Rett Hjelp As

Rett Hjelp As Bistand som tillitsperson eller fullmektig i møter med barneverntjenesten. Råd og veiledning (ikke juridisk) i undersøkelses tiden. Veiledning i sak.

(ikke juridisk)

FLERE OG FLERE BARNEVERNSAKER ENDER GODT,FOR VI HAR LØSNING FOR ET GODT BARNEVERN.Det har ikke vært stille fra vår kant ...
28/03/2026

FLERE OG FLERE BARNEVERNSAKER ENDER GODT,
FOR VI HAR LØSNING FOR ET GODT BARNEVERN.

Det har ikke vært stille fra vår kant selv om vi har skrevet lite.
Vi har brukt tiden godt, så her er en oppdatering:

SAKER:

Stadig flere familier har vi hjulpet ift barnevernsak, og med gode utfall. Barn har kommet hjem, saker har blitt løst , og riktige hjelpetiltak blir satt inn.
Vi er ganske så sikre på at med bistand for foreldrene fra dag 1, så gir det gode utfall, så vi er på riktig veg. Og dette skal dekkes av Kommunen.

POLITISK:

Vi har nye runder med politikere da barnevernet er deres ansvar, og bistand må dekkes av kommunen.
I flere 10-år har barnevernet ikke vært slik man skal kunne forvente seg. Det har vi god dekning for å si.
Vi mener at det er på tide for våre politikere å se inn i enkeltsaker da det er der feilen oppstår.

Bare ved å sørge for at den private parts rettigheter ivaretas på en forsvarlig måte, er vi på god veg til å endre dagens barnevern.
Men det må mer til, og nå gir vi oss ikke før vi ser at det er på rett veg. Og vi har gode folk med oss på laget som har forstått problemet.

Enn så lenge, er det viktig at dere foreldre IKKE går i møte med barneverntjenesten uten bistand fra dag 1, også må dere få utlevert bekymringsmeldinger FØR første møte. Dette har dere rett på.

Om det er noen som trenger hjelp/bistand til dette, har vi kapasitet til flere henvendelser. Vi tar saker over hele landet.
Vi har nå jobbet med dette i over 10 år, og kan se tilbake på arbeidet med mye positivitet.

Dessverre er det fagfolk innenfor barnevernet som ikke er like glad for at vi dukker opp i møter, men det tilsier bare at kursen deres er på feil veg. For vårt mål er å gjøre saken så smal og målrettet at det ender godt.

Ta gjerne kontakt med oss.
( Tlf: 944 31546)

Mvh Rett Hjelp AS

Denne saken kan også få konsekvenser for DIN sak. Ta gjerne kontakt om noen er usikre på hva dette innebærer.
30/05/2024

Denne saken kan også få konsekvenser for DIN sak. Ta gjerne kontakt om noen er usikre på hva dette innebærer.

- En sak av generelt stor betydning, sier Advokatforeningens prosessfullmektig Anders Ryssdal. Foreningen er partshjelper når prinsipielle spørsmål om EMK artikkel 13 skal avklares.

07/12/2023

I dag har vi levert inn søknad om å få bli oppnevnt som Registrert Rettshjelper etter DSTL. § 218 Annet ledd nummer tre. Vi krysser fingrene.

29/11/2023

Rett Hjelp AS har tatt tak i en sak som gjelder NAV, der det kan dokumenteres at NAV begår ulovlighet, ved å stille krav til en person som søker livsopphold, til å begå ulovlighet. Når vi ble oppmerksom på dette, kontaktet vi saksbehandler og avdelingsleder, der vi gjorde dem oppmerksom på hva loven sier og hvordan kravet fra NAV bryter med tre overordnete lover. Saksbehandler og avdelingsleder har valgt å ignorere vår henvendelse og heller forholde seg til eget tolknings skriv. Så da har vi valgt å anmelde saksbehandlere og avdelingsleder for brudd på straffeloven § 173 for grovt å ha misbrukt offentlig myndighet, mot bedre vitende. samt andre involverte for brudd på straffeloven § 171 for medvirkning til grov misbruk av offentlig myndighet. Så kommer spørsmålet om man kan få ansatte personlig i NAV straffet for handlinger som gjøres i utøvelsen av arbeid i NAV. Der må vi se på Politiet. Dersom en Politimann utøver vold mot en person, der det ikke er grunn til det, kan tjenestemannen ikke lenger skjule seg bak å være Politi. Det samme gjelder ansatte i NAV, der loven for offentlig ansatte gjelder på følgende måte: Internkontroll forskrift pålegger ansatte å til enhver tid å sette seg inn i lov, overordnet lov og internasjonalt lovverk. Arbeidsgiver plikter å legge til rette for dette. En ansatt som fatter vedtak som åpenbart bryter med loven, eller er urimelig, slik at en som søker om en tjeneste blir presset til å måtte begå ulovlighet, der kan den ansatte kreves straffet, for å ha forvoldt skade overfor annen, ved å ha fattet et vedtak der saksbehandler åpenbart har handlet i strid med hva en skal kunne forvente seg av saksbehandler. der vedtaket da vil kunne ansees som grov uforstand og grovt misbruk av sin stilling som offentlig myndighet. Dette krever bevis og anmeldelse til Politiet. Det er normalt påtalemakten som avgjør om det skal tas ut tiltale mot ansatte, men det er ikke til hinder, dersom den som er krenket selv anlegger sak mot private personer i NAV, der en krever dem straffet for misbruk av makt, eller grov uforstand. NAV vil normalt prøve å ta ansvaret over til seg, slik at ansatte går fri, men det vil være opp til Dommer å avgjøre om krenkelsen er av en slik art at den ansatte kan holdes ansvarlig. Vi i Rett Hjelp AS har i denne saken forsøkt å komme i dialog med NAV, men vi blir nektet møte i saken, da NAV ikke ser nødvendigheten i dette. Vi har derfor ved hjelp fra vårt politiske nettverk, fått stilt spørsmål til Statsråd i Stortinget, der praksis må besvares. Like så, er det bedt om tolkningsuttalelse fra Statsforvalteren om konkret problemstilling. Det er også innhentet uttalelser fra jus professor og andre med særlig kompetanse innen området, slik som personer som underviser innen fagfeltet. Formålet er å få endret praksis innenfor ett område, der det ikke finnes noe særlig lektyre fra tilsvarende saker, slik at man etter dette vil ha klare kjøreregler. Det vil også være nyttig å få ansatte stilt personlig ansvarlig for vedtak, der det blir begått grove feil. Dette vil endre tjenesten til å bli i tråd med hva man skal kunne forvente seg. Vi er i full gang med dette arbeidet nå og har gjort saken klar for å levere til Retten.

«HAR TRAUMER DEN DAG I DAG, MER ENN 10 ÅR ETTER OPPHOLD PÅ SUDMANNSKE MØDREHJEM»(anonymisert mor i intervju).Det begynte...
07/11/2023

«HAR TRAUMER DEN DAG I DAG, MER ENN 10 ÅR ETTER OPPHOLD PÅ SUDMANNSKE MØDREHJEM»
(anonymisert mor i intervju).
Det begynte i 2015 med at vi ble nysgjerrig på dette oppholds senteret Sudmannske. Dette er et Barn-Familiesenter som skal være det TYNGSTE hjelpetiltaket som barneverntjenesten benytter til unge foreldre med små barn. Det ligger i idylliske omgivelser indrest ved Nordåsvannet..
Foran oss sitter i dag en mor som hadde et opphold her for over 10 år siden. Hun tok kontakt med oss igjen nå, etter 8 år, etter at hun hadde lest i BT at senteret ved Nordåsvannet som hadde gitt henne så mange traumer, skulle delvis avvikles.
Vi kom i kontakt i 2015 da vi etterlyste foreldre som hadde hatt med dette senteret å gjøre. Dette etter at vi hadde undret oss over hva dette senteret var og hvordan det fungerte.
Det var mange foreldre som meldte seg, og mappen med rapporter fra hver av dem der disse ble skrevet som et slags «skussmål», vokste fort.
Etter at BT skrev en artikkel om dette senteret den 06.11.23, fikk vi plutselig telefoner fra flere av disse foreldrene, og mappen er blitt tatt frem fra hyllen igjen. ( Bildet.).

Mor tok kontakt nå for å vise en lettelse over at dette senteret nedskjærer driften. Ikke lettet fordi det ikke trengs, men måten dette blir drevet på. Og hvem som blir «tvunget» dit.
Hun prater villig om sin tid på senteret, sterkt preget over hva hun erindrer.

Kort forteller hun om oppholdet:
«Det var helt forferdelig. Jeg bodde der i 6 uker. Jeg var livredd for hva som møtte meg hver time på dette stedet. Jeg fikk angst, klaustrofobi, mareritt. Overvåkningskamera fulgte meg»
«En av nattevaktene, en mann, kom flere ganger inn på rommet mitt og antastet meg når jeg lå i sengen. Dette rapporterte jeg, men han fortsatte som nattevakt. Jeg sov ikke trygt på 6 uker. Ble av den grunn mer og mer utmattet. Selvtilliten og troen på meg selv, tok de fra meg etter kun EN uke. De var noe grei i begynnelsen, som om de skulle sikre seg at jeg ikke rømte».
«Etter noe tid, foretok de en test på meg med 90 spørsmål. Etter denne testen begynte den røde lampen å lyse. Jeg besto IKKE. Etter at jeg fikk gå fra dette senteret, tok en psykolog samme test på meg en tid etter oppholdet, frivillig, og da besto jeg med glans.»

BT SKRIVER:
I artikkelen står det omtalt hvem dette senteret skal være til nytte for: Spebarn som er født med abstinenser, eller barn som blir utsatt for vold fra foreldre.
I dette tilfellet der mor forteller om sitt barn, var det ingen av delene. Allikevel mente barnevernet at hun MÅTTE ta imot dette tiltaket.
Artikkelen nevner også i forhold til heller hjemmebaserte hjelpetiltak at: «De ansatte er enige i at dette kan fungere godt i en del av tilfellene». Men samtidig svarer de:
«Noen av disse familiene må ha døgnopphold hos oss. Det kan for eksempel handle om å sikre at barnet får nok mat, eller hindre at det faller ned fra stellebordet», sier barnevernspedagog Therese Ingvaldsen Nilsen..
I en av sakene som ligger i vår mappe omtales begge disse tilfellene.
Den ene:
En far som spør de ansatte: «Skal jeg kjøpe Nan 1 eller 2 som erstatningsmelk til barnet»?
Til svar får han at: «det skal du kunne vite selv».
I Nemnda blir foreldrene møtt med at det knyttes stor bekymring rundt omsorgen fordi foreldrene ikke vet å mate sitt barn. Hvorfor sa ikke denne ansatte det til ham da han som uerfaren far spurte? Men det traff ham midt i ansiktet i Nemnda, og barnevernet fikk medhold.
Den andre:
En mor steller sitt barn på stellebordet. Forlater barnet i noen sekunder for å strekke seg etter et plagg. Tilsynsfører, som sto ved stellebordet, gikk på kontoret og skrev: «Hun forlot barnet på stellebordet, og vi er meget bekymret».
Hun sa intet til mor. Også her fikk barnevernet medhold i Nemnda.
Dette er IKKE veiledning slik de fremhever seg å være i avisen.
I flere år har vi varslet bekymring rundt dette senteret til Fylkesmannen/Statsforvalteren, der også BA har skrevet artikler omkring det vi har hevdet i årevis. Senter driver ut ifra «Tilknytnings-og utviklingsprinsipp», leser vi av rapporter, der det biologiske prinsipp blir tilsidesatt..
Tilbake til mor som er nevnt:
10 år har gått. Barnet har hun. Men hun har gjennomgått årevis av traumebehandling, psykolog, tankefelt terapi, opphold på Solli. Selv i dag er hun ikke «tilbake» til seg selv etter dette oppholdet..
Vi er godt kjent med flere av barnevernssakene i Bergen kommune. Mange av dem har en start på Sudmannske Barn-Familiesenter der rapportene fra dette stedet står seg i Fylkesnemnda og sådan følger saken videre oppover i rettsapparatet.
De seinere årene har vi jobbet tett på politikerne. I et ønske om å få hjelpe til, slik at vi får et bedre barnevern i Bergen kommune.
Den ene skandalen etter den andre har blitt avdekket. Flere Byråder har måttet gå, og skuten er fortsatt på veg i feil retning..
Når nå et nytt Bystyre er satt, og ny Byråd for barnevern er på plass, så HÅPER vi at vi nå får hjelpe til. Vi har sagt i flere år at vi sitter på løsninger. Det er bare å realisere. Brukerne er for lengst lei av behandlingsfeil i systemet der dette går ut over barna. Om det er behov for omsorgsendring eller ikke. Det handler om å komme inn i familier med rett tiltak til rett tid. Og til de rette. Ikke til foreldre som blir sendt på Sudmannske med tvang for så å bli skremt fra vettet og blir fratatt barnet sitt..
Etter at vi i 2019 laget en fremstilling av senteret og fremførte denne for et politisk parti i Bergen, der dette ble publisert på Youtube, viste det seg at etaten som var ansvarlig for senteret i Bergen kommune, også hadde sett presentasjonen som lå ute på nett. Etter dette ble det bort imot slutt på bruken av senteret fra Bergen kommune. Kommunen hadde bare benyttet senteret et ytterst fåtall ganger i helt spesielle tilfeller.
Dette ble ikke oppfattet av alle landets kommuner. Senteret fikk nå forespørsler fra andre kommuner, da det var blitt så god kapasitet på dette senteret.
Dette har tydelig vis ikke vært nok, da det nå ser ut til å gå mot en styret avvikling eller nedtrapping..
Hva er så SUD:
Dette er ikke et hjelpetiltak etter tradisjonelle tiltak. Foreldre tror de skal få hjelp og utviklingsstøtte til å ta seg av barna, men det som er, at de blir observert på mikronivå, der teori om prinsipp om Tilknytnings-og utviklingsteori legges til grunn. jf NOU 2012-5.
Dette prinsippet ble forkastet som et overordnet prinsipp av høringsinstansene,Stortinget og HR. Allikevel har barnevernet «Snikinnført» dette prinsippet. Dette aner ikke foreldrene noe om når de drar til Sudmannske. Resultatet er at barn som utmerket kunne vokst opp hos sin biologiske familie, blir plassert i fosterhjem fordi senterets vurdering sier at barnet kan få bedre tilknytning og utvikling dersom det vokser opp i fosterhjem.
Teorien er SVÆRT omstridt internasjonalt, og er ikke vitenskapelig forankret..
Sum summarum er ikke dette et hjelpetiltak, og det er synd BT velger å skrive artikkelen uten å ha fokus på hva kritikken sier om senteret gjennom en årrekker. Vi har prøvd å få BT på bane tidligere, men ikke lyktes. Har BT ikke sett denne kritikken? .
Det er rettet omfattende kritikk mot dette prinsippet i internasjonalt miljø.
Vi har forsket på dette med bruken av Barn-familiesentre over hele landet, der vi har høstet gode tilbakemeldinger fra fagmiljø og politikere, men vi opplever at det er en vises motstand fra dem som har gjort dette til et levebrød. .
Til Artikkel: «Det menes at et helt fagmiljø med spesialkompetanse blir ødelagt ved nedskjæringer.»
Så noen har gjort dette til et levebrød, og da er det klart at det er sterk motstand mot nedskjæringer..
Vi inviterer gjerne Pressen til en prat.

PS: Har du som leser , kjennskap til senteret, skriv gjerne en kommentar . Både positivt og negativt. Det kan hjelpe. :) )

12/09/2023

NORGE DØMT IGJEN:
Norge er i dag dømt i ni barnevernssaker som er klaget inn til Menneskerettsdomstolen i Strasbourg.

KAN BLI FLERE DOMMER:

De ni sakene der Norge nå er dømt for menneskerettsbrudd gjaldt tvangsadopsjoner omsorgsovertakelser, som ble klaget inn så langt tilbake som i 2017, 2018 og 2019.

Til sammen er Norge nå dømt for menneskerettsbrudd 24 saker de siste årene.

Og skandalen kan fortsatt øke i omfang. Torsdag er det varslet at det kommer dom i ytterligere 12 barnevernssaker som er klaget inn.

08/06/2023

Rett Hjelp AS er en råd og veiledningsbedrift som arbeider innenfor blant annet offentlig forvaltning. Vi har spesialkompetanse innen Barnevern, NAV. Foreldrekonflikter, Bolig / Bil-tvister etc.
**
Vi har også rett til å stille som Prosessfullmektig i enkelte saker inn for Domstolene.
**
Barnevern:

Bistår i møter med tjenesten etter forvaltningslovens bestemmelser, eller som tillitsperson for de som har behov for det. Vi er med deg i møter og systematiserer saken din slik at den ikke blir mer omfattende enn nødvendig.
**
NAV:
Vi opptrer som fullmektig og bistår med å samle dokumenter og systematiserer saken slik at den er presentabel overfor NAV. Skriver klager og bistår i møter dersom det er nødvendig.
**
Bilkjøp:
Har du blitt lurt til å kjøpe «katta i sekken»? Fortvil ikke, hos oss får du en vurdering om du kan ha rett på heving eller retting. Vi kan også stille som fullmektig i Forliksrådet.
**
Bolig:
Kjøpt bolig og funnet avvik? Vi er knyttet opp til et nettverk med fagfolk, der vi kan hjelpe med å få dokumentert skade, feil, sopp/råte og annet relevant omkring bolig. Enten du er selger, kjøper eller leietaker. Ved å holde tidsfrister og dokumentere, er dette ofte greie saker å arbeide med. Vi har etter hvert opparbeidet oss en god kompetanse. Vi er nøytrale og ikke knyttet opp mot selskap.
**
Straffesaker:
Vi har muligheten til å opptre som prosessfullmektig for retten i visse typer straffesaker. Dersom det er for omfattende, har vi andre spesialister i vårt nære nettverk som har den nødvendige kompetansen. Du vil uansett bli veiledet videre.
**
Familiesaker.
Vi har et godt og velutviklet nettverk, der vi også kombinerer med å tilrettelegge for bruk av offentlige tilbud i saker som omhandler familie. Vi har tilgang til Psykologer, kognitive terapeuter, spesialister innen fagfelt. Listen er lang.
**
Ikke nøl med å ta kontakt.

**
Mvh Rett Hjelp AS

03/06/2023

ENDELIG, ETTER 4 ÅR. !
MEN:
Kommende onsdag skal utvalg for helse i Bergen igjen få presentert 2 av punktene som ble krevd etter Fjeld-rapporten.

- Lyd og bilde i alle møter med barnevernet.
- Råd og veiledning for foreldre/familie fra dag 1.

Vi har lest forslagene som er utarbeidet av barnevernet selv med bl.a Elisabeth Fonnes og Svanhild Alvær i spissen.

De har utarbeidet 5 konkrete forslag.

Vi stiller oss da spørsmål ved hvorfor det stort sett er barneverntjenesten selv som har utarbeidet dette, og ikke brukermedvirkning fra f.eks noen fra de 10 sakene rapporten omhandler. Eller evt mottakere av tjenester.

Dersom privat part hadde fått være delaktig, ville dette løftet frem HELT andre problemstillinger enn det som tjenesten har pekt på.

Vi følger opp saken, og kommer med mer omkring dette.

30/05/2023

SØKER ETTER ADVOKAT.
Rett Hjelp AS er stadig i vekst.
Vi driver med alle typer saker, så her er det nok å ta tak i.
Det er derfor behov for en arbeidslysten og nysgjerrig advokat med på laget.
Ta kontakt med oss på mail hvis du føler at du er den rette.

Mail: [email protected]

Mvh Nina. Daglig leder.

Adresse

Sandviksveien 163A. 3 Etg
Bergen
5035

Telefon

+4792638398

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Rett Hjelp As legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Rett Hjelp As:

Del