17/04/2021
Veg, park og anlegg er i gang med å feie opp grus fra gang- og sykkelveier og gater i Elverum. Natt til tirsdag 20. april skal strøsingel fjernes fra gatene i sentrum. For at dette arbeidet skal kunne gjøres best mulig, så kan det ikke være parkerte biler i sentrumsgatene.
- Det ser ut som det nå går mot plussgrader hele døgnet, derfor tar vi et skippertak for å få bort grus i sentrum natt til tirsdag, sier oppsynsmann for veg, park og anlegg i Elverum kommune, Guttorm Ekse.
De starter arbeidet klokka 04 natt til tirsdag med 5 til 6 sopemaskiner.
- Utfordringen vår er parkerte biler. Vi må derfor stenge for parkering, mens vi feier. Vi setter opp skilt på mandag om at det blir parkeringsforbud den 20. april fra klokka 00 til klokka 10. Vi håper folk følger dette, og ikke parkerer i sentrumsgatene i dette tidsrommet, sier Ekse.
Han forteller at de er i gang med å feie opp grus rundt omkring i Elverum, og at de startet så smått rett før påske.
- Vi begynt så vidt da, men så kom snøen og da måtte vi vente litt. Det har også vært ganske kaldt på natta, noe som har gjort at det har vært en del is og snø noen steder, men nå ser det bedre ut.
De starter med å feie opp grus på skoleveier, gang- og sykkelstier, der ringbussen går og etter hvert tar de boliggater.
– Dette er tidkrevende arbeid. Vi jobber systematisk, og ber folk om være tålmodige med oss. Vi får noen ganger tilbakemeldinger fra folk som lurer på hvorfor vi har tatt nabogata, men ikke deres gate. Det kan være fordi vi bruker en større bil i nabogata, men i din må vi kanskje bruke en mindre bil. Derfor må vi komme tilbake. Vi kommer etter hvert, og skal være ferdig til 17. mai. Det har vi klart hvert år, og det skal vi klare i år også, sier Ekse.