29/04/2026
Friluftsfrågan har åter seglat upp på den politiska agendan. Det är välkommet, men också en påminnelse om att tillgång till natur inte uppstår av sig själv.
I Stockholm lyftes frågorna av Regionen redan 1985 i rapporten En skogsbacke i handen, där bilden kommer ifrån. Över fyrtio år senare är många av frågorna fortfarande högst relevanta.
🌳 Kvalitativ tillgång till grönområden
🚜 Hur hänger stad och land ihop?
🚲 Hur tar man sig ut utan bil?
⛺ Var får man tälta?
Och vem känner sig egentligen välkommen?
Allemansrätten är stark, men den möter också äganderätt, brukande, känsliga naturvärden och praktiska begränsningar. För den som saknar kunskap, bil eller rätt utrustning kan trösklarna bli höga.
Om vi menar allvar med att friluftsliv ska vara tillgängligt för fler behöver vi planera för det. Med tydlig information, sammanhängande vandringsleder, kollektivtrafik, cykelstråk, varsam styrning och respekt för både natur och markägare.
Friluftsliv är inte bara att stövla ut i skogen.
Det är också en fråga om rättvis och långsiktig samhällsplanering.
Just nu jobbar vi med friluftsliv i bland annat Aneby kommun och Österåkers kommun!