06/05/2025
Hvor ofte måler du prestasjonene til virksomhetens ulike deler? Og hva måler du?
Det er forskjellige nivåer i målingene vi gjør. Hvis du måler ofte, er det kun om prosessytelsen møter standard (krav). Måler du sjeldent, er det strategiske resultater og initiativ du jakter på. Mellom disse handler det om verdistrømmens utvikling.
Når man starter med driftsanalyse er det ofte fornuftig å ta det letteste først. Ikke gap over for mye, og velg det som dere tror gir mest tilbake. Bygg så ut omfang og nivå etter hvert som dere får svar, og utvikler nye spørsmål om prestasjonene.