07/11/2023
«HAR TRAUMER DEN DAG I DAG, MER ENN 10 ÅR ETTER OPPHOLD PÅ SUDMANNSKE MØDREHJEM»
(anonymisert mor i intervju).
Det begynte i 2015 med at vi ble nysgjerrig på dette oppholds senteret Sudmannske. Dette er et Barn-Familiesenter som skal være det TYNGSTE hjelpetiltaket som barneverntjenesten benytter til unge foreldre med små barn. Det ligger i idylliske omgivelser indrest ved Nordåsvannet..
Foran oss sitter i dag en mor som hadde et opphold her for over 10 år siden. Hun tok kontakt med oss igjen nå, etter 8 år, etter at hun hadde lest i BT at senteret ved Nordåsvannet som hadde gitt henne så mange traumer, skulle delvis avvikles.
Vi kom i kontakt i 2015 da vi etterlyste foreldre som hadde hatt med dette senteret å gjøre. Dette etter at vi hadde undret oss over hva dette senteret var og hvordan det fungerte.
Det var mange foreldre som meldte seg, og mappen med rapporter fra hver av dem der disse ble skrevet som et slags «skussmål», vokste fort.
Etter at BT skrev en artikkel om dette senteret den 06.11.23, fikk vi plutselig telefoner fra flere av disse foreldrene, og mappen er blitt tatt frem fra hyllen igjen. ( Bildet.).
Mor tok kontakt nå for å vise en lettelse over at dette senteret nedskjærer driften. Ikke lettet fordi det ikke trengs, men måten dette blir drevet på. Og hvem som blir «tvunget» dit.
Hun prater villig om sin tid på senteret, sterkt preget over hva hun erindrer.
Kort forteller hun om oppholdet:
«Det var helt forferdelig. Jeg bodde der i 6 uker. Jeg var livredd for hva som møtte meg hver time på dette stedet. Jeg fikk angst, klaustrofobi, mareritt. Overvåkningskamera fulgte meg»
«En av nattevaktene, en mann, kom flere ganger inn på rommet mitt og antastet meg når jeg lå i sengen. Dette rapporterte jeg, men han fortsatte som nattevakt. Jeg sov ikke trygt på 6 uker. Ble av den grunn mer og mer utmattet. Selvtilliten og troen på meg selv, tok de fra meg etter kun EN uke. De var noe grei i begynnelsen, som om de skulle sikre seg at jeg ikke rømte».
«Etter noe tid, foretok de en test på meg med 90 spørsmål. Etter denne testen begynte den røde lampen å lyse. Jeg besto IKKE. Etter at jeg fikk gå fra dette senteret, tok en psykolog samme test på meg en tid etter oppholdet, frivillig, og da besto jeg med glans.»
BT SKRIVER:
I artikkelen står det omtalt hvem dette senteret skal være til nytte for: Spebarn som er født med abstinenser, eller barn som blir utsatt for vold fra foreldre.
I dette tilfellet der mor forteller om sitt barn, var det ingen av delene. Allikevel mente barnevernet at hun MÅTTE ta imot dette tiltaket.
Artikkelen nevner også i forhold til heller hjemmebaserte hjelpetiltak at: «De ansatte er enige i at dette kan fungere godt i en del av tilfellene». Men samtidig svarer de:
«Noen av disse familiene må ha døgnopphold hos oss. Det kan for eksempel handle om å sikre at barnet får nok mat, eller hindre at det faller ned fra stellebordet», sier barnevernspedagog Therese Ingvaldsen Nilsen..
I en av sakene som ligger i vår mappe omtales begge disse tilfellene.
Den ene:
En far som spør de ansatte: «Skal jeg kjøpe Nan 1 eller 2 som erstatningsmelk til barnet»?
Til svar får han at: «det skal du kunne vite selv».
I Nemnda blir foreldrene møtt med at det knyttes stor bekymring rundt omsorgen fordi foreldrene ikke vet å mate sitt barn. Hvorfor sa ikke denne ansatte det til ham da han som uerfaren far spurte? Men det traff ham midt i ansiktet i Nemnda, og barnevernet fikk medhold.
Den andre:
En mor steller sitt barn på stellebordet. Forlater barnet i noen sekunder for å strekke seg etter et plagg. Tilsynsfører, som sto ved stellebordet, gikk på kontoret og skrev: «Hun forlot barnet på stellebordet, og vi er meget bekymret».
Hun sa intet til mor. Også her fikk barnevernet medhold i Nemnda.
Dette er IKKE veiledning slik de fremhever seg å være i avisen.
I flere år har vi varslet bekymring rundt dette senteret til Fylkesmannen/Statsforvalteren, der også BA har skrevet artikler omkring det vi har hevdet i årevis. Senter driver ut ifra «Tilknytnings-og utviklingsprinsipp», leser vi av rapporter, der det biologiske prinsipp blir tilsidesatt..
Tilbake til mor som er nevnt:
10 år har gått. Barnet har hun. Men hun har gjennomgått årevis av traumebehandling, psykolog, tankefelt terapi, opphold på Solli. Selv i dag er hun ikke «tilbake» til seg selv etter dette oppholdet..
Vi er godt kjent med flere av barnevernssakene i Bergen kommune. Mange av dem har en start på Sudmannske Barn-Familiesenter der rapportene fra dette stedet står seg i Fylkesnemnda og sådan følger saken videre oppover i rettsapparatet.
De seinere årene har vi jobbet tett på politikerne. I et ønske om å få hjelpe til, slik at vi får et bedre barnevern i Bergen kommune.
Den ene skandalen etter den andre har blitt avdekket. Flere Byråder har måttet gå, og skuten er fortsatt på veg i feil retning..
Når nå et nytt Bystyre er satt, og ny Byråd for barnevern er på plass, så HÅPER vi at vi nå får hjelpe til. Vi har sagt i flere år at vi sitter på løsninger. Det er bare å realisere. Brukerne er for lengst lei av behandlingsfeil i systemet der dette går ut over barna. Om det er behov for omsorgsendring eller ikke. Det handler om å komme inn i familier med rett tiltak til rett tid. Og til de rette. Ikke til foreldre som blir sendt på Sudmannske med tvang for så å bli skremt fra vettet og blir fratatt barnet sitt..
Etter at vi i 2019 laget en fremstilling av senteret og fremførte denne for et politisk parti i Bergen, der dette ble publisert på Youtube, viste det seg at etaten som var ansvarlig for senteret i Bergen kommune, også hadde sett presentasjonen som lå ute på nett. Etter dette ble det bort imot slutt på bruken av senteret fra Bergen kommune. Kommunen hadde bare benyttet senteret et ytterst fåtall ganger i helt spesielle tilfeller.
Dette ble ikke oppfattet av alle landets kommuner. Senteret fikk nå forespørsler fra andre kommuner, da det var blitt så god kapasitet på dette senteret.
Dette har tydelig vis ikke vært nok, da det nå ser ut til å gå mot en styret avvikling eller nedtrapping..
Hva er så SUD:
Dette er ikke et hjelpetiltak etter tradisjonelle tiltak. Foreldre tror de skal få hjelp og utviklingsstøtte til å ta seg av barna, men det som er, at de blir observert på mikronivå, der teori om prinsipp om Tilknytnings-og utviklingsteori legges til grunn. jf NOU 2012-5.
Dette prinsippet ble forkastet som et overordnet prinsipp av høringsinstansene,Stortinget og HR. Allikevel har barnevernet «Snikinnført» dette prinsippet. Dette aner ikke foreldrene noe om når de drar til Sudmannske. Resultatet er at barn som utmerket kunne vokst opp hos sin biologiske familie, blir plassert i fosterhjem fordi senterets vurdering sier at barnet kan få bedre tilknytning og utvikling dersom det vokser opp i fosterhjem.
Teorien er SVÆRT omstridt internasjonalt, og er ikke vitenskapelig forankret..
Sum summarum er ikke dette et hjelpetiltak, og det er synd BT velger å skrive artikkelen uten å ha fokus på hva kritikken sier om senteret gjennom en årrekker. Vi har prøvd å få BT på bane tidligere, men ikke lyktes. Har BT ikke sett denne kritikken? .
Det er rettet omfattende kritikk mot dette prinsippet i internasjonalt miljø.
Vi har forsket på dette med bruken av Barn-familiesentre over hele landet, der vi har høstet gode tilbakemeldinger fra fagmiljø og politikere, men vi opplever at det er en vises motstand fra dem som har gjort dette til et levebrød. .
Til Artikkel: «Det menes at et helt fagmiljø med spesialkompetanse blir ødelagt ved nedskjæringer.»
Så noen har gjort dette til et levebrød, og da er det klart at det er sterk motstand mot nedskjæringer..
Vi inviterer gjerne Pressen til en prat.
PS: Har du som leser , kjennskap til senteret, skriv gjerne en kommentar . Både positivt og negativt. Det kan hjelpe. :) )