23/04/2026
Vad ska man göra när man förlorat en upphandling?❓
Att förlora en upphandling är frustrerande, men det är också ett tillfälle att agera strategiskt och se över dina möjligheter.
Första steget: Kontakt 📧
Vi rekommenderar att du inleder med att kontakta myndigheten för en dialog, med förhoppningen att kunna reda ut frågetecken och i bästa fall få till en rättelse eller liknande.
Nästa steg: Ta reda på varför 🔍
Gå igenom tilldelningsbeslutet noggrant.
Jämför med ditt eget anbud, var tappade ni? Var det på pris, kvalitet eller kanske referenser?
Därefter: Analysera möjligheterna💡
Begär ut handlingar. Ta del av vinnande anbud (i den mån det är offentligt) och analysera. Detta ger värdefulla insikter både inför framtida anbud och en eventuell överprövning. Har något blivit fel i utvärderingen?
Om du misstänker att något har gått fel i upphandlingen eller utvärderingen, då rekommenderar vi att du tar hjälp av en upphandlingsjurist, då en överprövning skulle kunna vara aktuell. ⚖️
Det kan exempel handla om:
- Att krav inte har följts.
- Fel i utvärderingen.
- Om ditt företag lidit eller riskerar att lida skada.
- Bristande transparens.
Vad innebär då en överprövning?
Det är en juridisk process där förvaltningsrätten granskar om upphandlingen har genomförts korrekt enligt LOU. Det räcker inte att vara missnöjd, utan det måste finnas konkreta fel som påverkat resultatet.
Viktigt att tänka på: ⏳
Tidsfristerna är korta, oftast bara 10 dagar från tilldelningsbeslut. Det gäller att agera snabbt och ha ett tydligt underlag.
En överprövning kan leda till att upphandlingen rättas, görs om, eller i vissa fall stoppas helt.
Att ta beslut om överprövning är inte lätt, det kräver både juridisk och affärsmässig bedömning. Ibland är det rätt att gå vidare juridiskt, ibland är det klokare att ta lärdom och vässa nästa anbud.💡Vi kan hjälpa dig även med detta!
Vill du ha hjälp att bedöma din situation eller diskutera nästa steg? Hör gärna av dig!
📩 [email protected]
☎️ 08-400 255 70