15/05/2023
Jag vet ju att jag är dålig på att lägga upp om mina kunder🙈
Men denna kille är något jag verkligen vill dela med mig av. Tänkvärt. (Godkännande av matte att lägga ut)
-
Sigge på 3,5 år var hos mig i september för behandling. Han hade problem med att hoppa över hinder på agilityplanen. Där och då var han väldigt osäker och rädd. Han hade svårt för andra hundar och hade väldigt lätt för att gå upp i stress. Det var svårt i början att kunna känna igenom honom ordentligt och göra en bra bedömning. Det jag hittade behandlade jag. Hans höftböjarmuskel bilateralt var öm, men framförallt på höger bak. Han var även spänd i sin bog.
Vi började behandlingen så gott det gick och jag ville samtidigt försöka göra det så positivt som möjligt eftersom han var en väldigt osäker kille. Det blev lite brottning emellanåt för att kunna göra behandlingarna. Men in på fjärde besöket så kommer han och lägger sig självmant ner framför mig. Han har byggt upp tilliten för mig. Bilderna är ifrån sista behandlingen och här ser vi en väldigt avslappnad pojke som efter att smärtan gett med sig blivit en mer trygg och stabil hund. Han funkar även bättre i vardagen idag. Han kom på en kontroll i februari och var fortfarande fin i kroppen sedan sist. Även här berättar matte att han blivit betydligt mer trygg i sig själv och lugnat ner sig.
-
Det kan därför vara så att om en hund beter sig på ett visst sätt, är utåtagerande eller väldigt osäker så kan det ha en logisk förklaring. Det behöver inte vara att hunden är såhär i sitt normala tillstånd. I detta fallet hade Sigge ont och det gjorde att han ville skydda sig ifrån omgivningen genom att vara väldigt reaktiv och agera med aggressiva beteenden.
Idag är han en mer avslappnad och trygg hund som funkar betydligt bättre i vardagen. Det är med glädje att höra att han och matte förhoppningsvis ska debutera i klass 1 i agility i sommar❤️, vilket, enligt matte, inte hade varit möjligt innan han kom hit.
-
Att kunna göra så stor skillnad för dessa fantastiska individer vi delar vårt liv med är en fantastiskt underbar känsla.❤️