23/12/2025
Et merkelig pilegrimsår går mot slutten. Da Pilegrimsgården stengte 30.september tok Helene og Ingeborg fatt på jobben for utredning av en ny pilegrimssatsning i Trondheim. Dette ble gjort i regi av kirkelig Fellesråd i Trondheim og Nidaros Bispedømme og i tett dialog med Trondheim kommune. Arbeidet har vært intensivt og mange har vært involvert i jobben for å finne ut hvordan Trondheim kan utvikles som pilegrimshovedstaden i Norge fram mot nasjonaljubileet i 2030 som et første mål på veien. Utredningen ble oversendt Trondheim kommune før jul. Vi er mange som håper på at ambisjonene for pilegrimsbyen vil innfris og at hele regionen, med alle dens Pilegrimsleder som forbinder by og land vil styrkes i årene framover. Først gjelder det å få på plass en ny organisasjon for en framtidig pilegrimssatsning i Trondheim. Takk til alle som har bidratt i dette viktige arbeidet. 🙏♥️
Stiftelsen Nidaros Pilegrimsgård er under avvikling, men styret ønsker å takke alle samarbeidspartnere for gode samtaler, råd, heiarop og iherdig innsats for å finne gode løsninger i en turbulent tid. Takk for forståelsen fra pilegrimer, og andre gjester fra fjern og nær, fra frivillige og ansatte. Nå venter vi spent på hva framtida vil bringe. Riktig god jul, og et godt og spennende nytt år til dere alle fra styret i Nidaros Pilegrimsgård og Pilegrimssenter Trondheim.🎄♥️