzoek, innovatie moet richting hebben. Je dient dus een omgeving te creëren voor toevalligheden.

De cultuur van een organisatie is essentieel om innovatie te bewerkstelligen. Traditionele managers zijn bang dat het een anarchistische bende wordt als iedereen maar zijn gang kan gaan. Je dient een open cultuur te creëeren waarin mensen met elkaar in contact komen om te overleggen.

De markt moet ook klaar zijn voor de vinding. Reders van zeilschepen stonden niet te trappelen om een stoomboot te kopen. De stoommachine was een heel wat grotere investering dan zeilen, nam bovendien veel ruimte in, waar anders vracht opgeslagen kon worden. Bovendien steenkool was ook duur en nam ook nog eens kostbare laadruimte in. Pas toen men inzag dat er veel sneller kon worden gevaren, zeker tegen de wind in en dat je met het zelfde schip veel meer vrachten en dus meer lading kon vervoeren ging men overstag.

Hetzelfde zien we nu met de blauwe diesel. Dit is maar liefst € 0,20 per liter duurder dan gewone diesel. Dat je er zuiniger mee kunt rijden, daar kom je snel genoeg achter. Echter heeft het geen gevolgen voor de levensduur van de motor? Langere service intervallen zijn ook mooi meegenomen. Maar je moet de stap wel durven maken. Het risico is groot als het misgaat. Timing is dus essentieel voordat je met je goede idee geld kunt verdienen. Eerst zien en dan geloven is het motto. Innovatie is ook geduld hebben.

Goede marketing en sales zijn dan ook essentieel als je met een nieuwe vinding op de markt komt. De markt moet het ook begrijpen. Hoeveel ICT-projecten zijn er al niet mislukt en gaan nog mislukken omdat de mensen die er mee moeten werken het niet begrijpen? De innovatie is gelukt, de implementatie mislukt. Je hebt alle betrokkenen nodig voor succes. Je hebt maar één iemand nodig om het te laten mislukken. Daar komt bij dat we van nature een hekel hebben aan veranderingen, dat komt door ons reptielenbrein.

Kleine foutjes kunnen dan ook grote gevolgen hebben. Wees niet zo arrogant die foutjes te bagatelliseren. Dit heeft het effect van een bananenschil. Alle risico's kun je niet uitschakelen. Je moet ze wel begrijpen. Innovatie balanceert vaak op het randje van veiligheid en risicovol.
De neuzen van de mensen die er bij betrokken zijn dienen dan ook dezelfde kant op te staan. Er zullen altijd dwarsliggers zijn. Maar al te vaak is het de directie zelf die de boel tegenwerkt. Er zullen altijd mensen zijn die het niet leuk vinden dat er veranderingen op til zijn. Weet wat hun drijfveren zijn. Je moet dus niet alleen innovatiever zijn, ook creatiever.

De meest succesvolle innovators weten dat ze niet altijd zullen winnen. Van de andere kant als je alleen mee doet als je zeker bent dat je zult winnen is ook geen goede drijfveer. Meedoen is belangrijker dan winnen. Denk maar aan de topsport. Je bent al heel vaak op je bek gegaan voordat je wint. Ga er maar van uit dat je het ook wel overleeft als je niet bij de winnaars hoort. Als je er maar wat van opsteekt.

De concurrentie kan van alle kanten komen met nieuwe ideeën. De echte innovatie komt dan vaak ook van buiten de organisatie. Wees onbevangen en nieuwsgierig, praat met anderen, werk met anderen samen.
Pech hebben kan ook bij het innoveren. Hierover kun je je schuldig voelen, vaak kun je er niets aan doen. Leg de lat hoog. Iedereen kan over een lage lat springen. Maar van je missers leer je. Wees niet bang om te falen. Reken mensen er niet direct op af als een plan mislukt. Geef elkaar de ruimte om te mislukken. Die ruimte die briljante innovaties nodig hebben om te groeien.

De industrie staat voor grote uitdagingen voor wat betreft de energievoorziening. De industrie in Nederland is goed voor...
29/01/2019

De industrie staat voor grote uitdagingen voor wat betreft de energievoorziening. De industrie in Nederland is goed voor ongeveer 40% van het totale energieverbruik in ons land.

In 2013 is er al een Energieakkoord gesloten door overheid, sociale partners en milieuorganisaties om in 2020 een besparing op energie op moeten leveren die gelijk staan aan het verbruik van 1,5 miljoen huishoudens.
De energie-intensieve industrie heeft daarnaast in 2017 nog een extra akkoord gesloten dat zal leiden tot een extra besparing die goed is voor nog eens 9% meer, ofwel het verbruik van 135.000 huishoudens. Deze energiebesparing komt bovenop de eerdere afspraak, komt dus niet ten koste van de eerdere overeengekomen doelstellingen.

Kortom een grote uitdaging, waarbij we op de goede weg zijn.

Naast de terugdringing van het energieverbruik dient eveneens de uitstoot van CO2 fors omlaag te gaan. Nu hangt energiebesparing en vermindering van CO2 met elkaar samen, dus vang je 2 vliegen in 1 klap.

Net als het energieverbruik is de CO2 uitstoot door de industrie ongeveer 40% van wat wij met zijn allen aan CO2 produceren. Driekwart van die 40%, dus 30% van de CO2 uitstoot komt voor rekening van de zware industrie. Denk hierbij aan raffinaderijen, chemische fabrieken en de metaalsector.

De sector staat voor een uitdaging. Deze opgave levert ook kansen op. Deze technologie is een economische groeimotor. Door de energietransitie bewust te versnellen kan Nederland een internationale koppositie innemen als pionier en exporteur van technologische innovatie.

Zeker een en ander vergt investeringen, daar staat tegenover dat er enorme kostenbesparingen mogelijk zijn. Die investeringen verdienen zich dus binnen de kortste keren terug.

Worden je mensen wel voldoende gemotiveerd?Kostenbesparingen in organisaties liggen voor het oprapen. Je moet wel even b...
27/12/2018

Worden je mensen wel voldoende gemotiveerd?

Kostenbesparingen in organisaties liggen voor het oprapen. Je moet wel even bukken, pakken en er iets mee doen. Hieraan schort het meestal. Het bukken alleen al vereist extra inspanning en waarom zou je je extra inspannen als het toch niet wordt beloond?
In de hectiek van alle dag komen we er gewoon niet aan toe om extra te bukken, laat staan iets op te rapen. Om over het “er iets mee doen”nog maar te zwijgen.
Bovendien hebben we van nature een hekel aan veranderingen. Innoveren wil iedereen, maar niemand wil veranderen. Zo blijven we in de vicieuze cirkel ronddwalen. We dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was...
Tijd dus om onze goede voornemens eens van stal te halen en een bonus te geven aan de mensen die het verdienen!
Om je een handje te helpen krijg je € 1.000,-- korting op een quick scan als je in de maanden januari en februari van 2019 een afspraak met mij maakt.
Maak die afspraak nu meteen!

18/12/2018

De energieprijzen gaan in 2019 fors omhoog. Tijd dus om te besparen op energie. Het leuke is dat door veel energiebesparende maatregelen je huis ook nog eens veel comfortabeler kan worden.

Daarom heb ik een GRATIS e-book geschreven over energie besparen thuis.

Heb je al climateboosters?
Weet je het verschil tussen een warmtepomp en een warmtepomp?
Weet je wat een Kubie is?
En nog veel meer kostenbesparende tips

Ga naar www.meer-besparen.nl en vraag het E-book GRATIS aan.

Energie besparen thuis.De energieprijzen gaan in 2019 fors omhoog. Tijd dus om op energie te gaan besparen. Het leuk is ...
13/12/2018

Energie besparen thuis.
De energieprijzen gaan in 2019 fors omhoog. Tijd dus om op energie te gaan besparen. Het leuk is dat je huis daardoor vaak ook nog eens een stuk comfortabeler wordt.

Heb je al climateboosters?
Weet je het verschil tussen een warmtepomp en een warmtepomp?
Is je vloer net zo goed geïsoleerd als je zelf denkt?
Weet je wat een Kubie is?
En nog vele andere tips.

Vraag het GRATIS E-book Energiebesparen thuis snel aan op www.meer-besparen.nl

ClimateboostersOnlangs zijn de climateboosters binnengekomen. Ik heb ze direct zelf geïnstalleerd. Niet dat ik ze nu al ...
22/09/2018

Climateboosters

Onlangs zijn de climateboosters binnengekomen. Ik heb ze direct zelf geïnstalleerd. Niet dat ik ze nu al nodig heb, want dankzij de vloerisolatie, die ik vorig jaar al heb laten aanbrengen, hoef ik niet zo snel te stoken als vele anderen. Mijn stookseizoen is dus korter dan bij de meeste andere mensen.

Comfort
Het was door de vloerisolatie en isolatiefolie al een stuk comfortabeler geworden. De kamer koelt 's nachts minder af, waardoor het de volgende morgen toch 1 of 2 graden warmer is, de kamer is ook sneller op temperatuur. Investeren in isolatie is meestal het snelst terugverdiend. Het extra comfort krijg je er gratis bij. Nu met de climateboosters wordt het nog comfortabeler. De kamer wordt nog sneller warm!

Wat zijn climateboosters?
Climateboosters zijn balkjes, welke met behulp van magneten aan de onderkant van de verwarmingsradiatoren worden opgehangen. (Vandaar dat zelfs ik ze ook kan installeren). In die balkjes zitten ventilatoren. Afhankelijk van de lengte van de radiatoren -en de lengte van de climateboosters- zitten er meer of minder ventilatoren in. Verder zit er een voeler aan de climatebooster, welke aan de achterkant van de verwarming, dus onzichtbaar, wordt bevestigd. Zodra de radiator warmer wordt beginnen de ventilatoren te blazen. Ze blazen de warme lucht tussen de radiator platen omhoog, waardoor er meer lucht circulatie ontstaat. Daardoor is de ruimte niet alleen sneller op de gewenste temperatuur, de ketel slaat ook eerder af. Vandaar het extra comfort. Het systeem schakelt -door de voelers- automatisch aan en uit.

Kosten
Uiteraard hangt er een prijskaartje aan de climateboosters. Reken maar op zo'n € 1.000,-- voor woonkamer en keuken. (Afhankelijk van het aantal radiatoren en de grootte van de kamer). Zelf ben ik ruim € 800,-- kwijt. Daar komen de stroomkosten van de ventilatoren nog bij. Ruwweg kun je stellen dat voor iedere euro aan elektriciteit die je er in stopt, je € 10,-- aan gas kunt besparen. Je doet de Groningers er dus ook een plezier mee. Bijkomend voordeel is dat de verwarmingsketel minder hoeft te draaien op een lagere temperatuur. De ketel kan dus ook langer mee. Kortom een investering die in enkele winters is terugverdiend. Zeker als je bedenkt dat het gas alleen maar duurder wordt.

Convectoren
Heb je in de vloer een convector? (Veelal bij de schuifpui). Er zijn ook boosters voor de convectoren. Deze komen op de convector te liggen en dus ook eenvoudig te bevestigen.

Warmtepomp
Heb je een warmtepomp gekoppeld aan je CV ketel? Helemaal mooi, want met een warmtepomp kun je ook koelen. In dat geval kun je voor enkele tientjes per stuk je climatebooster uitrusten met een koeler. Ideaal voor zomers zoals nu hebben gehad. Een airco is veel duurder in aanschaf en energieverbruik!

Alternatief
Een alternatief is er ook. Dit zijn boosters van speedcomfort. Dit zijn echter elementen van 50cm, welke je aan elkaar kunt koppelen. Deze zijn een stuk voordeliger in aanschaf dan de climateboosters. Echter in zo'n element van van 50cm zitten slechts 3 ventilatoren. In de climateboosters zitten er ventilatoren om de 10cm. Nu heb ik radiatoren van 80; 110 en 140cm. Dus ook climateboosters van diezelfde maten, dus 8; 11 en 14 ventilatoren. Nu kun je slechts 1 element kwijt van speedcomfort onder een radiator van 8ocm. Het maakt nogal een verschil of je 3 of 8 ventilatoren aan het werk hebt. Onder die van 110cm passen er wel twee, net als die onder die van 140cm. Je hebt het dan over 6 ventilatoren of 11 of zelfs 14 stuks. Dus doe het in 1x goed! Voordeel is wel dat je tegen de speedcomfort elementen niet kunt schoppen bij het bloemen water geven of openen of sluiten van de gordijnen. Www.speedcomfort.nl

Meer weten?
Kijken en bestellen kun je op www.climateboosters.nl

Je kunt besparen en toch is er geen deal tot stand gekomen. Reden: de directeur heeft andere prioriteiten. Ongeloofwaard...
29/11/2017

Je kunt besparen en toch is er geen deal tot stand gekomen. Reden: de directeur heeft andere prioriteiten. Ongeloofwaardig, hoeft slechts 2 formuliertjes verder in te vullen. Nog geen 5 minuten werk. Is voor 3 jaar klaar. Soms kan het zo gemakkelijk zijn.
Verder lezen in mijn blog?

https://www.meer-besparen.nl/nieuws/2007

Adres

Wethouder Lommenstraat 8
Venloo
5913RR

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Adviesburo van der Meulen Bosma nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen