03/05/2021
"Varför är jag mer trött efter vissa arbetsdagar än andra?"
Frågan uppstod i ett samtal med en vän förra veckan. Vi enades om att det handlade om utmaningen i uppgifterna. Att hålla en workshop digitalt, som jag gjorde i tisdags, det tar energi eftersom hjärnan måste vara på helspänn hela tiden. Det gäller att hålla koll på deltagarna, se till att tekniken funkar, leverera teorin på ett intressant sätt och vara beredd på oförutsedda frågor. Väldigt lite utrymme till vila.
Alltmer tid i arbetslivet används för att lösa krävande uppgifter. Men, hjärnan får gå för högvarv när den ska lösa komplexa problem eller vara väldigt koncentrerad. Vilket kostar energi. Är dessutom uppdraget otydligt, samarbetet i gruppen sisådär och de egna resurserna eller kompetensen för att lösa uppgiften små, då blir det ännu tuffare.
Så, den där tröttheten, vad gör man åt den?
Kanske börja med att ställa dessa frågor (hämtade från Arbetsmiljöverket):
☘️ Finns det tillräckligt med tid för att lära in nya saker? Och för att öva och repetera dessa?
☘️ Är all kommunikation och alla instruktioner lätta att förstå för alla arbetstagare?
Finns det förståelse för att koncentrationskrävande uppgifter kräver tid och energi?
☘️ Är belastningen på koncentration och minne rimligt? Är antal arbetsuppgifter lagom?
Men framförallt - tillgodose utrymme för att pausa och återhämta sig mellan de tuffa uppdragen och uppgifterna.