28/04/2026
"Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt?"
Deze vraag krijg ik regelmatig als ik met mensen over mijn vak en mijn bedrijf praat. Er hangt een mysterieuze sfeer rondom overledenen, uitvaarten en begraafplaatsen en crematoria.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe daar op te reageren. Wat is raar of gek? Volgens mij is dat voor iedereen anders.
Voordat ik in dit beroep werkzaam was, wist ik niet anders dan de meeste mensen over overlijden en uitvaarten. Dat is inmiddels echt anders.
Als ik bij families kom, kennen families eigen gebruiken en rituelen. De meesten zijn bekend, zoals opbaren met kist open, condoleance dag voor de uitvaart en de uitvaart in de aula van een crematorium of in een kerk.
Door de invalshoek van voornamelijk de "kleinere" uitvaartbedrijven, zijn de uitvaarten veel persoonlijker geworden. Deze bedrijven bieden veel meer mogelijkheden naar de wensen van de families, denken mee en onderzoeken naar veel meer mogelijkheden. Puur in het belang van afscheid nemen op een passende manier.
En daarbij zie ik geen "gekke" of "rare" dingen. Juist mooie dingen! Dingen die bij families passen. Wat het echt persoonlijk maakt!
Zelf maak ik steeds vaker gebruik van het Lintenritueel. Een manier om vooral kinderen meer te betrekken bij het afscheid en de uitvaart. De overledene krijgt een aantal (door de (klein)kinderen) uitgezochte linten in de hand. En als de deksel op de kist of de mand gaat, hangen de linten over de rand. De kinderen of kleinkinderen kunnen dan het lint doorknippen en deze als herinnering meenemen. Ook kan hiervan een eenvoudig armbandje worden gemaakt.
Voor informatie over Memoriam Uitvaart en het Afscheidshuis van Memoriam Uitvaart, kijk op de website www.memoriamuitvaart.nl of bel 06 - 48 43 9442