31/01/2023
RENNEBUMARTNAN AS AVVIKLES
Vi har etter nøye vurdering vedtatt at Rennebumartnan AS avvikles. Styret og daglig leder ser det dessverre ikke lenger økonomisk forsvarlig å fortsette driften. Det har i mange år vært en nedgang i besøkende og dermed også inntekter i selskapet. To år med korona har også hatt negativ virkning. Det er Rennebu Næringsforening som er eier av Rennebumartnan AS, og de vedtok på ekstraordinær generalforsamling den 30. januar 2023 å avvikle selskapet.
Negativ utvikling over tid
Vi kunne gjennomføre arrangementet i 2022 som normalt, og hadde tro på bedre tider. Det ble presentert et budsjett som beregnet en tydelig nedgang i antall forventede gjester, men som likevel ikke klarte å innfri. Besøkstallet ble vesentlig lavere enn man hadde håpet på, og dette ga store økonomiske konsekvenser. I tillegg til at besøkstallet gikk drastisk ned, var det også utfordrende å fylle opp med nok utstillere. Dermed ble også antall utstillere i 2022 lavere enn tidligere år.
Jobbet med muligheter
Det har i høst vært jobbet med å se på hva slags muligheter man har til andre måter å få penger inn i selskapet på, uten at det har gitt ønskede resultater. Nåværende daglig leder har involvert styret fra høsten 2022 når det gjelder den økonomiske situasjonen og utfordringene som følger med. Det er vanskelig å få til utvikling og drift når det økonomiske grunnlaget ikke er der.
Tar med oss det positive
«Det er intet tre som vokser inn i himmelen» sies det, og det har vært en utvikling over veldig mange år med nedgang i publikumstall og negativt økonomisk resultat. Det har opp gjennom årene vært prøvd med endringer og tilpasninger, blant annet med ulike temavalg og utvidelser av konseptet, uten at dette har hatt særlig effekt. Styret er derfor enstemmig i at det er riktig å avvikle selskapet.
Rennebumartnan har i over 35 år vært Rennebu sitt flaggskip, og det er trist at skuta ikke lenger klarer å holde seg flytende. Men det er en tid for alt. Det har vært 35 fine år med stor verdiskapning og ringvirkninger. Vi tar med oss alt det positive Rennebumartnan har vært og gitt oss alle.
Rom for nye prosjekter
Samtidig som vi avvikler Rennebumartnan AS håper vi at med rennbyggen på laget er det gode muligheter til å ta fatt på andre og nye prosjekter etter hvert.
Takk for entusiasmen
En stor takk til dugnadsfolket og rennbyggen, våre gode støttespillere/samarbeidspartnere, alle utstillere og kulturaktører som har tatt turen til Rennebu, og ikke minst alle våre gjester som har besøkt oss siden den første martnan i 1986.
Berkåk, 31. Januar 2023
- styreleder i Rennebumartnan AS
Ivar Langklopp
Dagfinn Vold
- styreleder i Rennebu Næringsforening