Modern Mind

Modern Mind Med glädje och stort engagemang erbjuder jag kunskap, verktyg & metoder för företag och organisat

Samhällsengagemang, är det något företagare behöver ägna sig åt? Jag är stolt styrelsemedlem i Sidensjö Sparbank och en ...
24/10/2024

Samhällsengagemang, är det något företagare behöver ägna sig åt?

Jag är stolt styrelsemedlem i Sidensjö Sparbank och en av anledningarna är just den samhällsnytta en sparbank kan göra.
Men jag vill göra mer. Nu drar jag tillsammans med Stina Haglund och AllaTiders Kompetenser AB m fl i ett projekt som syftar till att minska utanförskap och bidra till framtidens kompetensförsörjning.

Vi kommer finns på plats på Företagardagen den 7/11 för att berätta mer. Sök gärna upp oss där!

🍂Höstlov🍁Myntade i morse uttrycket ”jobb-bakis”. En rolig höst med så härliga uppdrag har slitit lite på batterierna.  D...
01/11/2021

🍂Höstlov🍁

Myntade i morse uttrycket ”jobb-bakis”. En rolig höst med så härliga uppdrag har slitit lite på batterierna.

Denna vecka är största fokus återhämtning, vilket till viss del kommer ske på hästryggen. Där tankarna inte kan vara någon annanstans än här och nu. Superskönt.

Hur laddar du och ditt team batterierna?

Kanske den frågan får vara högt på agendan idag. Ha en fin måndag!

TIPS:Gillar du mina inlägg och vill inte missa nåt? Följ Modern Mind på Instagram .se eller connecta via LinkedIn , där ...
29/10/2021

TIPS:
Gillar du mina inlägg och vill inte missa nåt? Följ Modern Mind på Instagram .se eller connecta via LinkedIn , där är jag mer aktiv😃.

Men...det här kan jag passa på att flagga för:

Tillbaka i radiostudion✨.

I en programserie i 4 delar kommer jag på mitt sätt prata om Ett hållbart arbetsliv - hur når vi dit?

Del 1 släpptes idag - tune in och du får veta hur ett möte på danska hänger ihop med en hållbar prestation på jobbet.

Du hittar programmet på www.radioovik.se.

Stäng din vecka. Då är det lättare att släppa jobbtankarna över helgen och dessutom få en skön energiboost såhär en fred...
24/09/2021

Stäng din vecka.
Då är det lättare att släppa jobbtankarna över helgen och dessutom få en skön energiboost såhär en fredagseftermiddag✨:

🚦Stanna upp och ta en paus så du hinner landa och damla tankarna
🎯Stäm av mot dina mål för veckan, har du nått dem?
💡Reflektera, vad gick bra, vad gick mindre bra och vad behöver du göra annorlunda nästa vecka?
🗓Se till att rätt grejer hamnar i kalendern inför nästa vecka, det viktiga ska ha fått en tid och utrymme innan du går hem
✨Avsluta med att berömma dug själv för det du åstadkommit under veckan, lyft stort som smått!

Varför inte ta med dina kollegor eller medarbetare och be dem göra samma övning?

Trevlig helg!

Starten på dagen är ofta avgörande för hur den blir. Vilka förutsättningar för en bra och hållbar prestation kan du ge d...
16/09/2021

Starten på dagen är ofta avgörande för hur den blir.

Vilka förutsättningar för en bra och hållbar prestation kan du ge dig själv och dina medarbetare?

En tur på hästryggen kan kanske inte genomföras på alla arbetsplatser😂, men symboliken är:

➡️ Att inleda dagen med ett lugn för att få hitta fokus och sätta en bra plan för dagen.

Hur startar ni dagen på er arbetsplats? Dela med er av goda exempel som andra kan dra nytta av👇.

Var är du och ditt företag på väg i höst? Under nästa år?Bland de roligaste uppdrag jag får är att få möjlighet att jobb...
15/09/2021

Var är du och ditt företag på väg i höst? Under nästa år?

Bland de roligaste uppdrag jag får är att få möjlighet att jobba från grunden t ex i det planeringsarbete många företag ger sig in i nu under hösten:

✨Varför finns vi som företag/organisation
✨Vad är vår vision
✨Vilka strategiska områden fokuserar vi på
✨Vilka mål sätter vi lång- & kortsiktigt
✨Framförallt - hur ska vi få vår personal att jobba målinriktat på ett hållbart sätt för att vi ska nå vår vision?

Det ska inte vara krångligt att jobba strukturerat, det som är krångligt undviker vi ju gärna. Och, att inte se till att företaget har en riktning och gör rätt saker är ju förödande, eller hur?😳

➡️Jag hjälper gärna dig förenkla arbetet, att skapa riktning och ett årshjul för verksamheten, vilket sparar både tid och energi hos dig som ägare eller VD.



Foto:

Hur startar du dagen på ett effektivt sätt?👉  Sätt av priotid direkt på morgonen.Effekten blir att du har lättare att:🌼 ...
06/09/2021

Hur startar du dagen på ett effektivt sätt?
👉 Sätt av priotid direkt på morgonen.

Effekten blir att du har lättare att:
🌼 Hålla fokus
🌼 Få det viktiga gjort
🌼 Inte falla offer för distraktioner
🌼-Ha lättare att säga nej till plötsliga uppgifter
🌼 Hitta tid till återhämtning

Vissa dagar är mer mentalt krävande än andra, eller hur?Att då bara köra på, det är sällan funktionellt. För att återfå ...
12/08/2021

Vissa dagar är mer mentalt krävande än andra, eller hur?

Att då bara köra på, det är sällan funktionellt. För att återfå energi, prova istället att:
🌸Leta efter saker du gillar och skrattar åt
🌸Kör ett träningspass
🌸Ät något energigivande och drick vatten
🌸Ta en kort tupplur
🌸Gå ut i friska luften
🌸Skapa tid för dem du älskar att vara med

Rekommenderar varmt också en tur på hästryggen😃. Oslagbart en sån här dag. Nu är jag redo för att i morgon ta tag i allt spännande som är på gång. För i eftermiddag har det inte varit någon idé, hjärnan är helt enkelt inte med. Förrän nu. Men nu är arbetsdagen slut!

Ta hand om dig💚.

”Är det ok att jag berättar för ledningsgruppen varför du är sjukskriven?”Det ska alltid vara ok att prata om vad som hä...
04/07/2021

”Är det ok att jag berättar för ledningsgruppen varför du är sjukskriven?”

Det ska alltid vara ok att prata om vad som händer när det inte riktigt håller längre. När kroppen säger ifrån. För fler behöver förstå, vi är alldeles för många som kommit för nära eller till och med sprungit in i den där berömda väggen. Det finns mycket att lära, för både individ och organisation. Det är bra att prata. Lyssna och förstå. För att sedan göra verkstad och bidra till förändring.

Så när jag fick frågan om att semesterprata i radio, då var det självklart att säga ja.

Idag har mitt prat släppts på www.radioovik.se.
Välkommen att lyssna😃!

03/05/2021

"Varför är jag mer trött efter vissa arbetsdagar än andra?"

Frågan uppstod i ett samtal med en vän förra veckan. Vi enades om att det handlade om utmaningen i uppgifterna. Att hålla en workshop digitalt, som jag gjorde i tisdags, det tar energi eftersom hjärnan måste vara på helspänn hela tiden. Det gäller att hålla koll på deltagarna, se till att tekniken funkar, leverera teorin på ett intressant sätt och vara beredd på oförutsedda frågor. Väldigt lite utrymme till vila.

Alltmer tid i arbetslivet används för att lösa krävande uppgifter. Men, hjärnan får gå för högvarv när den ska lösa komplexa problem eller vara väldigt koncentrerad. Vilket kostar energi. Är dessutom uppdraget otydligt, samarbetet i gruppen sisådär och de egna resurserna eller kompetensen för att lösa uppgiften små, då blir det ännu tuffare.

Så, den där tröttheten, vad gör man åt den?
Kanske börja med att ställa dessa frågor (hämtade från Arbetsmiljöverket):
☘️ Finns det tillräckligt med tid för att lära in nya saker? Och för att öva och repetera dessa?
☘️ Är all kommunikation och alla instruktioner lätta att förstå för alla arbetstagare?
Finns det förståelse för att koncentrationskrävande uppgifter kräver tid och energi?
☘️ Är belastningen på koncentration och minne rimligt? Är antal arbetsuppgifter lagom?

Men framförallt - tillgodose utrymme för att pausa och återhämta sig mellan de tuffa uppdragen och uppgifterna.

I ortstidningen idag. Kul!Roligt att få prata om varför jag driver Modern Mind. Det handlar mycket om hjärta, en inre vi...
26/02/2021

I ortstidningen idag. Kul!

Roligt att få prata om varför jag driver Modern Mind. Det handlar mycket om hjärta, en inre vilja att se en förändring därute. För det är så onödigt att människor sliter ut sig. Varken bra för individen eller företaget. En förlustaffär på sista raden helt enkelt.

Gillar egentligen inte ordet utbränd. Det finns något ödesmättat över det. Men många som hamnar inen sjukskrivning gör det inte för att de inte ”klarar av pressen”. De hamnar där för att de klarar av lite för mycket, för länge. En klok person sa ”det är inte din motor det är fel på, det är bromsarna som behöver justeras”. Kanske är det så att många arbetsplatser snurrar runt med ett gäng bilar på tomgång, när de egentligen kunde fräsa runt med Ferraris...

Bara en tanke. Om motorn får gå på rätt varvtal så håller den längre och kan utnyttja sin fulla prestanda.

Fortsätt njuta av fredagkvällen!

Tack för en intervju som känns viktig på alla sätt.

Vi kollar våra mobiler var 12:e minut.Vad blir resultatet? En splittrad uppmärksamhet och tid som går ”förlorad”. Brist ...
23/02/2021

Vi kollar våra mobiler var 12:e minut.

Vad blir resultatet? En splittrad uppmärksamhet och tid som går ”förlorad”. Brist på kontroll då vi inte hinner eller kan fokusera på det vi ska. En digital stress.

I jobbet kanske inte mobilen är värsta boven bland de digitala verktygen, utan pling i mail och notiser via chatfunktioner, liksom ständiga möten framför skärmen.

Ta ett snack med kollegorna idag. Hur vill vi ha det?
👉 Prova att sätta av särskilda tider för att läsa mejl och meddelanden, i början av arbetsdagen och på eftermiddagen
👉 Var noga med pauser i de digitala mötena, kanske går något möte att ta per telefon (gärna gående utomhus) istället, bara för att bryta skärmtiden

Du och din mobil då?
Samma där.
👉 Sätt av tid då det är ok att checka av den och håll dig till de tiderna
👉 Lägg ifrån dig mobilen där du inte når den och ladda den INTE i sovrummet

Ge det lite tid och utvärdera. Vad blev effekterna? Nån som redan provat?



Foto:

Adress

Örnsköldsvik

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Modern Mind postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela